چک لیست سئو سایت فروشگاهی
نویسنده: بهزاد ازند

چک لیست سئو سایت فروشگاهی

بخش اول چک لیست سئو سایت فروشگاهی بهتر درباره تغییراتی است که می توانید در کل سایت ایجاد کنید تا مطمئن شوید فروشگاه آنلاین شما به روز است. برخی از این نکات به سئو سایت شما کمک می کند، اما – مهمتر از آن – همه این نکات به کاربران تجربه بهتری را هنگام بازدید از سایت شما می دهد.

1. از برندسازی ثابت استفاده کنید

اولین چیزی که باید از آن آگاه باشید این است که همیشه باید از برندسازی ثابت استفاده کنید. مطمئن شوید که برند یا لوگوی شما به وضوح در صفحه اصلی و عنوان صفحه شما قابل مشاهده است. این کار باعث ایجاد اعتماد می‌شود و به ارتقا و ساختن کسب‌وکار شما کمک می‌کند و به شناسایی، هم به‌صورت آفلاین و هم در صفحات نتایج موتور جستجو کمک می‌کند.

2. اضافه کردن دکمه های شبکه های اجتماعی و ثبت نام در خبرنامه

خبرنامه‌ها و رسانه‌های اجتماعی ساده‌ترین راه‌ها برای دریافت بازدید مجدد از مشتریان قبلی شما هستند، بنابراین حتماً توجه خود را به پروفایل‌های اجتماعی و ثبت‌نام در خبرنامه در سراسر وب‌سایت خود جلب کنید.  لینک شبکه های اجتماعی خود را حداقل به فوتر وب سایت خود اضافه کنید.

هانت با طراحی سایت فروشگاهی براساس اصول سئو شما را برای رعایت تمام چک لیست سئو سایت فروشگاهی همراهی می کند.

3. از منویی استفاده کنید که استفاده آسانی دارد

مطمئن شوید که کاربران می توانند از منوی سایت شما به مهمترین صفحات شما پیمایش کنند. دسترسی به صفحات خرید و سبد خرید و همچنین اطلاعات خدمات مشتری و سوالات متداول که اطلاعات ضروری مانند هزینه های حمل و نقل و گزینه های پرداخت را پوشش می دهد، همیشه باید آسان باشد. اگر کاربران نتوانند این صفحات را پیدا کنند، خرید از سایت شما برایشان مشکل خواهد بود

4. از SSL استفاده کنید

درواقع این قابلیت مهمترین اولویت چک لیست سئو سایت فروشگاهی می باشد. در اینجا یک چیز حیاتی در مورد ایجاد اعتماد وجود دارد: اگر سایت شما دارای گواهینامه SSL باشد، سایت شما دارای قفل سبز زیبا در نوار آدرس مرورگر بازدیدکنندگان شما خواهد بود و به آنها اطلاع خواهید داد که در یک محیط امن خرید می کنند. این موارد به مشتریان کمک می‌کند تا آدرس منزل، جزئیات کارت اعتباری یا هر اطلاعات شخصی دیگری را که از آنها می‌خواهید با اطمینان وارد کنند. همچنین می توانید مهر و موم های امنیتی اضافه کنید. نکات بیشتری مانند این را در مقاله اعتماد ما بیابید.

5. مطمئن شوید که سایت شما برای موبایل مناسب است

در چک لیست سئو سایت فروشگاهی کاربران موبایل را فراموش نکنید! خرید از طریق موبایل تبدیل به یک گزینه محبوب برای بسیاری از خریداران شده است. بنابراین برای آنها آماده باشید و آن معاملات را از دست ندهید. راهنمای نهایی ما برای سئوی موبایل را برای شروع بخوانید.

6. کارها را به سرعت انجام دهید

وقتی می گوییم سرعت، منظور سرعت دسکتاپ و سایت موبایل شماست. این روزها توجه مردم کوتاه است و همه ما در همه جا به اینترنت سریعتر عادت کرده ایم. با این حال، مکان‌های زیادی در سرتاسر جهان وجود دارد. گوگل تمایل دارد وب سایت های سریع تر را بالاتر رتبه بندی کند، که دلیل دیگری برای اطمینان از سرعت بالای وب سایت شما است.

7. اگر صفحه «درباره ما» ندارید، اضافه کنید

مردم دوست دارند درباره شرکتی که از آن خرید می کنند بدانند. چه کسی پشت آن است؟ داستان آنها چیست؟ چه چیزی آنها را تحریک می کند؟ اگر ارزش‌ها و باورهای یکسانی داشته باشیم، مردم به احتمال زیاد به آن مغازه باز می‌گردند و محصولات بیشتری می‌خرند. افزودن یک صفحه درباره ما و شاید یک عکس تیمی به ایجاد ارتباط بین شرکت و مشتریان شما کمک کند. اگر می خواهید کمی الهام بگیرید، پاتاگونیا و دوپر نمونه های خوبی هستند.

8. نمایش محصولات برجسته

همچنین باید یک نقطه برجسته در صفحه اصلی خود برای محصولات ویژه یا موارد مشابه رزرو کنید: معمولاً محصولات اصلی یا مواردی که در حال حاضر در فروش دارید. این یک محرک فوری برای بازدیدکنندگان ایجاد می کند. همچنین راه خوبی برای اطلاع دادن به آنهاست که آیا به فروشگاه آنلاین مناسبی آمده اند یا خیر.

9. شامل یک فراخوان قانع کننده برای اقدام

صفحه اصلی شما به یک فراخوان برای اقدام قانع کننده نیاز دارد. ممکن است در طول زمان تغییر کند. به عنوان مثال، اگر می خواهید محصولات خاصی را تبلیغ کنید یا تبلیغات فصلی مانند فروش جمعه سیاه را اجرا کنید. اما CTA شما هر چه باشد، باید مطمئن شوید که همیشه به راحتی قابل مشاهده است و نیازها و انتظارات بازدیدکنندگان را برآورده می کند.

10. گزینه جستجو را اضافه کنید

هر فروشگاه اینترنتی با بیش از 20 محصول باید گزینه جستجو داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که گزینه جستجو را در یک نقطه قابل مشاهده قرار داده اید، زیرا احتمالاً این ناوبری انتخابی برای بازدیدکنندگان شما خواهد بود. علاوه بر بهینه سازی گزینه جستجوی خود، حتماً به صفحات نتیجه جستجو مقداری TLC نیز بدهید. بیشتر در مورد آن بعدا.

11. از دسته بندی محصولات استفاده کنید

اینکه چگونه دسته‌های خود را تنظیم می‌کنید و آنها را برای بازدیدکنندگان در دسترس قرار می‌دهید بسیار مهم است. دسته‌ها به بازدیدکنندگان کمک می‌کنند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به گروه‌های مختلف محصولات دسترسی پیدا کنند، مخصوصاً آن‌هایی که مطمئن نیستند کدام محصول خاص را بخرند. آمازون فهرست بزرگی از دسته‌ها (یا بخش‌ها) دارد، اما نوع محصولاتی که یک دسته در آن قرار دارد را تا حد امکان واضح می‌سازد. که ارتباط زیادی با نامگذاری این دسته ها و استفاده از زیرمجموعه ها به روش منطقی دارد. خود را به جای بازدیدکنندگان قرار دهید و دسته بندی های فروشگاه خود را مرور کنید. آیا آنها منطقی هستند؟ آیا این اصطلاحاتی است که یک بازدیدکننده استفاده می کند؟ اگر پاسخ مثبت است، شما در مسیر درستی هستید.

12. تصاویر کوچک برای محصولات خود اضافه کنید

در بیشتر موارد، تصاویر محصول بیش از هزار کلمه را بیان می کنند. این به ویژه برای آن دسته از صفحاتی که به سادگی فضایی برای هزاران کلمه در مورد یک محصول ندارند، مانند دسته بندی یا صفحات نتایج جستجوی داخلی شما صادق است. افزودن یک تصویر کوچک خیره کننده از آن لباس یا نقاشی، کلیک های بیشتری را به آن صفحه تشویق می کند. تصاویر بندانگشتی خوب، انتخاب بین طیف گسترده ای از محصولات را در صفحات دسته بندی یا نتایج جستجو برای بازدیدکنندگان آسان تر می کند.

13. از تصاویر با کیفیت برای محصولات استفاده کنید

مطمئن شوید که تصاویر محصول با کیفیتی در سایت فروشگاهی خود قرار داده اید. آنها باید زوم شوند و چندین نما از محصول ارائه دهند. به یاد داشته باشید که حتی نام فایل و متن جایگزین تصویر محصول برای سئو مهم است. در مقاله مفصل ما در مورد تصاویر محصول موارد بیشتری در این مورد وجود دارد.

14. یک توضیح محصول فوق العاده بنویسید

بهینه سازی صفحات دسته بندی شما اغلب بسیار ساده تر از بهینه سازی تمام صفحات محصول شما است. باید هر سوالی که کاربر در مورد محصول شما به ذهن مشتری می رسد در بخش توضیحات و مشخصات فنی محصول وارد کنید.

15. در مورد قیمت گذاری شفاف باشید

ما نمی توانیم به اندازه کافی بر این موضوع تأکید کنیم: در مورد قیمت های خود شفاف باشید. اگر هزینه‌های غافلگیرکننده مانند حمل و نقل یا مالیات را بعداً در فرآیند تسویه حساب اضافه کنید، نتیجه معکوس خواهد داشت و خریداران ممکن است خرید خود را رها کنند. از همان ابتدا در مورد این هزینه های اضافی (در صورت وجود) شفاف باشید. حتی می‌توانید با ارائه ارسال رایگان برای سفارش‌های بیش از یک ارزش خاص، مثلا  300 هزار تومان، از این امر استفاده کنید.

16. نمایش نظرات محصولات

ایجاد اعتماد یک چیز خوب برای همه فروشگاه های آنلاین است. بررسی های واقعی محصول کمک زیادی به این امر می کند. یکی از مواردی که ما برای وب‌سایت‌هایی که شامل نظرات کاربران از اشخاص ثالث هستند توصیه می‌کنیم این است که چند مورد از آن نظرات را در وب‌سایت خود کپی کنید.

17. محصولات مرتبط را تبلیغ کنید

وقتی علاقه آنها را جلب کردید، از آن استفاده کنید. اگر شخصی یک آیفون از سایت شما بخرد، به احتمال زیاد به یک کاور نیاز خواهد داشت، و حتی ممکن است یک جفت از آن غلاف های بی سیم واقعا گران قیمت بخواهد (آنها گران هستند، درست است؟). اما ممکن است زمانی که یک مشتری قیمت کامل یک آیفون جدید را پرداخت کرده باشد، ممکن است کمی ارزان‌تر احساس کنند! افزودن بخش محصولات مرتبط، یا بخش «مشتریان دیگر نیز خریده‌اند» به صفحه محصول شما باعث افزایش فروش می‌شود، امکان بسته‌ها و موارد دیگر را فراهم می‌کند. ما به شدت توصیه می کنیم اینها را اضافه کنید.

18. در دسترس بودن موجودی را نشان دهید

این روزها، در دسترس بودن یک محصول باعث فروش می شود. با وجود فروشگاه‌های آنلاین در همه جا، مردم می‌خواهند کالاهایی را در مغازه‌ای بخرند که فردا یا حتی همان روز محصولات مورد نظرشان را تحویل می‌دهد. اگر به کاربران بگویید محصولی موجود است، احتمال خرید آن بیشتر خواهد شد. اما این فقط در مورد رقابت نیست، بلکه در مورد مدیریت انتظارات است. اگر وب‌سایت شما مشخص می‌کند که چیزی در انبار موجود نیست، مردم همچنان می‌توانند تصمیم بگیرند از فروشگاه شما خرید کنند و بدانند که باید کمی صبر کنند. اگر مردم از فروشگاه شما خرید کنند و به مدت سه هفته محصول را به دلیل تمام شدن موجودی آن دریافت نکنند، احتمالاً ترجیح می دهند آن را از جای دیگری خریداری کنند. به هر حال، مشخص نکردن در دسترس بودن نیز تأثیر بدی بر برند شما دارد.

19. گزینه های پرداخت را زودتر نشان دهید

دقیقاً مانند شماره 16 این چک لیست سئوی تجارت الکترونیک، این مورد نیز در مورد جلوگیری از غافلگیری است. رسیدن به پایان فرآیند تسویه حساب بسیار خسته کننده است، فقط متوجه می شوید که گزینه پرداخت مورد نظر شما در دسترس نیست. و دوباره، اگر فروشگاه تجارت الکترونیک شما در اتحادیه اروپا است، اکنون یک الزام قانونی است که روش های پرداخت پذیرفته شده خود را قبل از رسیدن به صندوق به مشتریان نشان دهید.

20. بدون نیاز به حساب کاربری

همیشه به مشتریان اجازه دهید بدون اینکه مجبور به ایجاد حساب کاربری شوند خرید کنند. ما واقعاً فکر می‌کنیم که واداشتن مشتریان برای ایجاد یک حساب کار بدی است. این فقط در صورتی معتبر است که ایجاد یک حساب به مشتری امتیازاتی مانند تمدید آسان مجوز، مدیریت پرداخت‌های مکرر یا مواردی از این قبیل را بدهد. اینها کارهایی هستند که مشتریان احتمالاً مایلند در یک محیط امن انجام دهند، بنابراین برای آنها مشکلی ندارد که یک حساب کاربری ایجاد کنند، اما زمانی که آنها در حال خرید لباس هستند، داشتن یک حساب کاربری فقط به دلایل راحتی (عدم تکمیل آدرس) منطقی است. جزئیات دفعه بعد و غیره) و بنابراین باید اختیاری باشد.

21. زمان انقضای کوکی ها را طولانی تر تنظیم کنید

شاید «زمان انقضای کوکی» برای آنچه که می‌خواهیم بگوییم بسیار باریک باشد. مقاله ما در مورد رها کردن سبد خرید به شما چیزهای زیادی در مورد نحوه استفاده مردم از سبد خرید شما می گوید. کل مقاله را بخوانید و متوجه خواهید شد که چرا بهتر است از زمان انقضای کوکی های طولانی تر برای سبد خرید خود استفاده کنید.

22. از کدهای تخفیف هوشمندانه استفاده کنید

کدهای تخفیف و کوپن ها می توانند راه بسیار خوبی برای افزایش فروش باشند. اما قبل از اینکه فیلدی برای اضافه کردن کد تخفیف در صفحات پرداخت خود قرار دهید، به دقت فکر کنید که آیا این چیزی است که واقعاً می خواهید انجام دهید یا خیر. هنگامی که کاربران گزینه افزودن کد را مشاهده کردند، کد تخفیف می خواهند. و اغلب این بدان معناست که آنها در اواسط تراکنش متوقف می شوند و به جستجوی یکی می روند! بنابراین اگر می‌خواهید کدهای تخفیف ارائه دهید، ایده خوبی است که یافتن تخفیف را برای کاربران آسان کنید (حتی اگر صرفاً برای حذف هزینه‌های تحویل از سفارش آنها باشد). اگر قصد ندارید در آینده نزدیک کد تخفیفی ارائه دهید، احتمالاً بهتر است قسمت کد تخفیف را از صفحه پرداخت خود رها کنید، در غیر این صورت ممکن است نرخ رها کردن سبد خرید شما را افزایش دهد.

23. عناوین سئو و توضیحات متای خود را بهینه کنید

در سایت‌های تجارت الکترونیک، بیشتر از سایر وب‌سایت‌ها، عناوین سئو و توضیحات متا هدف بسیار مهمی را دنبال می‌کنند. در جایی که گوگل احتمالاً می‌تواند یک دعوتنامه مناسب و مرتبط با کلمه کلیدی به وب‌سایت شما برای صفحات اطلاعاتی ارائه دهد، این احتمال وجود دارد که صفحه محصول شما اطلاعات کافی محصول را نداشته باشد یا حاوی جزئیاتی در مورد خدمات مشتری یا ضمانت‌نامه‌ای باشد که Google ممکن است به جای آن استفاده کنید حتماً یک توضیحات متا متمرکز بر محصول را به صفحات محصول خود اضافه کنید تا Google را تشویق کنید که متن اشتباه را در نتایج جستجو نشان ندهد!

24. داده های ساخت یافته را به صفحات خود اضافه کنید

توصیه می کنیم به دلایل سئو تکنیکال داده های ساختار یافته schema.org را به صفحات محصول خود اضافه کنید. نشانه گذاری Schema.org به موتورهای جستجو و برای مثال Google Shopping کمک می کند تا محتوای صفحه شما را بهتر درک کنند. به علاوه، ممکن است به صفحه شما کمک کند تا در نتایج جستجو برجسته شود!

25. مطمئن شوید که در شبکه های اجتماعی عالی به نظر می رسید

علاوه بر داده های schema.org، حتماً کارت های OpenGraph و Twitter را نیز اضافه کنید.

ما را از دیدگاه خود با خبر سازید