دامنه com یا ir؛ کدام یک را بخرم؟

خانه » دامنه com یا ir؛ کدام یک را بخرم؟
دامنه com یا ir؛ کدام یک را بخرم؟

دامنه com یا ir؛ کدام یک را بخرم؟

دامنه com یا ir؛ کدام یک را بخرم؟ اگر تا به حال یک وب‌سایت راه‌اندازی کرده باشید، قطعا با چالش انتخاب پسوند مناسب برای دامنه سایتتان مواجه شدید. بیشتر افراد نمی‌دانند که کدام پسوند را برای دامنه سایت انتخاب کنند. در ایران معمولا از پسوند  com یا ir استفاده می‌شود. اما باز سوال پیش می‌آید که کدامیک از این دو پسوند برای وب‌سایت ما بهتر است؟

در ادامه به طور کامل با مفهوم و ویژگی‌های هر دو پسوند دامنه آشنا خواهیم شد. همچنین بررسی خواهیم کرد که کدام دامنه com یا ir برای وب‌سایت ما مناسب است. پس در ادامه همراه ما باشید.

پسوند دامنه چیست؟

 

پسوند دامنه چیست؟

 

در یک تعریف ساده می‌توان گفت پسوند دامنه همان حروفی است که پس از نام دامنه و بعد از نقطه (دات) بکار برده می‌شوند. برای درک بهتر این موضوع، دامنه whois.com را در نظر بگیرید. در اینجا کلمه‌ی whois نام دامنه است، و حروف com. پسوند دامنه نام دارد.

همانطور که می‌دانید پسوند‌های مختلفی برای یک دامنه وجود دارد.

هر کدام از این پسوند‌ها برای یک حوزه‌ی فعالیت مناسب می‌باشند. بنابراین باید پسوندی را برای وب‌سایت خود انتخاب کنید که با نوع فعالیت، حرفه و کسب و کار شما مرتبط باشد.

به طور مثال، اگر یک وب‌سایت فروشگاهی آنلاین دارید که در زمینه‌ی پوشاک فعالیت می‌کنید، و خدمات خود را رو تنها در کشور ایران ارائه می‌دهید، پسوند ir که مخفف کلمه (iran) است، بهترین انتخاب برای شما می‌باشد. چرا که ir. یک پسوند ملی برای کشور ایران است، و با انتخاب آن می‌توانید شانس خود را در جستجو‌های فارسی افزایش دهید. اما اگر حوزه کاری شما بین المللی است، قطعا پیشنهاد می‌شود از پسوند com. که مخفف کلمه (commercial) است، برای دامنه خود استفاده کنید.

به طور کلی هدف از ایجاد پسوند‌ها دسته‌بندی وب‌سایت‌ها می‌باشد. با طبقه بندی پسوند‍‌ها، کاربران به‌راحتی می‌توانند حوزه و نوع فعالیت یک کسب و کار را از روی نام دامنه و همچنین پسوند دامنه متوجه شوند. همچنین انتخاب یک پسوند مناسب با توجه به نوع و عملکرد سایت شما می‌تواند به بهبود سئو‌سایت کمک کند.

تفاوت های دامنه com با ir

 

تفاوت های دامنه com با ir

 

همانطور که بررسی کردیم، دریافتیم که هر نوع پسوند دامنه برای یک نوع وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کدام از پسوندهای دامنه com و ir دارای خصوصیات و تفاوت‌هایی هستند. در بخش بعدی به تفاوت های دامنه com با ir  خواهیم پرداخت.

1- تفاوت دامنه com با ir از لحاظ قیمت

همه‌ی پسوند‌های دامنه سایت‌ها یک تعرفه مشخصی دارند، پس تفاوت قیمت بین دامنه کام و دامنه آی آر یک مسئله جدیدی نیست. یکی از تفاوت‌های میان دامنه com با ir در قیمت و مقرون به صرفه بودن آنها می‌باشد. دامنه‌ی ملی ir نسبت به دامنه بین المللی com از قیمت کمتری برخوردار است.

حال شاید سوال پیش آید که چرا دامنه ir از دامنه com ارزان‌تر است؟ برای پاسخ به این سوال می‌توان اینگونه گفت، که هر دامنه‌ای که ما برای سایت خود انتخاب می‌کنیم بر روی یک سیستم قوی ثبت و ذخیره می‌شود. هنگامی که ما یک دامنه ملی ir خریداری می‌کنیم، این دامنه روی سیستمی که در ایران است ثبت و ذخیره می‌شود. به همین علت هزینه نگه‌داری آن کمتر از دامنه بین المللی com می‌باشد و این موضوع تاثیر مستقیمی روی قیمت دارد. علاوه بر این دلیل دیگر گرانتر بودن دامنه com بیشتر به دلیل نوسان قیمت دلار می‌باشد.

امروز که این مطلب را می‌نویسم، قیمت دامنه ir از 29 تا 49 هزار تومان متغیر می‌باشد. و از طرفی قیمت دامنه com از 589 تا 630 هزار تومان توسط شرکت‌های هاستینگ به فروش می‌رسد. این نشان دهنده‌ی یک اختلاف قیمت چند برابری است.

2- تفاوت دامنه com با ir از نظر قابل اعتماد بودن

همه‌ی ما درباره‌ی جرم‌های سایبری شنیده ایم و متاسفانه روزانه افراد زیادی قربانی آن می‌شوند. این موضوع چنان موجب نگرانی شده است که، هنگام خرید اینترنتی این شک به دلمان می‌افتد که نکند با در اختیار قرار دادن اطلاعات شخصی دچار مشکل شویم؛ و اطلاعات ما در دست افراد سودجو قرار گیرد. اما اگر دقت کنید، این شک و شبه‌ها برای سایت هایی که دامنه ملی ir. دارند خیلی کم‌تر به نسبت دامنه‌های بین‌المللی com. اتفاق می‌افتد. درکل اعتماد به سایت هایی که دامنه کام دارند نسبتا پایین تر می‌باشد.

اما سوال این است که چرا مردم بیشتر به دامنه ir. اعتماد می‌کنند؟ این به‌خاطر این است که، زمانی که شما قصد دارید وب‌سایت خود را با دامنه ir راه‌اندازی کنید، در ابتدا می‌بایست در پایگاه اطلاعاتی ایرنیک ثبت نام کنید. در این پایگاه اطلاعاتی کلیه اطلاعات فردی که دامنه را خریداری می‌کند، ثبت می‌شود. ثبت نام در ایرنیک باعث جلوگیری از هرگونه جرایم سایبری و اینترنتی می‌شود. چرا که اطلاعات صاحب دامنه موجود است و امکان پیگیری وجود دارد. البته اگر مخاطبان شما بین‌المللی هستند، حتما به پسوند دات کام بیشتر اعتماد می‌کنند. چرا که شاید برخی از کاربران اصلا پسوند آی آر را نشناسند.

3- تفاوت دامنه com با ir در تبلیغات گوگل

 

تفاوت دامنه com با ir از نظر سئو‌سایت

 

اگر قصد دارید کسب و کارتان را در حوزه بین‌المللی تبلیغ کنید، بهتر است از دامنه com. استفاده کنید. زیرا دامنه ir. در لیست تحریم‌های تبلیغات Google Ads قرار دارد. از این رو، یکی از مشکل های دامنه ir این است که نمی توان برای آن ها تبلیغات بین المللی انجام داد.

اگر کسب و کار شما به گونه ای است که باید در کشورهایی علاوه بر ایران معرفی شود و نیاز به بازاریابی گوگل دارد؛ حتماً از دامنه com استفاده کنید. در‌واقع یکی از معایب اصلی دامنه ir موضوع تحریم تبلیغات گوگل می‌باشد. چرا که استفاده نکردن از سرویس گوگل ادز باعث می‌شود حجم زیادی از بازدید و مشتری را از دست بدهید.

لازم است این نکته را بدانید که دامنه ir در تبلیغات، یک قابلیت منحصر به فرد نسبت به دامنه com دارد. از آنجایی که صدا و سیما ایران یک رسانه ملی می‌باشد، فقط کسب و کار هایی را تبلیغ می کند، که از دامنه ملی ir استفاده کرده باشند.

4- تفاوت دامنه com با ir از نظر سئو‌سایت

این موضوع که آیا پسوند دامنه com و یا ir روی سئو سایت تاثیر می‌گذارد یا خیر، یک مسئله قابل بحث می‌باشد. برخی بر این باورند که پسوند دامنه هیچ نقشی بر رتبه بندی سایت در نتایج موتور جستجو گوگل اعمال نمی‌کند. به این معنی که یک محتوای یکسان در دو سایت با پسوند های دامنه متفاوت هیچ برتری نسبت به یکدیگر ندارند. هنگامی یک مطلب در نتایج بهتری دیده می شود که اصول سئو در آن رعایت شده باشد، و از لحاظ اعتبار و تخصص، عملکرد بهتری داشته باشد.

در مقابل برخی بر این باورند که پسوند دامنه های ملی ir، تاثیر در سطح جستجوهای جغرافیایی دارد؛ و این در بهبود سئو‌سایت کمک می‌کند. به عبارتی اگر شما یک سایت با پسوند ir دارید و یک کاربر از یکی از شهرهای ایران اقدام به جستجوی کلمه متناسب با کسب و کار شما کند، در این صورت ممکن است به سایت شما جایگاه بالاتری داده شود. البته این موضوع کلی است و صحت آن تایید نشده است.

نتیجه گیری

در مطلب دامنه com یا ir؛ کدام یک را بخرم؟ دریافتیم که، پسوند دامنه همان حروف بعد از نام دامنه می‌باشد. به طور کلی ما انواع مختلفی از پسوند دامنه داریم. انتخاب پسوند دامنه باید به گونه‌ای باشد که حوزه و نوع فعالیت کسب و کار شما را مشخص کند. بنابراین نمی‌توان خیلی دقیق پاسخ داد که کدام پسوند دامنه com یا ir را باید خریداری کرد.

اما می‌توانیم اینطور بگوییم که، اگر مخاطبان وب‌سایت شما ایرانی هستند و شما قصد دارید در محدوده ایران فعالیت کنید، دامنه ir برای شما مناسب‌تر است. اما اگر مخاطبان شما از کشور‌های مختلفی هستند و قصد استفاده از تبلیغات گوگل ادز را دارید، دامنه com برای شما مناسب خواهد بود.

برای خرید دامنه از وب‌رمز می‌توانید روی لینک کلیک کنید و یا با آنها تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *