در این مقاله به معرفی نکاتی مهم در مورد سئو که قبل از طراحی باید رعایت شوند، پرداختهایم.
فرض کنید با همچین سناریویی از طرف مشتری سروکار دارید:
راه حل بالا آمدن سایت من به صورت ارگانیک در نتایج جستجو چیست؟
اما جواب به این سوال کمی مشکل است و ممکن است به صورتهای زیر باشد :
- معماری سایت شما باید تغییر کند
- سایت شما براساس پلن شغلی شما ساخته نشده است (چون باید به موتورجستجو بفهمانید که سایت شما برای ارائه چه خدماتی ساخته شده است)
- در آخر باید بی خیال سایت خود شوید (به خاطر داشتن spam score بالا.)
این جوابها نشان میدهند که باید قبل از طراحی سایت به فکر بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو باشید و با رعایت نکات ریزی، وب سایت خود را در نتایج بالا ببرید. تقریبا 200 فاکتور بر روی سئو موثر هستند که در این مقاله من به توضیح شمای کلی از این فاکتورها و یا نواحی که باید پیش از طراحی سایت به فکر آنها بود پرداختهام.
در این مقاله تصمیمات استاتژیک را در سه بخش تقسیم می کنیم :
- استراتژی اولیه سئو
- استراتژی تکنیکی
- استراتژی طراحی
استراتژی اولیه سئو
قبل از آنلاین شدن وب سایت باید بدانید وارد چه مارکتی شدهاید و رقیبان و مشتریان خود را بشناسید. میزان محبوبیت خود را با ابزاری به نام Google Trends بسنجید. در این ابزار میتوانید به طور مثال میزان محبوبیت کلمات کلیدی طراحی سایت و طراحی سایت ارزان را متوجه شوید. با شناخت کامل از موضوع هدف میتوانید معاری وبسایت خود را براساس نیاز مشتری شکل بدهید.
استراتژی تکنیکی
این استراتژی به معلومات شما در بهینه سازی سایت وابسته بوده و درواقع میتوان گفت که با تجربه به دست میآید. به این نکته توجه نمایید بعد از تغییر در معمار سایت خود در همان روز نمی
توانید به انتظار تغییر در نتایج باشید و این که چه مدت زمان میبرد تا موتور جستجو به تغییرات شما پاسخ بدهد نیز با تجربه به دست میآید و یا حتی قابل اندازهگیری نمیباشد.
جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری (Duplicate Content):
فرض کنید یک نسخه موبایل برای سایت خود با آدرس mobile.hanet.ir دارید، بنابراین دو محتوا و یک آدرس خواهید داشت، اینجا است که موتور جستجو به شما برای داشتن محتوای تکراری امتیاز منفی خواهد داد. راه حل جلوگیری از این اتفاق استفاده از کد rel=”canonical” در تگ a است. با این خصوصیت به موتور جستجو خواهید گفت که هر دو این آدرسها به یک محتوا اشاره دارند و درواقع یکی هستند.
سرعت سایت
برنامهنویسی بهینه، کاهش حجم فایلها، کاهش تعداد خطوط کدها و استفاده کمتر از کتابخانههایی از جاواسکریپت که سنگین هستند برای افزایش سرعت پاسخ دهی سایت تاثیرگذار هستند.
موقعیت و زبان
اگر قصد طراحی یک وب سایت چند زبانه را دارید و به دنبال این هستید که در هر کدام براساس زبانی که دارند مشتری جذب نمایید پیشنهاد من این است که برای هر یک از زبانها دامین خاص آن کشور را در نظر بگیرید تا راحت تر بتوانید بر روی کلمات کلیدی هر کشور کار کنید. اگر هم این کار را انجام ندادید میتوانید از یک فولدر جدید در هاست خود استفاده کنید.
انعطاف پذیری
گوگل همواره به دنبال تغییراتی در الگوریتمهای خود برای بهبود بخشیدن به نتایج جستجو است بنابراین معماری وب سایت باید به گونهای باشد که بتواند خود را با این تغییرات وفق دهد و یا خود قابل تغییر باشد.
استراتژی طراحی
استفاده ار لینکهای داخلی
با استفاده از لینکهای داخلی به گوگل اعلام میکنید که وب سایت شما قادر به ارائه چه خدماتی است و کار موتور جستجو را برای پیدا کردن محتوای وب سایت شما، راحتتر میکنید.
خوانایی کدها برای Crawler
برای اینکه وب سایت شما UX بالایی داشته باشد باید از Javascript، Ajax و یا دهها کتابخانه و یا زبان دیگر استفاده کنید، اما باید به خوانا بودن این کدها برای Crawler نیز توجه نمایید. هانت با رعایت اصول سئو، طراحی سایت ویژه پزشکان و یا هر صنف دیگری را انجام میدهد.
طراحی ریسپانسیو
در حال حاضر با دستگاههای مختلفی روبرو هستیم که میتوانند وب سایت ما را نمایش دهند. بنابراین در طراحی سایت حرفه ای خود باید به نحوه نمایش وب سایت در این دستگاهها نیز توجه کنیم. طبق آمارهای منتشر شده حدود 60 درصد از جستجوها در دستگاههای موبایل صورت میگیرد.
دیدگاهتان را بنویسید