چگونه استراتژی محتوا تدوین کنیم؟

خانه » چگونه استراتژی محتوا تدوین کنیم؟

چگونه استراتژی محتوا تدوین کنیم؟

تدوین استراتژی محتوا و اطمینان از به روز بودن، نوآورانه و جذاب بودن آن برای جذب مشتریان بالقوه امری مهم و ضروری است. در این مقاله به شما خواهیم آموخت که چگونه در 7 قدم ساده استراتژی محتوای خود را تدوین کنید.

استراتژی محتوا چیست؟ چرا کسب و کار شما به یک برنامه بازاریابی محتوا نیاز دارد و چه مراحلی را باید برای ایجاد استراتژی خود طی کنید؟

در جلسات تدریس خصوصی سئو هانت و در کارگاه تولید محتوای دوره یک استراتژی مخصوص وب سایت شما تدوین می کنیم.

اگر اهداف کسب و کار شما شامل افزایش آگاهی از برند (brand awareness) باشد برای رسیدن به این هدف، شاید بهتر باشد یک استراتژی محتوا که بر SEO تمرکز دارد، برای افزایش بازدید وب سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) و هدایت ترافیک به سمت محصولات یا خدمات خود، اجرا کنید.

یک استراتژی محتوای خوب براساس مراحل جذب و لذت مشتری در سفر خرید است که از چارچوب بازاریابی درونگرا پیروی می کند. همراه با جذب مشتریان بالقوه به برند خود، می توانید از استراتژی محتوا برای فروش و رضایت مشتری استفاده کنید.

به علاوه، با توجه به اینکه 70 درصد از بازاریابان به طور فعال در بازاریابی محتوا سرمایه گذاری می کنند، بسیار مهم است که یک استراتژی محتوای خوب برای رقابت در صنعت خود ایجاد کنید.

هنگامی که یک استراتژی محتوا ایجاد می کنید، باید به چند سوال زیر پاسخ دهید:

1. چه کسی محتوای شما را خواهد خواند؟

مخاطبان محتوای شما چه کسانی هستند؟ برای چند مخاطب محتوا تولید می کنید؟

همانطور که کسب و کار شما ممکن است بیش از یک نوع مشتری داشته باشد، استراتژی محتوای شما می تواند بیش از یک نوع کاربر را تامین کند.

استفاده از انواع محتوا و کانال ها به شما کمک می کند محتوایی را ارائه دهید که برای هر شخص طراحی شده است.

2. چه مشکلی را برای مخاطبان خود حل خواهید کرد؟

در حالت ایده‌آل، محصول یا خدمات شما مشکلی را که می‌دانید مخاطبانتان دارند را حل می‌کند. به همین ترتیب، محتوای شما با شروع به شناسایی و رسیدگی به آن، حل این مشکل را به کاربران آموزش می دهد.

یک استراتژی محتوای حرفه ای از افراد در هر دو طرف محصول پشتیبانی می کند: کسانی که هنوز در حال کشف چالش های اصلی خود هستند و کسانی که  از محصول شما برای غلبه بر این چالش های خود استفاده می کنند.

3. چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند؟

رقبای شما احتمالاً محصولی مشابه محصول شما دارند، به این معنی که مشتریان بالقوه شما باید بدانند چه چیزی محصول شما را بهتر می کند – یا حداقل، متفاوت است.

شاید دارایی اصلی شما این باشد که شرکت شما سال ها تاسیس شده است. یا شاید صدای برند منحصر به فردی دارید که باعث می شود از رقبای خود متمایز شوید.

برای اثبات اینکه چرا ارزش خرید را دارید، باید ثابت کنید که چرا ارزش شنیدن را دارید. هنگامی که متوجه شدید، آن پیام را در محتوای خود نفوذ کنید.

4. روی چه قالب های محتوایی تمرکز خواهید کرد؟

برای اینکه بفهمید روی چه قالب هایی تمرکز کنید، باید مخاطبان خود را در جایی که هستند ملاقات کنید.

اگرچه ممکن است وسوسه شوید که یک پادکست راه اندازی کنید، زیرا در چند سال اخیر بسیار رشد کرده است، یا یک کانال YouTube راه اندازی کنید، ابتدا باید تشخیص دهید مخاطبان شما کجا حضور دارند.

در غیر این صورت، ممکن است وقت خود را برای تولید محتوایی تلف کنید که یا به مخاطب شما نرسد یا توجه آنها را جلب کند.

هنگامی که بهترین فرمت ها را شناسایی کردید، شروع به ایجاد بودجه برای ارزیابی منابعی کنید که می توانید برای اجرای این استراتژی اختصاص دهید.

5. در چه کانال هایی محتوا منتشر خواهید کرد؟

همانطور که می توانید محتوا در قالب های مختلف ایجاد کنید، کانال های مختلفی نیز خواهید داشت که می توانید در آنها منتشر کنید، از وب سایت خود گرفته تا رسانه های اجتماعی.

این باز هم نشان دهنده محل حضور مخاطبان شما خواهد بود. اگر مخاطبان شما محتوای ویدیویی طولانی را ترجیح می دهند، می توانید محتوای خود را در YouTube منتشر کنید. اگر مخاطب جوان‌تری دارید که محتوای سریع را دوست دارد، می‌توانید TikTok و Instagram را انتخاب کنید.

6. چگونه تولید و انتشار محتوا را مدیریت خواهید کرد؟

فهمیدن اینکه چگونه همه محتوای خود را ایجاد و منتشر می کنید می تواند یک کار دلهره آور باشد.

قبل از اجرا، مهم است که بدانید:

  • چه کسی چه چیزی را خلق می کند.
  • محل انتشار مقاله کجاست
  • چه موقع منتشر می شود.

در یک تیم کوچک، این کار آسان است. همانطور که شرکت شما رشد می کند، ممکن است لازم باشد با چندین تیم محتوا همکاری کنید تا یک فرآیند موثر را کشف کنید.

استراتژی های محتوای امروزی با مدیریت محتوا از درهم ریختگی جلوگیری می کند. هنگام برنامه ریزی یک تقویم محتوایی پیرامون موضوعات، می توانید به راحتی پیام شرکت خود را تجسم کنید و در طول زمان خود را به عنوان یک مرجع در بازار خود مطرح کنید.

چرا بازاریابان نیاز به ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا دارند؟

بازاریابی محتوا به کسب و کارها کمک می کند تا منابع قابل اعتماد و مقرون به صرفه ترافیک وب سایت و سرنخ های جدید را آماده و برنامه ریزی کنند.

اگر بتوانید فقط یک پست وبلاگ ایجاد کنید که مقدار ثابتی از ترافیک ارگانیک دریافت می کند، یک پیوند تعبیه شده به یک کتاب الکترونیکی یا ابزار رایگان، با گذشت زمان – مدت ها پس از کلیک بر روی “انتشار” به تولید سرنخ برای شما ادامه می دهد.

منبع قابل اعتماد ترافیک و سرنخ ها از محتوای همیشه سبز شما به شما انعطاف پذیری می دهد تا با سایر تاکتیک های بازاریابی برای ایجاد درآمد، مانند رپورتاژ آگهی، تبلیغات رسانه های اجتماعی و محتوای توزیع شده آزمایش کنید.

به علاوه، محتوای شما نه تنها به جذب سرنخ کمک می کند، بلکه به مشتریان بالقوه شما آموزش می دهد و برای برند شما آگاهی ایجاد می کند.

چگونه یک چارچوب استراتژی محتوا ایجاد کنیم؟

  1. هدف خود را مشخص کنید.
  2. انجام تحقیقات شخصیتی
  3. ممیزی محتوا را اجرا کنید.
  4. یک سیستم مدیریت محتوا را انتخاب کنید.
  5. نوع محتوایی را که می خواهید ایجاد کنید مشخص کنید.
  6. ایده های محتوای طوفان فکری
  7. محتوای خود را منتشر و مدیریت کنید.

1. هدف خود را مشخص کنید.

هدف شما از تدوین یک برنامه بازاریابی محتوا چیست؟ چرا می خواهید محتوا تولید کنید و یک برنامه بازاریابی محتوا ایجاد کنید؟ قبل از شروع برنامه ریزی، اهداف خود را بشناسید، در این صورت زمان آسان تری برای تعیین بهترین استراتژی خود خواهید داشت.

2. روی پرسونای مخاطبین خود تحقیق کنید.

برای ایجاد یک برنامه موفق، باید به وضوح مخاطبان هدف محتوای خود را مشخص کنید که به عنوان شخصیت خریدار شما نیز شناخته می شود.

این امر به ویژه برای کسانی که شروع به کار کرده اند یا تازه وارد بازاریابی شده اند بسیار مهم است. با شناخت مخاطبان هدف خود، می توانید محتوای مرتبط تر و ارزشمندتری تولید کنید که آنها مایل به خواندن و تبدیل آن باشند.

اگر شما یک بازاریاب با تجربه هستید، ممکن است هدف شما تغییر کرده باشد. آیا می خواهید گروه جدیدی از افراد را هدف قرار دهید یا بازار هدف فعلی خود را گسترش دهید؟ آیا می خواهید همان مخاطبان هدف را حفظ کنید؟ بررسی مجدد پارامترهای مخاطب با انجام تحقیقات بازار در هر سال برای رشد مخاطبان شما بسیار مهم است.

3. ممیزی محتوا را اجرا کنید.

در اوایل، اکثر برندها با پست های وبلاگ شروع می کنند. اگر می‌خواهید در قالب‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید یک ممیزی محتوا برای ارزیابی محتوای برتر و کم‌بازده خود انجام دهید. سپس، از این اطلاعات برای اطلاع از مسیر بعدی استفاده کنید.

اگر مدتی است که در تجارت بوده اید، باید تلاش های بازاریابی محتوای خود و نتایج حاصل از آن را در سال گذشته مرور کنید.

دریابید که در سال آینده چه کارهای متفاوتی می توانید انجام دهید و اهداف جدیدی تعیین کنید. اکنون زمان بسیار خوبی برای هماهنگ کردن اهداف تیم خود با بقیه اهداف سازمان است.

در هر مرحله‌ای که هستید، ممیزی محتوا به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید چه چیزی در بین مخاطبانتان بیشتر طنین‌انداز می‌شود، شکاف‌ها را در گروه‌های موضوعی شناسایی کنید و ایده‌های محتوای تازه را طوفان فکری کنید.

4. یک سیستم مدیریت محتوا را انتخاب کنید.

چند بخش حیاتی مدیریت محتوا شامل تولید محتوا، انتشار محتوا و تجزیه و تحلیل محتوا است.

شما می خواهید روی یک CMS سرمایه گذاری کنید تا محتوای خود را به روشی آسان و پایدار ایجاد، مدیریت و پیگیری کنید.

با استفاده از HubSpot CMS، می توانید نتایج خود را در یک مکان برنامه ریزی، تولید، انتشار و اندازه گیری کنید.

یکی دیگر از CMS های محبوب وردپرس است که می توانید افزونه HubSpot WordPress را برای فرم های رایگان وب، چت زنده، دسترسی CRM، بازاریابی ایمیلی و تجزیه و تحلیل به آن اضافه کنید.

5. نوع محتوایی را که می خواهید ایجاد کنید مشخص کنید.

گزینه های مختلفی برای محتوایی که می توانید ایجاد کنید وجود دارد، از محتوای نوشتاری مانند کتاب های الکترونیکی و پست های وبلاگ گرفته تا محتوای صوتی مانند پادکست.

در بخش بعدی، در مورد برخی از محبوب‌ترین قالب‌های محتوایی که بازاریابان ایجاد می‌کنند، بحث خواهیم کرد، از جمله برخی ابزارها و قالب‌ها برای شروع کار.

6. ایده های محتوایی جدید پیدا کنید

اکنون زمان آن رسیده است که ایده هایی برای پروژه محتوای بعدی خود ارائه دهی

ابزارهایی برای یافتن ایده های جدید برای تولید محتوا

1. Feedly

فید RSS Feedly راهی فوق‌العاده برای ردیابی موضوعات مرسوم در صنعت شما و یافتن ایده‌های محتوا در همان زمان است.

شما با گفتن اینکه نرم افزار به چه موضوعاتی بیشتر علاقه دارید شروع می کنید و ابزار هوش مصنوعی بقیه کارها را انجام می دهد.

دیگر نیازی به جست و جوی اینترنت برای یافتن ایده های محتوای جدید نخواهید داشت. در عوض، می‌توانید فهرست انتخاب‌شده خود را که از سایت‌های خبری، خبرنامه‌ها و رسانه‌های اجتماعی گردآوری شده است، مرور کنید.

2. BuzzSumo

آیا می خواهید محتوای محبوب و ایده های محتوا را کشف کنید؟ این شرکت تعدادی ابزار تحقیقات بازار ارائه می دهد که یکی از آنها از اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی برای تعیین اینکه آیا یک قطعه از محتوا محبوب و پسندیده است استفاده می کند.

این اطلاعات به شما کمک می کند تا ببینید که اگر بخواهید در مورد آنها محتوا ایجاد کنید، کدام ایده های محتوا به خوبی انجام می شود.

3. BlogAbout

با مولد عنوان وبلاگ IMPACT، ذهن خود را آماده کنید. این ابزار کمی شبیه Mad Libs عمل می کند، اما به جای جملات شوخی، قالب های رایج تیتر را با جاهای خالی به شما نشان می دهد که می توانید موضوعی را که در ذهن دارید پر کنید.

این تکنیک طوفان فکری به شما کمک می کند تا ایده های کلی را در زمینه هایی قرار دهید که برای مخاطب هدف شما جذاب باشد. هنگامی که عنوانی را دارید که دوست دارید، BlogAbout به شما امکان می دهد آن را به “Notebook” خود اضافه کنید تا بتوانید بهترین ایده های خود را ذخیره کنید.

4. CoSchedule Headline Analyz

شما می توانید ایده های پست وبلاگ را برای یک سال کامل با HubSpot’s Blog Ideas Generator دریافت کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که موضوعات کلی یا اصطلاحاتی را که می خواهید در مورد آنها بنویسید وارد کنید، و این تولید کننده ایده محتوا تمام کارها را برای شما انجام می دهد.

این ابزار عناوین و عناوین را تجزیه و تحلیل می کند و بازخوردی در مورد طول، انتخاب کلمه، دستور زبان و حجم جستجوی کلمه کلیدی ارائه می دهد.

اگر ایده‌ای در ذهن دارید، چند گزینه عنوان را از طریق Headline Analyzer اجرا کنید تا ببینید چگونه می‌توانید آن را قوی‌تر کنید و ایده خود را در فرآیند طوفان فکری پیش ببرید.

5. Grader وب سایت HubSpo

این ابزار عالی برای استفاده زمانی است که می خواهید ببینید با تلاش های وب سایت و سئو خود در کجا قرار دارید. Website Grader به شما در زمینه های حیاتی عملکرد وب سایت  امتیاز داده و گزارش مفصلی را برای کمک به بهینه سازی برای شما فراهم می کند.

با استفاده از این ابزار، می توانید بفهمید که چگونه وب سایت خود را سئو بهتری کنید و زمینه های بهبود آن را کشف کنید.

7. محتوای خود را منتشر و مدیریت کنید.

برنامه بازاریابی شما باید فراتر از انواع محتوایی باشد که ایجاد می کنید – همچنین باید محتوای شما را سازماندهی کند.

با کمک یک تقویم سرمقاله، در مسیر درستی برای انتشار یک کتابخانه محتوای متعادل و متنوع در وب سایت خود خواهید بود. سپس، یک تقویم محتوای رسانه های اجتماعی برای تبلیغ و مدیریت محتوای خود در سایت های دیگر ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *