سرور مجازی ایران و سرور مجازی خارجی؛ تاثیر موقعیت جغرافیایی بر سرعت و امنیت

خانه » سرور مجازی ایران و سرور مجازی خارجی؛ تاثیر موقعیت جغرافیایی بر سرعت و امنیت
خرید سرور مجازی ایرانی و خارجی

سرور مجازی ایران و سرور مجازی خارجی؛ تاثیر موقعیت جغرافیایی بر سرعت و امنیت

برخی از سرورهای مجازی در ایران قرار دارند و بعضی دیگر در خارج از کشور. منظور از سرور مجازی ایران این است که دیتاسنتر در نقطه‌ای درون کشور قرار دارد. این در حالی است که سرور مجازی خارجی، در نقطه‌ای خارج از ایران اداره می‌شود و پایگاه‌های داده آن در کشورهای خارجی مانند فرانسه، کانادا و … قرار دارد. شما برای راه‌اندازی سایت نیاز به تهیه یک سرور دارید. سوال اساسی این است که آیا سرور مجازی ایران و خارج با هم تفاوت دارند؟ اگر پاسخ این سوال مثبت است، تفاوت‌های آن‌ها چیست؟ بهتر است به‌سراغ سرور‌های ایرانی برویم یا گزینه‌های خارجی مناسب هستند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی پاسخ سوال‌های مطرح شده تا اینجا بپردازیم.

مقایسه سرور مجازی ایران و vps خارج از نظر آپ تایم بودن شبکه

آپ تایم (Uptime) یک شاخص است که نشان می‌دهد سایت شما در طول یک سال چه مدت به‌صورت آنلاین در دسترس است. شاخص آپ تایم، عددی بین 0 تا 100 است. هرچه مقدار آن بالاتر باشد، نشان می‌دهد که میزان آنلاین بودن سایت در طول سال بیشتر است. کیفیت عملکرد سرور در ارتقای این شاخص بسیار موثر است. تجربه نشان داده است که سرورهای خارجی به‌دلیل بهره‌مندی از توان بالاتر و تکنولوژی پیشرفته‌تر از پایداری بیشتری در مقایسه با سرورهای داخلی برخوردار هستند. به‌همین دلیل با انتخاب سرورهای خارجی می‌توانید از شاخص آپ تایم بالاتری برای سایت خود بهره‌مند شوید.

مقایسه سرور مجازی ایران و vps خارج از نظر امنیت

داده‌های سایت شما، بخشی از مهم‌ترین سرمایه کسب‌وکارتان هستند. از طرفی شما در قبال کاربران سایت خود متعهد هستید که از اطلاعات آن‌ها مراقبت کنید. بدیهی است که در چنین حالتی مجموعه‌هایی که به‌هر دلیل به‌صورت مستقیم با اطلاعات خصوصی مردم سروکار دارند (مانند سازمان‌های دولتی) به‌هیچ عنوان نباید به‌سراغ سرورهای مجازی خارجی بروند؛ اما اگر یک سایت شخصی دارید، محدودیتی در این زمینه پیش روی شما نیست. امنیت سرور نیز به داخلی یا خارجی بودن آن مربوط نیست. بلکه پیکربندی سرور است که برای جلوگیری از دسترسی هکرها اهمیت دارد.

مقایسه سرور مجازی ایران و سرور مجازی خارج از نظر سرعت

یکی از مهم‌ترین موضوعات برای انتخاب سرور سایت‌ها، سرعت بارگذاری است. این موضوع روی سئو سایت و تجربه کاربری آن بسیاری اثرگذار است. علاوه‌بر قدرت محاسباتی سرور، فاصله مکانی با پایگاه داده نیز در میزان سرعت دسترسی موثر است. اگر ترافیک ورودی به سایت شما بیشتر مربوط به ایران است، باید سرور مجازی ایران تهیه کنید؛ اما اگر یک سایت مثلا در زمینه گردشگری سلامت دارید که بیشتر ترافیک ورودی به آن از خارج از کشور است، شاید بهتر باشد سرورهای خارجی را انتخاب کنید.

البته در این زمینه نباید از کنار موضوع مهم پهنای باند نیز به‌سادگی عبور کرد. در حال حاضر پهنای باند سرورهای خارجی ظرفیت به‌مراتب بیشتری در مقایسه با گزینه‌های داخلی دارند. به‌همین دلیل آن دسته از سایت‌هایی که خدمات آپلود و دانلود با ترافیک خارجی را ارائه می‌کنند، با انتخاب سرور مجازی خارجی از خدمات با کیفیت‌تری بهره‌مند خواهند شد.

 

خرید سرور مجازی vps ایرانی و خارجی

 

مقایسه سرور مجازی ایران و سرور مجازی  خارج از نظر دسترسی

شما بعد از خرید سرور مجازی باید مطمئن باشید که به منابع تحت مالکیت خود دسترسی دارید. برای این منظور دسترسی به سرور اهمیت بسیار زیادی دارد. مشکلات مربوط به تحریم‌ها ممکن است مانعی بر سر راه شما در استفاده از سرور‌های خارجی باشد. ضمن اینکه دسترسی به این سرورها با اینترنت جهان میسر می‌شود. در شرایطی که به‌هر دلیل دسترسی به اینترنت جهانی در کشور قطع شود، آنگاه شما به سرور دسترسی نخواهید داشت. این در حالی است که با انتخاب سرورهای مجازی داخلی، با چنین چالش‌هایی روبه‌رو نخواهید شد.

همچنین بخوانید: مقایسه خرید سرور مجازی ایران و خرید سرور مجازی خارجی

البته نباید از یک موضوع مهم نیز غافل شد. بسیاری از سایت‌ها و سرویس‌های خارجی تنها در شرایطی خدمات خود را در اختیار شما قرار می‌دهند که از سرورهای مجازی خارجی استفاده کنید. به‌عنوان مثال اگر مایل به استفاده از سرویس تبلیغات گوگل یعنی گوگل ادوردز هستید، باید از VPS خارجی استفاده کنید. در غیر این صورت خدمات به شما ارائه نمی‌شوند.

مقایسه سرور مجازی ایران و vps خارج از نظر قیمت

قیمت سرور مجازی، یکی دیگر از موضوعاتی است که باید برای انتخاب بین سرور داخلی و خارجی مد نظر قرار دهید. سرورهای خارجی به‌صورت دلاری قیمت‌گذاری می‌شوند. به‌همین دلیل نوسانات قیمت ارز روی مبلغ پرداختی شما تاثیرگذار هستند. ضمن اینکه در حالت عادی نیز تعرفه سرورهای خارجی در مقایسه با گزینه‌های داخلی بیشتر است. همان طور که می‌دانید تعرفه ترافیک داخلی نیز به‌صورت نیم بها محاسبه می‌شود. بنابراین از انتخاب سرور مجازی ایران از نظر هزینه برای شما و مراجعه کنندگان به سایت‌تان مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

 

سرور مجازی ایرانی و خارجی

 

 کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم که به مقایسه سرور مجازی ایران و خارج از جنبه‌های مختلف بپردازیم. یک نکته مهم که در انتخاب سرور مجازی خارجی باید مد نظر قرار بگیرید، سخت‌گیری‌های موجود در زمینه حق کپی رایت است. به این ترتیب در بارگذاری محتوا روی سایت باید نکات مربوط به حق کپی رایت را رعایت کنید. این در حالی است که با انتخاب سرور داخلی، چنین مشکلاتی پیش روی شما قرار نمی‌گیرند.

شاید در وهله اول تصور می‌کردید که سرور خارج برای ترافیک ورودی از خارج کشور و سرور داخلی برای کاربران داخل ایران است. اما با مطالعه این مطلب روشن شد که چنین تصوری کاملا اشتباه است. خوشبختانه دست شما برای خرید و جابجایی بین سرورهای مجازی ایرانی و خارجی کاملا باز است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان کار کردن با هر دو نوع سرور را تجربه کنید تا بر اساس برداشت شخصی خود از کیفیت آن‌ها و همچنین نیاز کسب‌وکارتان، تصمیم نهایی را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *