سئو چیست؟

خانه » سئو چیست؟
سئو

سئو چیست؟

سئو (SEO) یک اصطلاحی است که حروف آن از اول کلمات Search Engine Optimization بدست آمده و نوعی از بازاریابی است که تمرکز آن رشد و نمایش بیشتر سایت در نتایج جستجو است.

سئو ترکیبی از خلاقیبت و تکنیک است که اگر به درستی انجام گیرد به ترافیک و محبوبیت بیشتر منجر خواهد شد. سئو در جنبه های مختلفی درگیر است و بعضی اوقات به لینک‌هایی که به سایت شما داده می‌شوند مرتبط است و در بعضی مواقع به قابل درک بودن وب سایت برای موتور جستجو مرتبط است. درواقع بهینه سازی سایت بهتر دیده شدن آن برای موتورهای جستجو نیست و هدف آن بهترین دیده شدن سایت برای کاربران است.

اعداد زیر نشان می دهد که کاربران چقدر به نتایج موتورهای جستجو اعتماد می کنند:

  • سه پیوند ارگانیک اول تقریباً 30٪ از کل کلیک ها را دریافت می کنند.
  • تنها 0.78 درصد از کاربران به لینک در صفحه دوم نتایج دسترسی دارند.

هر جستجو فرصتی را برای برند شما فراهم می کند تا بهترین پاسخ را به آنچه کاربران به دنبال آن هستند ارائه دهد.

با توجه به این موضوع، شانس بیشتری برای افزایش بازدید، کلیک ها و دریافت ترافیک ارگانیک بیشتری خواهید داشت.

اما، برای رسیدن به این هدف، باید به گوگل ثابت کنید که بهترین پاسخ را دارید و سزاوار این هستید که در بین اولین موقعیت های SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) ظاهر شوید.

این نه تنها شامل داشتن محتوای عالی، بلکه ارائه قابلیت استفاده، ارتباط با قدرت بازار و کمک به Google برای خواندن صفحات شما است.

سئو در SEM (بازاریابی موتور جستجو)، که تمام استراتژی های موتورهای جستجو، از جمله تبلیغات پولی و لینک های حمایت شده را پوشش می دهد، نقش دارد.

از سوی دیگر، سئو فقط از استراتژی های ارگانیک استفاده می کند و شامل خرید رسانه ای نمی شود.

این منجر به بازگشت سرمایه (ROI) بیشتر و هزینه جذب مشتری (CAC) کمتر با استفاده از SEO می شود.برای یادگیری این حوزه پر درآمد به شما توصیه میکنم در یک دوره سئو حرفی شرکت کنید.

موتور جستجو چیست؟

موتورهای جستجو، سیستم‌های هستند که یا الگوریتم‌هایی برای خزیدن، فهرست‌بندی و رتبه‌بندی محتوای وب را به کاربران نمایش می دهند.

وقتی به موتورهای جستجو اشاره می کنیم، فقط در مورد گوگل صحبت نمی کنیم، بلکه بینگ، یاهو، بایدو و دیگران را نیز در نظر می گیریم.

حتی یوتیوب و پینترست را می توان به عنوان موتورهای جستجو در نظر گرفت زیرا اغلب برای کشف محتوا استفاده می شود.

اما گوگل با داشتن تقریباً 92 درصد از سهم بازار جستجو، پیشروی واضح در رده بندی دارد.

هر موتور جستجو متدولوژی و معیارهای رتبه بندی خاص خود را دارد. اما هدف نهایی همیشه یکسان است: ارائه بهترین نتایج به آنچه کاربران به دنبال آن هستند.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که گوگل هنگام جستجوی چیزی دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

اول، موتورهای جستجو با استفاده از ربات‌ها Googlebot که به عنوان عنکبوت نیز شناخته می‌شوند، در محتوای وب می‌خزند. این ربات ها اتصالات پیوندها را در سراسر وب دنبال می کنند و صفحات جدید و به روز شده را جستجو می کنند.

پس از آن، صفحات خزیده شده به فهرست موتور جستجو اضافه می شوند که به عنوان یک کتابخانه وسیع برای محتوای وب عمل می کند.

در آنجا، صفحات بر اساس اطلاعاتی که ربات در مورد آنها جمع آوری کرده است، مانند زمان بارگذاری و کلمات کلیدی، سازماندهی می شوند.

این فرآیندهای خزیدن و نمایه سازی به طور مداوم در حال انجام است. ربات ها همیشه در حال یافتن و سازماندهی محتوا در وب هستند. اما ترتیب نمایش نتایج خود برای کاربران از طریق رتبه بندی مشخص می شود.

رتبه بندی هر بار که کاربر چیزی را جستجو می کند اتفاق می افتد.

با توجه به کلمات کلیدی مورد استفاده در جستجو، گوگل به سرعت از فهرست خود می گذرد تا صفحاتی را پیدا کند که با آن عبارات منطبق هستند و به سوال پاسخ دهند.

بنابراین، طبقه بندی با بهترین رابطه بین کلمات کلیدی و یک سری از عوامل رتبه بندی که الگوریتم جستجو را تشکیل می دهند، تعیین می شود.

الگوریتم های گوگل

الگوریتم گوگل ترکیبی از عملیاتی است که نحوه طبقه بندی لینک ها در صفحه نتایج جستجوی ارگانیک را مشخص می کند. عملکرد آن ایجاد سلسله مراتبی از صفحات برای ارائه نتایج به مناسب ترین ترتیب برای هر کاربر است.

این الگوریتم ها یک سری معیار برای رسیدن به این هدف اتخاذ می کند و به طور مداوم به روز می شوند تا بیشتر و بیشتر مرتبط شود.

هدف گوگل از طریق این به‌روزرسانی‌ها، نه تنها بهبود طبقه‌بندی نتایج، بلکه حذف یا کاهش موقعیت محتوای مخرب و کم‌کیفیت است که می‌تواند به تجربه کاربر آسیب برساند.

هزاران به روز رسانی هر سال رخ می دهد، اما چندین مورد به دلیل تأثیر آنها بر بازار سئو برجسته تر هستند.

پاندا (2011)

صفحاتی با محتوای با کیفیت پایین جریمه می شوند که از شیوه های بد، از جمله کلمات کلیدی بیش از حد و مزارع پیوند استفاده می کنند.

پنگوئن (2012)

سایت هایی با بک لینک های با کیفیت پایین را جریمه کرد و شروع به ارزش گذاری برای کسانی کرد که لینک های متنی را از سایت های با کیفیت بالا و معتبر دریافت می کردند.

مرغ مگس خوار (2013)

طبقه بندی نتایج را با تمرکز بر تطابق دقیق بین کلمه کلیدی و هدف جستجو بهبود بخشید.

Mobilegeddon (2015)

سازگاری با موبایل به یک عامل رتبه بندی تبدیل شد.

RankBrain (2015)

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را برای درک بهتر اهداف جستجوی کاربران به الگوریتم اضافه کرد.

Mobile-First Index

شروع به در نظر گرفتن صفحات موبایل به عنوان نسخه اصلی برای رتبه بندی کرد.

BERT (2019)

یک سیستم هوش مصنوعی متخصص در پردازش زبان طبیعی برای درک چگونگی جستجوی انسان ها گنجانده شده است.

عوامل رتبه بندی

تخمین زده می شود که الگوریتم گوگل شامل بیش از 200 فاکتور رتبه بندی است. رابطه بین آنها موقعیت را در SERP ها تعیین می کند.

گوگل این عوامل را به طور عمومی به اشتراک نمی گذارد، اما برخی اظهارات را بیان کرده است که برخی از اسرار را فاش می کند.

به طور کلی می دانیم که دو نوع فاکتور رتبه بندی وجود دارد:

سئو داخلی و سئو خارجی

سئو داخلی (On-page)

هنگامی که به سئو داخلی اشاره می شود، به بهینه سازی این عناصر اشاره دارد:

  • محتوا
  • عنوان و توضیحات متا
  • تگ عنوان
  • تصاویر
  • URL ها
  • Rich snippets

گوگل این عوامل را ارزیابی می کند تا بفهمد صفحات چه اطلاعاتی را ارائه می دهند و چگونه آنها را به درستی فهرست بندی کند.

علاوه بر این، موتور جستجو تجزیه و تحلیل می کند که آیا صفحه تجربه کاربری خوبی با اطلاعات مرتبط ارائه می دهد یا خیر.

سئوی خارجی (Off-page)

از سوی دیگر، عوامل خارج از صفحه، عناصری هستند که وضعیت صفحه را به عنوان یک مرجع نشان می دهند، اما در محتوای صفحه قرار ندارند.

سئوی خارج از صفحه شامل بهینه سازی اعتبار سایت برای کاربران و سایر وب سایت ها، با تمرکز بر کسب بک لینک است.

چند نمونه از این عوامل عبارتند از:

برای گوگل، عواملی در این راستا سطح اعتبار سایت را نشان می دهد

اگر صفحه ای از طریق جستجوهای مستقیم برای نام تجاری و بک لینک ها یا منشن های زیادی از سایت های مورد اعتماد بازدیدکنندگان زیادی را دریافت کند، در بازار معتبرتر تلقی می شود.

سئو کلاه سیاه در مقابل کلاه سفید

الگوریتم گوگل همیشه تجربه جستجو را برای کاربران بهبود می بخشد. این نه تنها به معنای بهبود مستمر نتایج جستجو است، بلکه به معنای مبارزه با محتوای مشکوک و کم کیفیت است که به سئو کلاه سیاه معروف هستند.

کلاه سیاه از همان روزهای اولیه سئو، هدف گوگل بوده است.

زمانی که الگوریتم هنوز جدید بود و حفره‌های زیادی داشت، بازی کردن سیستم برای کسب رتبه بالاتر آسان بود، حتی اگر چیزی برای ارائه نداشتید.

استراتژی های رایج کلاه سیاه شامل:

صفحات درگاه: صفحات بهینه شده برای هدایت کاربران به صفحات مخرب.

Cloaking: صفحاتی که محتوای متفاوتی را به کاربران واقعی و ربات ها ارائه می دهند.

مزارع پیوند: صفحاتی که فقط حاوی بک لینک به صفحات دیگر هستند.

تکرار کلمات کلیدی: صفحاتی که کلمات کلیدی را بیش از حد تکرار می کنند.

متون و پیوندهای پنهان: صفحاتی که متن و پیوندها را از کاربر پنهان می کنند، اما از ربات ها نه.
هرزنامه نظرات: صفحاتی که برای به دست آوردن بک لینک در وبلاگ ها نظر می دهند.
در مثال زیر، می‌توانید کدی را مشاهده کنید که برای پنهان کردن کلمات کلیدی با استفاده از متن تنظیم شده به اندازه فونت 0 و همرنگ پس‌زمینه، پیکربندی شده است:

چنین استراتژی هایی هنوز وجود دارد. با این حال، الگوریتم گوگل در شناسایی سئو کلاه سیاه به طور فزاینده ای پیچیده و هوشمندتر شده است.

به عنوان مثال، افزایش گسترده بک لینک ها از دامنه های مشکوک در یک دوره زمانی کوتاه، نشانه ای از تکنیک های کلاه سیاه است.

هنگامی که این اتفاق می افتد، صفحات جریمه می شوند، که این جریمه می تواند از حذف موقت تا ممنوعیت کامل متغیر باشد.

بنابراین، از سئو کلاه سیاه خودداری کنید.

اگر می خواهید اعتماد موتورهای جستجو را برای تضمین موقعیت ایمن و پایدار در SERP جلب کنید، دستورالعمل های SEO Google را دنبال کنید.

این دستورالعمل‌ها به سئو کلاه سفید، معروف هستند.

بهبود قابلیت استفاده از سایت، استفاده طبیعی از کلمات کلیدی در محتوا، دریافت بک لینک از شرکای قابل اعتماد، از جمله سایر استراتژی های سئو کلاه سفید است که در این راهنما معرفی خواهیم کرد.

چگونه یک استراتژی سئو تدوین کنیم؟

برنامه ریزی شروع می شود: نتایجی که امیدوارید از طریق سئو به دست آورید، چه کسانی هستند، چگونه می خواهید به آن برسید؟

باید بدانید که یک استراتژی سئو به طور کلی نتایجی را در میان مدت و بلند مدت ارائه می دهد.

انتظار آن نوع بازگشت فوری را نداشته باشید که می تواند از طریق تبلیغات و پیوندهای حمایت شده باشد. با این حال، سئو معمولاً در بلندمدت به بازده پایدارتری دست می یابد.

با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید نگاهی به مراحل اولیه سئو بیندازیم:

  تعریف اهداف

اولین قدم در ایجاد استراتژی این است که اهداف خود را در بهینه سازی سایت، وبلاگ یا تجارت الکترونیکی خود مشخص کنید. برای انجام این کار، ابتدا باید بدانید سئو چه چیزی را ارائه می دهد.

  • افزایش ترافیک ارگانیک؛
  • تولید سرنخ بیشتر؛
  • ایجاد فروش بیشتر؛
  • کاهش هزینه جذب مشتری (CAC)؛
  • آموزش بازار؛
  • اعتبار برند را افزایش دهید.

همیشه به دنبال هماهنگی این اهداف سئو با اهداف کلان برند خود باشید. اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند است، برای مثال، سئو می تواند با قرار دادن سایت شرکت شما در اولین موقعیت های گوگل به این امر کمک کند.

با تعیین اهداف، می توانید اهداف و KPI ها را نیز شناسایی کنید.

برای مثال، اگر به دنبال قدرت بیشتر هستید، می‌توانید از معیارهای Domain Authority و Page Authority استفاده کنید. اهدافی را که امیدوارید از طریق این KPIها و در چه زمانی به آنها برسید تعیین کنید.

با انجام این کار، در حین اجرای استراتژی خود و پس از آن، می توانید این شاخص ها را بررسی کنید تا بدانید آیا در مسیر درستی برای رسیدن به هدف خود هستید یا خیر.

پرسونای مشتریان خود را تعریف کنید

یکی دیگر از مراحل مهم برنامه ریزی، تعریف شخصیت مشتری است.

بالاخره استراتژی شما برای کیست؟ با چه کسی در ارتباط هستید؟ چه کسی را به تجارت خود می آورید؟

شخصیت مشتری توصیف یک شخصیت نیمه ساختگی است که نشان دهنده یک مشتری ایده آل برای برند شما است که شامل سوالات، دردسرها و نیازهای واقعی که شما می توانید در حل آنها کمک کنید، می شود.

آنها باید بر اساس داده های واقعی مشتری که از طریق نظرسنجی، پرسشنامه و مصاحبه به دست آمده است باشد.

برای ساختن پرسونای خریدار باید خواسته های متفاوتی که ممکن است مشتری در طول مراحل قیف داشته باشد در نظر گرفته شود.

این را می توان در کلمات کلیدی مورد استفاده برای جستجو مشاهده کرد، در بالای قیف عمومی تر، و به سمت پایین خاص تر می شوند.

ابزارهای سئو برای شروع

برای شروع با یک استراتژی سئو، باید ابزارهای اصلی را بشناسید.

در بیشتر موارد، ما در مورد دو ابزار ضروری SEO صحبت می کنیم:

Google Analytics و Google Search Console.

گوگل هر دو را به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده است. این ابزارها نقش بزرگی در اندازه گیری استراتژی شما خواهند داشت.

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یک ابزار تجزیه و تحلیل داده پرکاربرد است که مجموعه وسیعی از منابع را برای ارزیابی عملکرد استراتژی های دیجیتال فراهم می کند. برای سئو، می تواند به روش های مختلفی کمک کند:

  • مخاطبان خود را بهتر درک کنید تا پرسونای مشتری خود را بسازید.
  • صفحات پربازدید و با بهترین عملکرد خود را شناسایی کنید.
  • نظارت بر اعداد ترافیک ارگانیک
  • مشخص کنید کدام کانال ها بیشترین ترافیک را ایجاد می کنند (ایمیل، اجتماعی، ارگانیک و غیره).
  • درک تعامل (نرخ رد، صفحات در هر بازدید، طول سشن)
  • بر تبدیل های ایجاد شده از طریق استراتژی SEO نظارت کنید.

کنسول جستجوی گوگل

کنسول جستجوی گوگل ابزاری برای تسهیل ارتباط بین سایت و گوگل است و گزارش سئوی ارزشمندی را ارائه می دهد. برخی از منابع عبارتند از:

کشف کنید که آیا مشکلی در نمایه سازی سایت شما وجود دارد.

بدانید که آیا سایت شما توسط گوگل هک شده یا جریمه شده است.

میانگین موقعیت صفحات خود را در SERP ها نظارت کنید.

نرخ کلیک ارگانیک صفحات خود را در SERP ها شناسایی کنید.

شناسایی کلمات کلیدی که سایت شما را روی SERP ها قرار می دهند.

شناسایی کنید که کدام سایت ها به سایت شما بک لینک دارند.

درخواست رد بک لینک های مشکوک به سایت خود را از گوگل.

کنسول جستجوی گوگل کمی فنی تر است و تمرکز بیشتری روی وب مسترها دارد.

اما رابط کاربر پسند است، بنابراین هر کسی می تواند از آن برای تشخیص و هدایت تقاضای پیچیده تر به متخصصان متخصص استفاده کند.

این ابزار همچنین می‌تواند بینش‌هایی برای بهینه‌سازی محتوای شما ایجاد کند، علاوه بر این منبع اصلی برای شناسایی جستجوهایی که باعث ترافیک به صفحات شما می‌شوند و نرخ کلیک روی کلمات کلیدی اصلی شما.

چگونه تحقیق کلمات کلیدی انجام دهیم؟

هدف تحقیق کلمه کلیدی شناسایی عبارات جستجویی است که بیشترین پتانسیل را برای استراتژی شما دارند، با توجه به حجم جستجو، تبدیل و رقابت.

این یکی از ابزارهای کلیدی برنامه ریزی برای استراتژی سئو و بازاریابی محتوا است. از این گذشته، نحوه شناسایی فرصت های بهینه سازی و تعیین اولویت های تولید محتوا است.

جستجوی کلمه کلیدی معمولاً با لیستی از اصطلاحات مرتبط با بخش، محصول و برند شما شروع می شود.

می‌توانید از Google Analytics و Google Search Console، که قبلاً در مورد آنها صحبت کردیم، یا ابزارهای کلمات کلیدی که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شویم، ایده بگیرید.

پس از آن، این فهرست باید سازماندهی شود. شما می توانید در هر مرحله از قیف فروش، اصطلاحات پرکاربرد را جدا کرده و فهرست را بر اساس بیشترین پتانسیل برای استراتژی خود مرتب کنید.

فرض کنید شما به تازگی یک وبلاگ در سایت خود راه اندازی کرده اید و کلمه کلیدی را که بیشترین ترافیک را به سمت آن هدایت می کند، شناسایی کرده اید.

می توانید با آن شروع کنید و یک پست بهینه سازی شده برای این کلمه کلیدی ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنید.

در مرحله بعد، بهتر متوجه خواهید شد که کلمات کلیدی چیست و با چه نوع اصطلاحی می توانید کار کنید.

کلمات کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی نحوه بیان سوالات کاربران و فعال کردن صفحات فهرست شده در موتور جستجو هستند.

هنگامی که کاربر یک عبارت خاص را جستجو می کند، گوگل بهترین موارد را در فهرست صفحه خود جستجو می کند و این نتایج جستجو را نمایش می دهد.

ترتیب ظاهر شدن آنها نتیجه عوامل رتبه بندی است، همانطور که در بالا توضیح داده شد.

بنابراین، کلمات کلیدی در استراتژی های سئو ضروری هستند، زیرا نشان می دهند که شخصیت خریدار ما به دنبال چه چیزی است.

آنها هدف پشت بهینه سازی یک صفحه را مشخص می کنند، بنابراین گوگل آن را به درستی با توجه به محتوای آن ایندکس می کند، آن را به کاربرانی که به دنبال آن موضوع هستند ارائه می دهد و از مرتبط بودن محتوا اطمینان می دهد.

مهم است بدانید که گوگل از هوش مصنوعی برای درک هدف جستجو، نحوه ارتباط انسان‌ها و تغییراتی که برای یک عبارت خاص وجود دارد، استفاده می‌کند.

این بدان معناست که اگر می‌خواهید یک ورودی وبلاگ را برای «چمدان دستی» بهینه کنید، لازم نیست نگران استفاده از این عبارت دقیق در متن خود باشید، حتی کمتر آن را بی‌پایان تکرار کنید.

می‌توانید از مترادف‌هایی مانند «چمدان کابین» یا «چمدان دستی» استفاده کنید که در نتیجه متنی متنوع‌تر و جذاب‌تر ایجاد می‌شود.

بنابراین، حتی اگر کاربر این عبارت را اشتباه تایپ کند یا تغییری از آن را بنویسد، گوگل قصد جستجوی کاربر را درک می کند و صفحه شما را برای آنها نمایش می دهد.

بنابراین، لازم نیست نگران تطابق دقیق کلمه کلیدی باشید.

انواع جستجوها

در طول فرآیند خرید، افراد ممکن است از انواع مختلف جستجو برای حل سوالات خود استفاده کنند.

برای ایجاد استراتژی‌های سئو و محتوای خود، باید هدف پشت هر جستجو را درک کنید تا آنچه کاربران به دنبال آن هستند را با آنچه برند شما می‌تواند برای آنها به ارمغان بیاورد، هماهنگ کنید.

بیایید نگاهی به انواع اصلی جستجو بیندازیم.

ناوبری

پرس و جوهای جستجوی ناوبری زمانی هستند که کاربر از قبل می داند که به دنبال کدام سایت است و به ندرت مقصد نهایی خود را تغییر می دهد.

انگار از گوگل به عنوان میانبر استفاده می کنند، به جای اینکه یک URL کامل را به خاطر بسپارند یا پیشنهادات مربوط به آن سایت را بیابند.

خرید

پرس و جوهای جستجوی معاملاتی مربوط به خرید هستند. برای مثال، کاربران ممکن است به دنبال خرید یک محصول، یافتن آدرس فروشگاه یا مقایسه قیمت‌ها باشند.

این نوع جستجو ارزشمند است زیرا می تواند مستقیماً به فروش منجر شود، زیرا کاربر در حال حاضر در مرحله پیشرفته تری از فرآیند است.

اطلاعاتی

پرس و جوهای جستجوی اطلاعاتی زمانی هستند که کاربران به دنبال اطلاعاتی در مورد یک موضوع، محصول یا نام تجاری هستند.

در این مرحله، آنها هنوز نمی‌دانند چه می‌خواهند، زیرا در ابتدای فرآیند خرید هستند.

محلی

پرس و جوهای جستجوی محلی دارای یک جزء جغرافیایی در یک منطقه تعیین شده هستند.

برای مثال، این موارد می‌تواند شامل کاربرانی باشد که در جستجوی رستوران‌ها، سینماها، فروشگاه‌ها، هتل‌ها، مدارس، یا دفاتر، در میان سایر مؤسسات دارای موقعیت فیزیکی هستند.

انواع دیگر جستجو

انواع دیگری از جستجو وجود دارد که کاربر ممکن است انجام دهد، مانند:

اخبار؛

سازمانی؛

موسیقی؛

علمی؛

اطلاعات دقیق (آب و هوا، تاریخ و غیره)؛

تصاویر؛

فیلم های.

توجه داشته باشید که برای هر نوع جستجو، گوگل دائما به دنبال ارائه نتایج خاص تری است.

برای جستجوی محصول (معاملات)، پیشنهاداتی از خرید Google دریافت می‌کنیم. وقتی به دنبال آهنگ خاصی می گردید، نتایج شامل اشعار و یک موزیک ویدیو در یوتیوب می شود.

هدف بهبود تجربه جستجو با نتایج چابک تر و دقیق تر برای کاربران است.

انواع کلمات کلیدی

در کنار انواع جستجو، باید انواع کلمات کلیدی را نیز در نظر بگیریم که برای یافتن نتایج در وب استفاده می شوند.

دو نوع کلمه کلیدی وجود دارد: کلمات کلیدی اصلی (head tail) و کلمات کلیدی طولانی (long tail)

تصویر زیر را مشاهده کنید

هر چه کلمه کلیدی دورتر به سمت راست باشد، از نظر کاربری که به تصمیم خرید نزدیکتر است، مشخص تر است.

برای استراتژی سئو، کار با هر دو نوع کلیدواژه برای دستیابی به مشتریان بالقوه در تمام مراحل فرآیند بسیار مهم است.

کلمات کلیدی اصلی (head tail)

کلمات کلیدی هد، عمومی هستند و معمولا در شروع فرآیند خرید استفاده می شوند. در این لحظه، مصرف‌کننده هنوز نمی‌داند به چه چیزی نیاز دارد، و بنابراین قبل از اینکه دقیق‌تر شود، با این نوع جستجو شروع می‌کند.

به طور کلی، اصطلاحات head-tail حجم بالایی دارند و در نتیجه ترافیک زیادی ایجاد می‌کنند، اما همچنین مخاطبان بسیار گسترده‌ای را با فرصت‌های تبدیل کم جذب می‌کنند.

آنها همچنین تمایل دارند برای کسب رتبه های برتر جستجو با رقابت زیادی روبرو شوند که رتبه بندی بالا را دشوارتر می کند.

در این مورد، نمونه هایی عبارتند از:

  • بازار یابی؛
  • بازاریابی شخصی؛
  • بازاریابی دیجیتال؛
  • بازاریابی کسب و کار؛
  • بازاریابی سنتی

کلمات کلیدی طولانی (long tail)

کلمات کلیدی طولانی خاص تر هستند و معمولاً در پایان فرآیند استفاده می شوند.

مشتری قبلاً درباره آنچه برای برآوردن نیازهای خود نیاز دارد تحقیق کرده است، با راه حل های ارائه شده آشنا است، اما هنوز قبل از تصمیم گیری نهایی خود به دنبال اطلاعات است.

در مقایسه با head-tail، کلمات کلیدی طولانی معمولاً به اندازه ای که کمتر جستجو می شوند، ترافیک ایجاد نمی کنند.

از سوی دیگر، آنها تمایل دارند بازدیدکنندگان بیشتری را در فرآیند خرید و همچنین تبدیل بیشتر به خود جذب کنند.

علاوه بر این، در نتیجه رقابت کمتر، کسب رتبه بالاتر آسان تر است.

برای مثال، اگر کاربری به بازاریابی دیجیتال علاقه مند باشد، اکنون ممکن است عبارات خاص تری را در مورد موضوع جستجو کند.

خاص بودن اصطلاحات بستگی به نیازی دارد که فرد باید حل کند، به عنوان مثال:

  • قیمت مشاوره دیجیتال مارکتینگ;
  • کجا دوره دیجیتال مارکتینگ را بگذرانیم؛
  • میانگین حقوق برای متخصصان دیجیتال مارکتینگ.

ابزار کلمات کلیدی

آیا به دنبال کمک برای یافتن اصطلاحات و شناسایی بهترین فرصت ها هستید؟ اینجاست که ابزارهای کلیدواژه وارد می شوند.

آنها برای برنامه ریزی استراتژی سئو ضروری هستند، زیرا به یافتن ایده برای کلمات کلیدی، درک پتانسیل و رقابت پذیری هر کدام کمک می کنند و آنها را بر اساس اولویت بهینه سازی سازماندهی می کنند.

ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد، هم پولی و هم رایگان.

ابزارهای رایگان به انجام اقدامات جستجوی خاص کمک می کنند.

Google Ads keyword planner:  برای بررسی حجم جستجو و هزینه هر کلیک؛

ابزار کلیدواژه و پیشنهاد Ubersuggest: برای ایجاد لیستی از ایده های کلمه کلیدی.

کنسول جستجوی گوگل: برای بررسی با کلمات از قبل برای هدایت ترافیک به سایت ها و فرصت ها استفاده می شود.

Google Trends: برای تعیین روند جستجو بر اساس موضوع.

برنامه ریز کلمات کلیدی گوگل ادز در تصویر زیر نشان داده شده است:

ابزارهای پولی با ویژگی‌های قدرتمند جستجوی کلمات کلیدی کامل هستند.

آنها عباراتی را بر اساس حجم، کلیک ها، دشواری رتبه بندی و سایر داده ها پیشنهاد می کنند. پلتفرم های اصلی عبارتند از:

SEMrush (شروع از 99.95 دلار آمریکا در ماه)؛

Ahrefs (شروع از 99 دلار آمریکا در ماه)؛

Moz Keyword Explorer (از 99 دلار آمریکا در ماه شروع می شود).

سئوداخلی On-page SEO چیست؟

در این On-page SEO، عوامل کلیدی بهینه سازی برای یک استراتژی سئو داخلی را بررسی خواهیم کرد.

شایان ذکر است که «روی صفحه» به عواملی اشاره دارد که یک مدیر می‌تواند در صفحات خود بهینه‌سازی کند تا تجربه بازدیدکنندگان را بهبود بخشد و خواندن سایت را برای Google آسان‌تر کند.

این بهینه‌سازی‌ها باید در یک استراتژی کلی بازاریابی محتوا ادغام شوند زیرا تا حد زیادی از مطالب منتشر شده در وبلاگ استفاده می‌کنند.

فاکتورهای کلیدی سئوی درون صفحه را درک کنید.

هدف کاربر

سئو به این نیست که مردم چه چیزی را جستجو می کنند، بلکه این است که چه چیزی می خواهند پیدا کنند.

برای انجام این کار، بهینه‌سازی درون صفحه باید بر هدف جستجوی کاربر تمرکز کند، که از جستجوی به جستجوی دیگر متفاوت است، بنابراین صفحات و محتوای شما مطابق با چیزی است که آنها امیدوارند پیدا کنند.

اینجاست که تمرکز گوگل بر ارائه آنچه به کاربران می‌خواهد به کار می‌رود. به عنوان مثال، پردازش زبان طبیعی و تجزیه و تحلیل مکان کاربر عناصری هستند که به تعیین قصد آنها کمک می کنند.

بنابراین، چالش برای استراتژی سئو داخلی و بازار محتوا، درک هدف جستجو به روشی است که گوگل انجام می دهد، تا به کاربران آنچه را که به دنبال آن هستند ارائه دهد.

و بهترین راه برای درک هدف کاربر استفاده از خود گوگل است!

بیایید نگاهی دقیق تر به چند مثال بیندازیم:

پس از جستجوی کلمه کلیدی خود، باید از گوگل برای تجزیه و تحلیل نتایج بالاترین رتبه استفاده کنید.

به هر حال، اینها صفحاتی هستند که گوگل آنها را بهترین پاسخ به نیت کاربر می داند.

توجه داشته باشید که نتایج برتر آموزشی با تمرکز بر آموزش چیستی سئو و نحوه استفاده از آن است.

برای رتبه بالاتر، باید محتوایی در این راستا داشته باشید.

اما اگر قصد من پیدا کردن یک “لباس بتمن” بود چه؟ من سعی می کنم چه چیزی را پیدا کنم؟

طول محتوا

طول محتوا به طور کلی بر رتبه بندی آن تأثیر می گذارد، اما یک عامل رتبه بندی مستقیم در الگوریتم نیست.

قطعات طولانی تر کامل هستند، جزئیات بیشتری دارند و عمیق تر به موضوع می روند. در نتیجه، آنها بهتر به سوالات کاربران پاسخ می دهند.

اما این لزوما یک قانون نیست. برای یک موضوع خاص یا شخصیت خریدار، طول ایده آل متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال، در اینجا در راک، محتوای فوق العاده عمیق مانند این مقاله ارسال می کنیم.

این یک عبارت جستجوی گسترده است که با رقابت زیادی روبرو است و حجم بالایی از جستجوها را دریافت می کند که در نتیجه محتوای بسیار کاملی را می طلبد.

از طرف دیگر، یک پست وبلاگ در مورد اقدامات مسدود شده در اینستاگرام بسیار خاص تر است، با بازدیدها و رقبای کمتری به طوری که می تواند کوتاه تر و مستقیم تر باشد.

بر این اساس، بهترین طول، طولی است که بهترین پاسخ را به سوال کاربر می دهد.

حجم پست ها

کمیت انتشار نیز تمایل به طبقه بندی دارد، زیرا هر چه محتوای بیشتری منتشر کنید، شانس بیشتری برای رتبه بندی دارید.

با این حال، شما نمی توانید فقط روی تعداد پست ها تمرکز کنید، خوب؟

اطمینان حاصل کنید که بین کیفیت و فرکانس تعادل دارید.

هیچ فایده ای برای انتشار صدها قطعه ای که مرتبط نیستند و سؤالات کاربران را حل نمی کنند وجود ندارد – در واقع، این کار معکوس است.

به همین ترتیب، داشتن تعداد زیادی پست در هنگام راه‌اندازی وبلاگ و سپس به‌روزرسانی نکردن آن، هیچ مزیتی ندارد.

برای جذب مخاطبان وفادار و نشان دادن این موضوع به گوگل که شما باید ارائه دهید، باید یک فرآیند مداوم باشد.

در همین راستا با حجم پست ها، فرکانس ایده آلی وجود ندارد. شما باید مشخص کنید که موضوع شما و شخصیت خریدار چه چیزی را طلب می کند، و همچنین توانایی کسب و کار خود را برای تولید این محتوا ارزیابی کنید.

مهم ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که کمیت و کیفیت با هم کار می کنند!

نحوه تولید محتوای سئو شده

کیفیت اولویت اول است. محتوا باید دقیق، واضح، جاری، مرتبط، قابل اعتماد و البته هدف کاربر باشد.

این باعث ایجاد تعامل و افزایش احتمال دریافت بک لینک – فاکتورهای سنگین در محاسبه رتبه بندی می شود.

بنابراین، اگرچه گوگل به طور فزاینده‌ای نوشته‌های طبیعی را درک می‌کند و برای آن ارزش قائل است، استراتژی‌هایی برای بهینه‌سازی محتوای شما برای رسیدن به موقعیت‌های بالاتر و در عین حال بهبود تجربه خواننده وجود دارد.

برای رسیدن به این هدف، توجه به قابلیت پویش و معناشناسی مقاله بسیار مهم است.

توجه به خوانایی محتوا

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که مقاله ای را باز کنید، با یک بلوک متنی مواجه شده باشید، تمایل خود را به خواندن آن محتوا کاملاً از دست داده و به سادگی صفحه را ببندید؟

کاربرد کلمات کلیدی و معناشناسی

استفاده از کلمات کلیدی در طول نوشتار شما برای گوگل مهم است که صفحه را با عباراتی که می خواهید به درستی فهرست کند.

به خاطر داشته باشید که این به معنای تکرار یک کلمه در تمام مدت نیست، خوب؟

گوگل می‌داند که انسان‌ها چگونه از زبان استفاده می‌کنند و به دنبال تطابق دقیق کلمات کلیدی نیست.

این همان چیزی است که معناشناسی را برای سئو بسیار مهم می کند.

از حوزه معنایی یک اصطلاح، تغییرات، مترادف ها و رابطه آن با کلمات دیگر نهایت استفاده را ببرید. با انجام این کار، خواندن آن آسان تر می شود و به گوگل کمک می کند تا موضوع صفحه شما را درک کند.

تگ عنوان و متای توضیحات

عنوان صفحه‌ای که در SERP، در تب‌های مرورگر و زمانی که لینک‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید مشاهده می‌کنید، برچسب عنوان است.

برچسب‌های عنوان برای Googlebot برای درک موضوع اصلی صفحه و همچنین برای کاربران ضروری هستند.

از این گذشته، عنوان اولین تماسی است که خواننده با متن برقرار می کند و می تواند روی اینکه آیا برای خواندن آن کلیک می کند یا خیر تأثیر می گذارد. با این تأثیر مستقیم بر نرخ کلیک شما، این تگ یکی از مهم ترین عوامل روی صفحه است.

بنابراین، به عنوان بخشی از استراتژی سئوی شما، این تگ باید کلمه کلیدی شما را داشته باشد، اما همچنین کاربر شما را برای دسترسی به صفحه شما تشویق کند.

توضیحات متا توصیف صفحه ای است که در نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شود، قطعه ای از صفحه با عنوان و URL.

آنها همچنین به عنوان راهی برای تشویق کاربران به دسترسی به صفحه عمل می کنند، بنابراین آنها باید متقاعد کننده و توصیفی در مورد آنچه ارائه می شود باشند.

توجه داشته باشید که توضیحات متا یک عامل رتبه بندی مستقیم نیستند، به این معنی که گوگل آنها را در الگوریتم خود در نظر نمی گیرد.

اما همچنان مهم است که مطمئن شوید کلمه کلیدی شما در آن نمایش داده می‌شود، زیرا اگر با آنچه کاربر جستجو کرده مطابقت داشته باشد به صورت پررنگ ظاهر می‌شود.

توضیحات متا کلیک های بیشتری را جذب می کند، بنابراین به طور غیر مستقیم بر نتایج شما تأثیر می گذارد.

ـ

تگ های سرفصل

تگ های عنوان نشانه گذاری کد هستند که عناوین و زیرنویس ها را در متن مشخص می کند.

تگ H1 عنوان صفحه را مشخص می کند، اما با برچسب عنوان متفاوت است.

اگر هدف Title Tag ترغیب کاربران به کلیک کردن است، هدف H1 این است که کاربران را وادار به خواندن متن کند. همچنین محدودیت کاراکتر برچسب عنوان را ندارد.

یک نظم ساختار یافته برای تگ های عنوان، با H2، H3، و غیره وجود دارد.

این تگ‌های عنوان زیرنویس‌ها را شناسایی می‌کنند و ساختار متن شما را نشان می‌دهند که هم برای گوگل و هم برای کاربر شما مفید است.

استفاده از اینها قابلیت اسکن را افزایش می دهد.

استفاده از کلمات کلیدی و اصطلاحات مرتبط با معنایی در این برچسب ها مهم است زیرا گوگل زیرنویس ها را برای فهرست بندی و رتبه بندی خود تجزیه و تحلیل می کند.

آدرس های اینترنتی مناسب برای سئو

URL ها نیز برای Googlebot مهم هستند.

نشانی‌های اینترنتی صفحه خزیده می‌شوند تا حس تمرکز اصلی‌شان را به دست بیاورند، زیرا معمولاً از اصطلاحاتی استفاده می‌کنند که محتوای آنها را خلاصه می‌کند.

درک URL توصیفی بسیار ساده تر است – نه تنها برای ربات ها بلکه برای کاربران نیز.

در اینجا چند روش خوب وجود دارد:

  • تفسیر آسان؛
  • کوتاه و دوستانه؛
  • حاوی کلمه کلیدی؛
  • مطابقت با عنوان؛

از مقالات، افعال پیوند دادن و سایر مکمل ها اجتناب کنید.

چند نمونه از URL های خوب:

«نام سایت/وبلاگ/بازاریابی دیجیتال/»

”نام سایت/داستان سرایی/”

“نام سایت/دوره ها”

تصاویر برای سئو

Google هنوز نمی تواند محتوای یک تصویر را به طور کامل درک کند و برای درک آنچه نشان دهنده آن است به کمک شما نیاز دارد. چه کاری می توانی انجام بدهی؟

از بهینه سازی تصویر برای سئو استفاده کنید.

این استراتژی به شما امکان می دهد داده های متنی در مورد تصاویر ارائه دهید. این می تواند شامل متن جایگزین (برچسب alt)، نام فایل، شرح تصاویر، URL های تصویر، و زمینه (متن اطراف تصویر) باشد.

مؤلفه مهم در اینجا متن جایگزین است که برای تجربه افراد دارای اختلالات بینایی اساسی است، زیرا یک صفحه خوان متن جایگزین را برای توصیف تصویر برای کاربر می خواند.

متن جایگزین همیشه باید توصیفی از تصویر باشد و حاوی کلمه کلیدی باشد.

از طریق این عناصر، گوگل می تواند آنچه در تصویر است را بفهمد، آن را به درستی در جستجوی تصویر گوگل فهرست کند و به منبع دیگری از ترافیک تبدیل شود.

سایر جنبه های مربوط به بهینه سازی تصویر برای سئو شامل اندازه و قالب فایل های تصویری است تا بتوان آنها را به سرعت بارگذاری و فهرست کرد.

لینک سازی داخلی

شبکه پیوندهای داخلی سایت شما نیز در سئوی درون صفحه نقش دارد.

وظیفه اصلی پیوندهای بین صفحات داخلی هدایت ناوبری و هدایت کاربر (و موتورهای جستجو) به سایر محتوای مرتبط است.

اما آنها یک عملکرد سئو فنی نیز دارند. شبکه پیوندهای داخلی به گوگل کمک می کند تا محتوای شما را پیدا کند و سایت شما را بهتر درک کند، زیرا سلسله مراتب بین صفحات را نشان می دهد.

به عنوان مثال، هر چه به صفحه اصلی نزدیکتر باشد و لینک های داخلی بیشتر باشد، اهمیت صفحه بیشتر می شود.

این استراتژی لینک بیلدینگ اقتدار وبلاگ را از طریق پیوندها تقویت می کند و استراتژی کلاستر موضوعی اینگونه عمل می کند.

ریچ اسنیپت ها

ریچ اسنیپت ها قطعات محتوایی از صفحه هستند که اطلاعات بیشتری در مورد SERP ارائه می دهند. این موارد می تواند شامل لینک های سایت، نظرات، تعداد نظرات، قیمت محصول و موارد دیگر باشد

در این مورد، ریچ اسنیپت ها تصویری از دستور غذا، بررسی، نظرات و حتی مدت زمان لازم برای تهیه آن را در اختیار ما قرار می دهند.

ریچ اسنیپت ها اطلاعات بیشتری در مورد صفحات شما به ربات ها و کاربران ارائه می دهند و پیوند شما را در SERP ها برجسته می کنند، که تمایل به افزایش نرخ کلیک شما (CTR) دارد.

برای نمایش ریچ اسنیپت ها، باید با داده‌های ساختاریافته structured data ایجاد شوند، زیرا خواندن محتوای سازمان‌یافته برای Googlebot آسان‌تر است.

این را می توان توسط برنامه نویسان یا حتی با استفاده از افزونه های مفید برای سایت های وردپرسی انجام داد.

دو سایت می توانند به شما در پیاده سازی ریچ اسنیپت ها کمک کنند.

Google Developers

Schema.org

اولین مورد گوگل است که لیستی از ریچ اسنیپت ها را ارائه می دهد که در آن می توانید نوع مورد نظر خود را شناسایی کنید و کد مورد استفاده را به شما نشان می دهد.

Featured Snippets

آیا متوجه شده اید که چگونه گوگل برای برخی از جستجوها پاسخ های آماده ای را در SERP خود ارائه می دهد؟

این‌ها به‌عنوان قطعه‌های برجسته شناخته می‌شوند و نکات برجسته گزیده‌ای از صفحات هستند که نتایج مستقیم را در پاراگراف‌ها، فهرست‌ها یا جداول ارائه می‌کنند.

این برای تجربه جستجوی کاربر عالی است! از این گذشته، آنها پاسخی را که به دنبال آن هستند سریعتر دریافت می کنند.

اما اگر بازدیدکنندگان کمتری به صفحات شما برسند، چه تاثیری بر ترافیک و نتایج شما خواهد داشت؟

آروم باش. تکه‌های ویژه فرصتی عالی برای افزایش قدرت شما در یک موضوع خاص است و می‌تواند منجر به ترافیک بیشتر از SERP شود، زیرا گزیده‌ها شامل پیوندی به جایی است که از آن آمده‌اند.

برای رسیدن به این «نتیجه صفر» در گوگل، استراتژی‌های سئو داخلی باید رقابتی باشند.

EAT

این نام اختصاری مورد توجه کارشناسان سئو قرار گرفته است. EAT مخفف Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness است.

گوگل این عبارات را برای جهت دهی به ارزیابی خود از کیفیت نتایج جستجو اتخاذ کرد.

شامل 3 اصل مهم بود که این سه پارامتر عبارت بودند از:

  • Expertise یا اطلاعات مدیر محتوای اصلی صفحه
  • Authoritativeness یا اعتبار صفحه و دامنه آن (PA و DA)
  • Trustworthiness یا همان فاکتور قابل اعتماد بودن و صحت محتوای صفحه و کیفیت آن

در نتیجه، می‌توانید این دستورالعمل‌ها را در محتوا و استراتژی سئوی خود دنبال کنید تا با طرز فکر گوگل هماهنگ شوید.

سئو خارجی Off-page SEO چیست؟

اکنون زمان آن رسیده است که عوامل فراتر از صفحات خود را با سئوی خارج از صفحه بررسی کنید. چه اقداماتی را می توانید انجام دهید تا اقتدار بیشتری در بازار داشته باشید و به گوگل نشان دهید که مرجع هستید؟

در اینجا باید در نظر بگیرید که برخلاف سئو داخلی، با سئو خارج از صفحه، کنترل کاملی بر بهینه سازی ندارید.

انتخاب شامل بک لینک به سایت شما، ذکر یا جستجوی مستقیم برند شما به دیگران بستگی دارد.

کاری که می توانید انجام دهید این است که شانس خود را برای این اتفاق افزایش دهید. می‌توانید لینک‌سازی، ارسال مهمان، تغییر مسیر برای لینک‌های شکسته را به‌علاوه سایر استراتژی‌ها برای تقویت نمایه بک لینک خود و ایجاد اعتبار بیشتر برای صفحه خود اتخاذ کنید.

در مرحله بعد، بیایید در مورد هر یک از این استراتژی ها بیشتر بیاموزیم.

لینک بیلدینگ چیست؟

پیوندها اجزای سازنده اینترنت هستند. آنها یک صفحه را به صفحه دیگر متصل می کنند و به کاربران اجازه می دهند محتوا را جستجو و کشف کنند.

درست مانند کاربران، ربات‌ها نیز به این شبکه به هم پیوسته سفر می‌کنند تا محتوای جدید را فهرست‌بندی کنند و بفهمند کدام صفحات مهم‌ترین هستند، زیرا یک صفحه آب پیوند و اعتبار را به صفحه دیگر منتقل می‌کند.

در اینجا می توانیم ببینیم که چرا لینک سازی برای سئوی خارج از صفحه بسیار مهم است.

لینک بیلدینگ ساخت شبکه ای از لینک هاست که به صفحات شما اشاره می کند (که به عنوان بک لینک شناخته می شوند) و قدرت شما را در وب تقویت می کند.

الگوریتم گوگل درک می کند که هر چه صفحه شما بک لینک های با کیفیت بیشتری دریافت کند، ارتباط آن با بازار بیشتر می شود.

اما به خاطر داشته باشید که کمیت و کیفیت با هم کار می کنند. دریافت صدها بک لینک در صورتی که همه آنها از یک دامنه واحد، سایت غیرقابل اعتماد یا خارج از زمینه قرار گرفته باشند، فایده ای ندارد.

برای اینکه یک استراتژی لینک بیلدینگ کار کند، دستیابی به بک لینک های با کیفیت بالا ضروری است.

بک لینک های با کیفیت چیست؟

همانطور که دیدیم، گوگل برای جلوگیری از اقداماتی که با کلاه سیاه مطابقت دارند، عمل می کند.

لینک بیلدینگ قبلاً به طور گسترده برای ایجاد قدرت مصنوعی، با طرح‌هایی از مزارع پیوند تا «بهینه‌سازی فوق‌العاده» متن‌های لنگر استفاده می‌شد.

بک لینک های باکیفیت بر خلاف این تاکتیک ها عمل می کنند و نشان می دهند که لینک هایی که دریافت کرده اید شایستگی دارند و به مراجع قابل اعتماد در بخش شما مرتبط هستند.

بک لینک با کیفیت بالا:

از سایت های دارای اعتبار دامنه و صفحه هستند.

از سایت هایی هستند که گوگل به آنها اعتماد دارد.

از دامنه های مختلف آمده اند.

در زمینه صفحه طبیعی هستند.

از متن لنگر به درستی استفاده کنید.

در یک موقعیت برجسته در صفحه (مثلاً در ابتدای قطعه) قرار دارند.

از سایت های متصل به بخش شما هستند.

اینها ویژگی های اصلی هستند که هنگام برنامه ریزی استراتژی ساخت لینک باید در بک لینک ها به دنبال آنها باشید.

لینک های Nofollow

نکته مهم دیگر در مورد بک لینک: تفاوت بین لینک های dofollow و nofollow.

به طور پیش فرض، همه پیوندها “dofollow” هستند. این ویژگی به ربات‌ها می‌گوید که باید پیوند را بخزند و اعتبار را از یک صفحه به صفحه دیگر به اشتراک بگذارند.

در مقابل، ویژگی “nofollow” از دنبال کردن لینک و انتقال اعتبار به صفحه لینک شده توسط ربات جلوگیری می کند.

این می تواند مفید باشد، به عنوان مثال، در بخش نظرات یا برای پیوندهای به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی، که اغلب برای هرزنامه برای ایجاد اعتبار مصنوعی استفاده می شود.

اما این بدان معنا نیست که لینک های nofollow هیچ نقشی در سئو خارج از صفحه ندارند

حتی اگر آنها قدرت را مستقیماً به صفحات دیگر منتقل نمی کنند، ترافیک ایجاد می کنند و آگاهی از برند را توسعه می دهند.

تکنیک های لینک سازی
بیایید نگاهی بیندازیم که از کدام تکنیک های لینک بیلدینگ می توانید برای تقویت قدرت خود استفاده کنید.

در اینجا چند مورد کلیدی وجود دارد!

پیوند طعمه
طعمه پیوند طبیعی ترین و کارآمدترین استراتژی است.

این شامل ایجاد محتوای با کیفیت بالا است که بک لینک ها را به صورت ارگانیک و بدون نیاز به جستجو یا مشارکت دریافت می کند.

برای انجام این کار، باید روی ایجاد محتوای غنی سرمایه گذاری کنید، داده های تحقیقات انحصاری را به اشتراک بگذارید، ابزارها و منابع و همچنین اشکال دیگری از محتوا را فراهم کنید که دارایی های ارزشمندی برای پیوند یا اشتراک گذاری هستند.

پست های مهمان
ارسال مهمان شامل انتشار پست در وبلاگ های شریک به عنوان نویسنده مهمان است. معمولاً به شکل تجارت است: شما در ازای یک یا چند پیوند به سایت خود، برای مخاطبان وبلاگ دیگر محتوا ایجاد می کنید.

اگر پیوندهای استفاده شده “dofollow” باشند، این می تواند بازدیدکنندگان جدیدی را جذب کند و منجر به قدرت بیشتر شود.

اما مهم است که این استراتژی را با اعتدال انجام دهید. اگر گوگل ببیند که تعداد زیادی بک لینک در مدت زمان کوتاهی دریافت می کنید، ممکن است این را به عنوان تکنیک کلاه سیاه درک کند و صفحات شما را مجازات کند.

نام تجاری اشاره می کند
ذکر نام تجاری، حتی بدون لینک دادن به سایت شما، برای سئو نیز ارزشمند است. گوگل این موارد را تجزیه و تحلیل می کند تا تشخیص دهد که آیا برند شما واقعاً وجود دارد و چقدر شناخته شده است.

همچنین می‌توانید هر منشن بدون پیوند را جستجو کنید و فرصت‌هایی را برای دریافت بک لینک‌های با کیفیت بالا شناسایی کنید. به سادگی با مدیر تماس بگیرید و مودبانه پیشنهاد دهید که یک پیوند را درج کنید.

لینک های خراب
وقتی ساختار URL سایت تغییر کند یا محتوا حذف شود چه اتفاقی می‌افتد؟ این می تواند منجر به شکستن لینک ها در سراسر سایت شود.

اگر تا به حال بر روی پیوندی کلیک کرده باشید و به صفحه خطای 404 وارد شوید، از نزدیک شاهد بوده اید که چگونه پیوندهای شکسته می توانند منجر به از دست رفتن فرصت ها شوند و قدرت کمتری را به شما منتقل کنند.

اما اگر در سایت‌هایی با لینک‌هایی با محتوای مرتبط با خودتان برخورد کردید، این فرصتی است که توصیه کنید آن لینک‌های شکسته را با پیوندهایی به محتوای خود جایگزین کنید.

ابزارهای لینک بیلدینگ

ابزارهای مختلفی برای ایجاد لینک وجود دارد، هم رایگان و هم پولی، یا با تمرکز بر اقدامات خاص یا تخصصی.

ابزارهایی از جمله Majestic، Ahrefs، Moz Link Explorer و SEMrush تجزیه و تحلیل کاملی را در نمایه بک لینک صفحه ارائه می دهند، از تعداد اتصالات گرفته تا کیفیت انکر تکست.

برخی شاخص‌های اختصاصی را برای کمک به این تحلیل ارائه می‌کنند، مانند Majestic’s Trust Flow و Citation Flow یا Domain Authority و Page Authority از Moz.

این ابزارها گزینه های پولی هستند اما برخی منابع را به صورت رایگان ارائه می دهند.

علاوه بر این، می توانید با ابزارهای خاص تری برای تمرکز بر تعیین نتایج کار کنید

به عنوان مثال می‌توان به استفاده از کنسول جستجوی Google برای درخواست از Google برای رد بک لینک از سایت‌های غیرقابل اعتماد یا Google Alert اشاره کرد تا هر زمان که نام تجاری شما ذکر شد برای شناسایی فرصت‌های بک لینک به شما اطلاع دهد.

سئوی فنی چگونه کار می کند؟
سئو دنیای گسترده ای است که شامل جنبه های فنی بیشتری در رابطه با ساختار سایت شما می شود. بیایید نگاهی به این عوامل و نحوه بهینه سازی آنها بیندازیم!

سئو فنی بخش کلیدی سئو داخلی است. این شامل تمام بهینه‌سازی‌هایی است که می‌توانید در ساختار داخلی یک سایت انجام دهید – کد و معماری زیربنایی – در تلاش برای سریع‌تر و آسان‌تر کردن درک، خزیدن و فهرست‌بندی آن.

در مباحث بعدی، ما عناصر اصلی را که سئو فنی می تواند بهینه سازی کند، آورده ایم.

نقشه سایت
نقشه سایت سندی است که رابطه بین تمام صفحات یک سایت و اطلاعات مربوط به آنها را نشان می دهد، مانند زمانی که اخیراً به روز شده اند یا چند بار تغییرات ایجاد شده است.

عملکرد آن در سئو این است که این اطلاعات را در اختیار موتورهای جستجو قرار دهد تا یافتن و فهرست بندی URL ها را آسان تر کند.

اگرچه موتورهای جستجو از قبل این اطلاعات را از طریق ربات‌های خود دریافت می‌کنند، نقشه‌های سایت فرآیند را ساده می‌کنند و اطمینان می‌دهند که همه صفحات ایندکس می‌شوند.

می توانید نقشه سایت را به صورت دستی یا از طریق ابزارها و افزونه ها ایجاد کنید، سپس آن را از طریق کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید.

Robots.txt

Robots.txt یک سند اضافی است که در پوشه ریشه سایت شما قرار دارد و به گوگل اجازه می دهد تا بداند کدام صفحات در سایت شما باید نادیده گرفته شوند و در نتایج جستجو ظاهر نشوند.

UX (تجربه کاربری)
تجربه کاربری و سئو دو رویکردی هستند که از یکدیگر پشتیبانی می کنند. ما در اینجا دیدیم که اولویت موتورهای جستجو ارائه بهترین تجربه جستجو و ناوبری به کاربرانی است که به دنبال چیزی هستند.

و این شامل تجربه در سایت شما می شود.

اما تجربه کاربری چه چیزی را شامل می شود؟ نحوه توسعه سایت ها برای تمرکز بر اقدامات و پاسخ های کاربران برای رفع نیازهای آنها را پوشش می دهد.

به گفته پیتر مورویل، رئیس استودیو Semantic، هفت ویژگی ضروری برای UX خوب وجود دارد.

مفید؛
قابل استفاده؛
مطلوب؛
قابل یافتن
در دسترس؛
ارزشمند؛
معتبر
سرعت صفحه
مدت زمان بارگذاری یک صفحه یکی از عوامل اصلی طبقه بندی است.

خود گوگل آشکارا بحث کرد که سرعت یک عامل رتبه بندی کلیدی است – برای جستجوی دسکتاپ در سال 2010 و جستجوی موبایل در سال 2018.

لازم به ذکر است که سرعت به تنهایی شما را به بالاترین نتایج نمی رساند، اما بدون آن به نتیجه نخواهید رسید.

سرعت بالای صفحه شما را از رقبا بالاتر نمی برد، اما سرعت پایین رتبه شما را پایین می آورد.

برای گوگل، کیفیت تجربه جستجوی کاربر به چابکی اطلاعات بستگی دارد، زیرا مردم عادت کرده اند که منتظر چیزی نباشند که می خواهند پیدا کنند.

این باعث شد که گوگل یک ابزار تست رایگان ارائه دهد: PageSpeed ​​Insights.

این یک گزارش تشخیص سرعت با نکاتی در مورد چگونگی بهبود زمان بارگذاری از طریق بهینه سازی تصویر و کد ارائه می دهد

می‌توانید از robots.txt برای جلوگیری از دسترسی ربات‌ها به داده‌های حساس، مانند صفحه ورود به سیستم مدیریت (به عنوان مثال، «/wp-admin/» در سایت‌های وردپرس)، یا اسکریپت‌ها و شیوه نامه‌هایی که مهم نیستند، استفاده کنید.

مهم است که robots.txt را به خاطر بسپارید اگر صفحات شما در نتایج موتورهای جستجو ظاهر نمی شوند، زیرا ممکن است تصادفی به لیست اضافه شده باشند.

فهرست موبایل اول

از آنجایی که تلفن های همراه رایج تر از رایانه ها هستند، جستجوی تلفن همراه از جستجوی دسکتاپ پیشی گرفته است.

با ترافیک بیشتر از دستگاه های تلفن همراه، گوگل شروع به اولویت بندی نتایج از سایت هایی کرد که یک تجربه قوی از تلفن همراه ارائه می دهند.

در سال 2015، گوگل اعلام کرد که سازگاری با موبایل به یک فاکتور رتبه‌بندی برای جستجو در دستگاه‌های تلفن همراه تبدیل شده است که در نتیجه بسیاری از سایت‌ها طرح‌بندی‌های واکنش‌گرا را اتخاذ کردند.

تأثیر مشابهی با راه‌اندازی Mobile-First Index در سال 2016 ایجاد شد که در رتبه‌بندی، نسخه‌های موبایلی صفحات را در اولویت قرار می‌داد.

بنابراین اگر هنوز این روندها را قبول نکرده‌اید، مهم است که روی بهبود قابلیت استفاده و تجربه محتوای خود در دستگاه‌های تلفن همراه کاربران تمرکز کنید.

پاسخگویی
پیاده سازی طراحی سایت ریسپانسیو یکی از قوی ترین توصیه ها برای سازگاری سایت شما با موبایل است.

این تکنیک به سایت شما اجازه می دهد تا یک نسخه داشته باشد، که سپس می تواند با اندازه های مختلف صفحه نمایش سازگار شود.

علاوه بر طرح‌بندی واکنش‌گرا، دو تکنیک دیگر وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

نشانی‌های اینترنتی تلفن همراه، با URL متفاوت از نسخه دسک‌تاپ (مثلا m.domain.com)
سرویس پویا، که در آن دو نسخه دارای URL یکسان هستند اما بسته به دستگاه از CSS و HTML جایگزین استفاده می کنند.
برای درک بهتر نحوه عملکرد سایت خود در تلفن همراه، می توانید از طریق تست سازگاری دستگاه تلفن همراه Google برای بهینه سازی توصیه هایی که می توانید انجام دهید، بررسی کنید.

AMP ها
صفحات موبایل تسریع شده یک ابتکار بیشتر برای بهبود تجربه جستجوی تلفن همراه است.

این یک پروژه کد منبع باز است که در ابتدا توسط گوگل هدایت می شد و هدف آن توسعه صفحات محتوای ثابت است که سریعتر در دستگاه های تلفن همراه بارگیری می شوند.

ممیزی SEO
ممیزی SEO گام مهمی است تا مطمئن شوید که به عنوان بخشی از استراتژی سئو فنی خود، به خصوص در شروع پروژه بهینه سازی خود، استفاده می کنید.

می توان از آن برای شناسایی مشکلات مربوط به سرعت صفحه، قابلیت استفاده (مخصوصاً تلفن همراه بیشتر)، خزیدن و سایر خطاهایی که بر ناوبری و رتبه سایت کاربران تأثیر می گذارد، استفاده کرد.

در اینجا چند مورد از عناصری که ممیزی می تواند تشخیص دهد آورده شده است:

لینک های شکسته؛
خطاهای خزیدن؛
خطاهای تغییر مسیر؛
محتوای تکراری؛
صفحات مسدود شده (robots.txt، no-index، nofollow)؛
صفحاتی که به کندی بارگذاری می شوند.
Screaming Frog یکی از بهترین ابزارها برای حل این مشکلات است که گزارش های عمیقی در مورد موضوع ذکر شده در بالا ارائه می دهد.

اما ممیزی می تواند ابزارهای دیگری از جمله SEMrush و کنسول جستجوی گوگل را نیز شامل شود.

سئوی محلی چیست؟

یکی از اولویت های گوگل در سال های اخیر، درک هدف پشت بازاریابی محلی بوده است.

موتورهای جستجو می‌دانند که جستجوهایی که در مکان‌های خاص انجام می‌شوند به نتایج متنی نیاز دارند و اطلاعات عملی و عینی را در مقابل لیست پیوندهایی که SERP‌های سنتی ارائه می‌دهند، ارائه می‌دهند.

برای این جستجوها، گوگل الگوریتم های جستجوی محلی را ایجاد کرد تا نتایج را در منطقه ای که کاربر در آن قرار دارد یا در جستجو گنجانده شده است، اولویت بندی کند.

مشابه قطعه‌های برجسته، موتور جستجو اطلاعاتی را از «Google برای کسب‌وکار من» مستقیماً در نتایج جستجو ارائه می‌کند، به گونه‌ای که کاربران نیازی به دسترسی به سایت برند نداشته باشند.

بر این اساس، بهینه‌سازی برای کسب‌وکارهایی با موقعیت فیزیکی – معروف به سئوی محلی – دارای چند جزئیات خاص است که نیاز به توجه دارد.

این برای استراتژی بهینه سازی شما چه معنایی دارد؟ در زیر بیابید!

کلمات کلیدی محلی
برای نمایش نتایج محلی، گوگل تلاش می کند تا هدف جستجوی محلی کاربر را درک کند.

در مورد جستجوی «پیتزافروشی‌ها»، «پیتزا در نزدیکی من» یا عبارت‌های مشابه، Google موقعیت مکانی کاربر را در زمان انجام جستجو در نظر می‌گیرد و به کسب‌وکارهای آن منطقه پیشنهاد می‌دهد.

اما اگر کاربر “Boca Raton pizza” را جستجو کند، SERP بدون توجه به مکان کاربر، نتایج را برای منطقه در جستجو نمایش می دهد.

به عنوان مثال، این برای افرادی که قصد سفر دارند مفید است.

بنابراین تحقیق کلمات کلیدی برای استراتژی سئوی محلی باید این تغییرات هدف جستجو را در نظر بگیرد، نه صرفاً موارد مربوط به شهر شما.

موارد زیر را در نظر بگیرید:

عباراتی که یک بخش را مشخص می کند: به عنوان مثال، پیتزا فروشی، پیتزا، پیتزا فروشی نئوپلیتی
اصطلاحات اصلاح کننده: به عنوان مثال، بهترین پیتزا، پیتزا ارزان
اصلاح کننده های جغرافیایی: به عنوان مثال، پیتزا در بوکا راتون، پیتزا فروشی در مرکز شهر، پیتزا در نزدیکی من

Google My Business

Google My Business عامل اصلی رتبه بندی برای سئوی محلی است.

در بالای یک SERP جستجوی محلی، Google بسته محلی را نشان می‌دهد، کادری با سه نتیجه خاص برای کاربر، بر اساس اطلاعات گرفته شده از Google My Business. و شما باید بجنگید تا مطمئن شوید که آنجا ظاهر می شوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *