الگوریتم Freshness

خانه » الگوریتم Freshness

الگوریتم Freshness

ااین ریتم Google Freshness یک تغییر مهم در فاکتورهای رتبه‌بندی ایجاد کرد. الگوریتم  Freshness یک فاکتور رتبه بندی است که در صورت لزوم به دنبال نشان دادن تازه ترین محتوا در بالای نتایج جستجو است.

Google Freshness الگوریتم در پایان سال 2011 توسط گوگل عرضه شد. هدف اصلی این به‌روزرسانی، تأکید بیشتر بر محتوای به‌روزرسانی شده است که به طور صریح به حوزه‌هایی مانند اخبار، رویدادها، سیاست، و غیره مرتبط است و دقیقاً جایی که کاربر در آن قرار دارد. انتظار می رود بیشتر اطلاعات فعلی را بداند.

گوگل با استفاده از الگوریتم QDF (پرس و جو مستحق تازگی) خود برای تعیین اینکه آیا یک قطعه خاص از محتوا برای یک عبارت جستجوی خاص که به نتایج جستجوی به روز نیاز دارد مرتبط است یا نه، به تازگی امتیاز می دهد.

Query Deserves Freshness (QDF) پرس و جوهایی هستند که به طور ناگهانی در یک نقطه از زمان در مقایسه با فعالیت عادی آن بسیار محبوب شدند. به عنوان مثال، برای کلمه کلیدی “افغانستان”، تعداد جستجوهای انجام شده برای کلمه کلیدی نسبتاً ثابت است، اما زمانی که طالبان آن را کنترل می کند، به شدت افزایش می یابد.

در این حالت، گوگل به کلمه کلیدی توجه می کند و سعی می کند نتیجه جدیدی را به بازدیدکنندگان خود ارائه دهد. برای رسیدگی به این وضعیت، گوگل وب‌سایت‌های مرتبط با آن کلمه کلیدی را تجزیه و تحلیل می‌کند و نتایج را بر اساس تازگی آن‌ها نشان می‌دهد.

 

 

آیا الگوریتم Freshness تاثیر زیادی بر سئو دارد؟

هنگامی که گوگل تغییر الگوریتم تازگی را در 3 نوامبر 2011 اعلام کرد، گوگل گفت که این تغییر روی 35 درصد از کل جستجوها (6 تا 10 درصد از نتایج جستجو به میزان قابل توجهی) تأثیر گذاشته است. بنابراین بدیهی است که الگوریتم تازگی بر سئوی وب سایت ها تأثیر می گذارد.

با این حال، محتوای تازه همیشه به همان اندازه مهم نیست. انواع خاصی از جستجوها وجود دارند که نسبت به تغییرات در طول زمان بسیار حساس تر هستند. مثلا:

  • رویدادهای اخیر (مانند بلایای طبیعی، رویدادهای ورزشی)
  • موضوعات داغ (مانند اخبار افراد مشهور، جنبش‌های سیاسی)
  • رویدادها و گزارش های تکراری (مانند انتخابات ریاست جمهوری، کنفرانس های سالانه).
  • اطلاعات مداوم اما همیشه در حال تغییر (مثلاً بررسی محصول یا هر چیزی در فضای فناوری).

همچنین جستجوهایی وجود دارد که تازگی کمتر مرتبط است. اینها معمولاً جستجو برای محتوای همیشه سبز هستند، یعنی محتوایی که برای مدت طولانی تازه باقی می ماند. مثلا:

  • دستور العمل های غذا
  • حقایق تاریخ
  • موضوعات گسترده
  • موضوعات همیشه سبز

در مجموع، اگر می‌خواهید برای جستجوهایی که در دسته‌های حساس به زمان قرار می‌گیرند، در بالای گوگل قرار بگیرید، محتوای شما باید تازه باشد. بهترین راه برای تعیین اهمیت تازگی برای یک کلمه کلیدی خاص، جستجوی آن عبارت و مشاهده 10 تا 20 نتیجه برتر است.

سپس، من همچنان به شما توصیه می کنم که محتوای خود را به طور منظم به روز کنید، حتی اگر جستارهایی را که شایسته تازگی هستند، هدف قرار نمی دهید.

در اینجا مهمترین دلایلی وجود دارد که چرا باید شروع به به روز رسانی محتوا کنید:

به جای شروع از ابتدا با یک قطعه جدید منتشر شده، رتبه بالاتر برای محتوایی که قبلاً رتبه بندی شده است آسان تر است.

گوگل باید برچسب تاریخ محتوای شما را در SERP ها به روز کند، که CTR را افزایش می دهد. احتمال اینکه کاربران بر روی آخرین محتوای منتشر شده نسبت به گزینه های دیگر کلیک کنند بسیار بیشتر است.

برای این که با حوزه سئو به صورت کامل آشنا شوید و یکی از پردرآمدترین شغل های ایران و جهان را یاد بگیرید به شما توصیه می کنم در دوره تدریس خصوصی سئو شرکت کنید.

اگر یک حوزه موضوعی را پوشش می‌دهید و اطلاعاتی که در اختیار دارید قدیمی، حساس به زمان است، به‌روزرسانی یا به‌روزرسانی نشده است، یا صرفاً با محتوای رقابتی جذاب‌تر، تازه‌تر و جدیدتر پیشی گرفته است، زمان آن است که سایت خود را با محتوای جدید به روز نگه دارید

گوگل چگونه تازگی محتوا را اندازه گیری می کند؟

گوگل طراوت محتوای شما را بر اساس عوامل زیادی تخمین می زند، از جمله:

  • تاریخ شروع صفحه: تاریخی که توسط گوگل ایندکس شد.
  • مقدار تغییر در صفحه به روز شده: تغییرات بزرگ نشان دهنده تازگی بیشتر است.
  • تعداد تغییرات در محتوای اصلی صفحه: تغییرات در محتوای اصلی صفحه نسبت به تنظیم برچسب‌های تاریخ/زمان تازگی بیشتری می‌افزاید.
  • نرخ تغییر صفحه: تغییرات مکرر در صفحه نشان دهنده تازگی بیشتر است.
  • میزان ایجاد صفحه جدید: وب‌سایت‌هایی که بیشتر صفحات جدید اضافه می‌کنند ممکن است امتیاز تازه‌تری دریافت کنند
  • تازگی بک لینک ها به صفحه: لینک هایی از سایت هایی که امتیازات تازگی بالایی دارند می توانند امتیاز شما را بهبود بخشند.

چگونه برای الگوریتم تازگی گوگل بهینه سازی کنیم

اکنون، شما اطلاعات مفیدی در مورد مفاهیم اولیه الگوریتم تازه‌سازی می‌دانید، زمان آن رسیده است که بفهمید چگونه رتبه را با الگوریتم تازه‌سازی افزایش دهید.

1. اولین نفر در تولید محتوا باشید

سایت هایی که در زمینه اخبار، سینما، موسیقی و رویدادهای روز فعالیت می کنند باید همیشه سعی کنند اطلاعات روز را با سرعت بیشتری نسبت به رقبای شما در اختیار کاربر قرار دهند. اگر سایت شما اولین منبع اخبار روز باشد، کاربران بیشتری را به آن می فرستید.

2. محتوای موجود را به روز کنید

به‌روزرسانی محتوای وب‌سایت خود راهی بی‌هدف برای تازه‌تر کردن آن است

اگر متوجه شده‌اید که پست‌های قدیمی‌تان ترافیک را از دست داده‌اند یا در انتهای گزارش‌های Analytics شما فرو رفته‌اند، ممکن است ارزشمند باشد که آنها را به‌روزرسانی کنید و دوباره منتشر کنید. سعی کنید این مقالات را با اطلاعات به روز، زمینه فعلی مرتبط، و با منابع/تحقیقات جدید و قابل اعتماد به روز کنید. اطمینان حاصل کنید که “تازه” همچنین به معنای “نیازهای برآورده شده” برای خوانندگان شما است.

هنگامی که محتوا را به روز می کنید و بهبود می دهید، به نحوه تغییر معیارهای محتوای خود در نتیجه توجه کنید. این بینش می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی برای برند شما مفید است و چه چیزی برای شما مفید نیست.

3. تاریخ انتشار و آخرین بروزرسانی را آپدیت کنید

مهرهای زمانی به عنوان بخشی از نتایج جستجوی Google گنجانده شده است. این نشان دهنده اهمیت تازگی نه تنها برای الگوریتم دوستدار تازگی گوگل، بلکه برای کاربران دوستدار تازگی گوگل نیز هست.

موتور جستجو – الگوریتم تشخیص می دهد که محتوای شما به روز شده است

رفتار انسانی – هنگامی که جستجوگران تکه‌هایی را در صفحه نتایج جستجو اسکن می‌کنند، طبیعتاً تمایل دارند روی مواردی که جدیدترین تاریخ را دارند کلیک کنند.

هنگامی که پست‌های وبلاگ را در برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) به‌روزرسانی و منتشر می‌کنید، اغلب دارای یک مهر زمانی یا تاریخی هستند که می‌تواند در قطعه جستجو ظاهر شود. این می تواند به گوگل و بازدیدکنندگان بگوید که وبلاگ اصلی چه زمانی منتشر شده است یا چه زمانی به روز شده است.

4. محتوای جدید را به طور منظم منتشر کنید

اگر به طور منظم محتوای جدیدی را به سایت خود اضافه کنید و هر بار که بازدیدکنندگان بر روی سایت شما کلیک می کنند اطلاعات جدیدی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهید، گام های بزرگی برای اطمینان از تازگی وب سایت خود برداشته اید.

الگوریتم تازگی محتوا

با معرفی الگوریتم Google Freshness، می‌توانیم خلاصه کنیم که؛

تازگی یک عامل رتبه بندی برای گوگل است اما فقط برای صفحاتی که پرس و جوهای حساس به زمان و پرطرفدار را هدف قرار می دهند.

بهترین راه برای تعیین اهمیت تازگی برای یک کلمه کلیدی خاص، جستجوی آن عبارت و مشاهده ۱۰ تا ۲۰ نتیجه برتر است.

عوامل تازگی، مانند سال جاری در عنوان شما و مهر زمانی، می تواند بر CTR شما تأثیر بگذارد، که ممکن است منجر به رتبه های بالاتر شود.

فقط زمان را بدون به‌روزرسانی محتوا به‌روزرسانی نکنید.

گوگل در الگوریتم خود از بیش از 200 فاکتور رتبه بندی استفاده می کند که تازه بودن تنها یکی از آنهاست. بنابراین، هنگام تولید محتوای خود، همیشه نیازهای مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرید.

اگر مخاطبان شما در جستجوی محتوای خبرساز هستند، پس باید بر ایجاد محتوای تازه تمرکز کنید و به عواملی که الگوریتم گوگل برای تعیین تازگی استفاده می کند توجه کنید.

اما اگر وب‌سایت شما بیشتر مبتنی بر ارائه محتوای اطلاعاتی است که می‌تواند به عنوان محتوای همیشه سبز توصیف شود، در تلاش برای بازنشر مکرر محتوای خود صرفاً برای افزایش رتبه‌بندی تازگی خود، به همه جا دست نزنید.

آیا تا به حال سعی کرده اید از فاکتور تازگی گوگل استفاده کنید؟ نتیجه ای که گرفتید چیست؟ در کامنت به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *