موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

خانه » موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو با خزیدن میلیاردها صفحه با استفاده از خزنده های وب کار می کنند. همچنین به عنوان عنکبوت یا ربات شناخته می شود، خزنده ها در وب حرکت می کنند و پیوندها را برای یافتن صفحات جدید دنبال می کنند. سپس این صفحات به فهرستی اضافه می شوند که موتورهای جستجو نتایج را از آن استخراج می کنند.

درک نحوه عملکرد موتورهای جستجو در صورت انجام سئو بسیار مهم است. از این گذشته، بهینه سازی برای چیزی سخت است مگر اینکه بدانید چگونه کار می کند.

بخش اول

اصول اولیه موتور جستجو

بیایید با بررسی اینکه موتورهای جستجو چیست، چرا وجود دارند و چگونه کسب درآمد می کنند، شروع کنیم.

موتور جستجو چیست؟

موتورهای جستجو پایگاه داده های قابل جستجوی محتوای وب هستند. آنها از دو بخش اصلی تشکیل شده اند:

فهرست جستجو یک کتابخانه دیجیتال اطلاعات در مورد صفحات وب.

الگوریتم(های) جستجو برنامه(های) رایانه ای که نتایج تطبیق را از فهرست جستجو رتبه بندی می کنند.

هدف موتور جستجو چیست؟

هدف هر موتور جستجو ارائه بهترین و مرتبط ترین نتایج برای کاربران است. این تا حدودی نحوه به دست آوردن سهم بازار است.

موتورهای جستجو چگونه کسب درآمد می کنند؟

موتورهای جستجو دو نوع نتایج جستجو دارند:

نتایج ارگانیک از فهرست جستجو. برای حضور در اینجا نمی توانید هزینه ای بپردازید.

نتایج پرداخت شده از آگهی دهندگان. برای حضور در اینجا می توانید هزینه کنید.

هر بار که شخصی روی یک نتیجه جستجوی پولی کلیک می کند، تبلیغ کننده به موتور جستجو پول می پردازد. این به عنوان تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) شناخته می شود و به همین دلیل سهم بازار اهمیت دارد. کاربران بیشتر به معنای کلیک بیشتر روی تبلیغات و درآمد بیشتر است.

چگونه موتورهای جستجو فهرست خود را ایجاد می کنند

هر موتور جستجو فرآیند خاص خود را برای ایجاد فهرست جستجو دارد. در زیر نسخه ساده‌شده‌ای از فرآیندی است که Google استفاده می‌کند.

گوگل چگونه فهرست جستجوی خود را ایجاد می کند.

URL ها

همه چیز با یک لیست شناخته شده از URL ها شروع می شود. گوگل این موارد را به طرق مختلف کشف می کند، اما سه مورد از رایج ترین آنها عبارتند از:

از بک لینک ها. گوگل دارای فهرستی از صدها میلیارد صفحه وب است. اگر شخصی به صفحه جدیدی از یک صفحه شناخته شده پیوند دهد، Google می تواند آن را از آنجا پیدا کند.

از نقشه های سایت نقشه‌های سایت به Google می‌گویند که کدام صفحات و فایل‌هایی که فکر می‌کنید در سایت شما مهم هستند.

از ارسال های URL. گوگل به صاحبان سایت اجازه می دهد تا درخواست خزیدن URL های فردی در کنسول جستجوی گوگل را داشته باشند.

خزیدن

خزیدن جایی است که یک ربات کامپیوتری به نام عنکبوت از URL های شناخته شده بازدید و دانلود می کند. خزنده Google Googlebot است.

پردازش و ارائه

پردازش جایی است که Google برای درک و استخراج اطلاعات کلیدی از صفحات خزیده کار می کند. برای انجام این کار، باید صفحه را رندر کند، جایی که کد صفحه را اجرا می کند تا بفهمد چگونه برای کاربران به نظر می رسد.

هیچ کس خارج از گوگل از تمام جزئیات این فرآیند اطلاع ندارد. اما مهم نیست. تنها چیزی که واقعاً باید بدانیم این است که شامل استخراج پیوندها و ذخیره محتوا برای نمایه سازی است.

ایندکس کردن

نمایه سازی جایی است که اطلاعات پردازش شده از صفحات خزیده شده به فهرست جستجو اضافه می شود.

فهرست جستجو همان چیزی است که هنگام استفاده از موتور جستجو جستجو می کنید. به همین دلیل است که ایندکس شدن در موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل و بینگ بسیار مهم است. کاربران نمی توانند شما را پیدا کنند مگر اینکه در فهرست قرار داشته باشید.

آیا می دانستید؟

گوگل 91.43 درصد از بازار موتورهای جستجو را در اختیار دارد. می‌تواند ترافیک بیشتری را نسبت به سایر موتورهای جستجو برای شما ارسال کند، زیرا بیشتر مردم از آن استفاده می‌کنند.

بخش سوم

موتورهای جستجو چگونه صفحات را رتبه بندی می کنند

کشف، خزیدن و نمایه سازی محتوا تنها بخش اول پازل است. موتورهای جستجو همچنین به روشی برای رتبه بندی نتایج منطبق در هنگام انجام جستجوی کاربر نیاز دارند. این کار الگوریتم های جستجو است.

الگوریتم های جستجو چیست؟

الگوریتم‌های جستجو فرمول‌هایی هستند که نتایج مرتبط را از فهرست مطابقت داده و رتبه‌بندی می‌کنند. گوگل از فاکتورهای زیادی در الگوریتم های خود استفاده می کند.

عوامل کلیدی رتبه بندی گوگل

هیچ کس همه فاکتورهای رتبه بندی گوگل را نمی داند زیرا گوگل آنها را فاش نکرده است. اما ما چند مورد کلیدی را می دانیم. بیایید به چند مورد از آنها نگاه کنیم.

بک لینک ها

بک لینک ها پیوندهایی از یک صفحه در یک وب سایت به وب سایت دیگر هستند. آنها یکی از قوی ترین عوامل رتبه بندی گوگل هستند. احتمالاً به همین دلیل است که در مطالعه بیش از یک میلیارد صفحه، همبستگی قوی بین دامنه های پیوند و ترافیک ارگانیک مشاهده کردیم.

ارتباط بین دامنه های ارجاع دهنده و ترافیک جستجو

اگرچه همه چیز به کمیت مربوط نمی شود. کیفیت هم مهمه صفحاتی که تعداد کمی بک لینک با کیفیت بالا دارند، اغلب از صفحاتی که بک لینک های با کیفیت پایین زیادی دارند، بالاتر هستند.

رابطه

ارتباط سودمندی یک نتیجه معین برای جستجوگر است. گوگل راه های زیادی برای تعیین این موضوع دارد. در ابتدایی ترین سطح، به دنبال صفحاتی می گردد که حاوی کلمات کلیدی مشابهی هستند که عبارت جستجو هستند. همچنین به داده‌های تعامل نگاه می‌کند تا ببیند آیا دیگران نتیجه را مفید می‌دانند.[9]

تازگی محتوا

تازگی یک عامل رتبه بندی وابسته به پرس و جو است. برای جستجوهایی که به نتایج تازه نیاز دارند، قوی‌تر است.[9] به همین دلیل است که شما یک نتیجه برتر اخیراً منتشر شده برای «سریال جدید نتفلیکس» را می بینید، اما نه «چگونه یک مکعب روبیک را حل کنیم». تازگی یک فاکتور رتبه بندی گوگل وابسته به پرس و جو است

سرعت صفحه

سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی در دسکتاپ و موبایل است. اما این بیشتر یک عامل رتبه بندی منفی است تا مثبت. این به این دلیل است که به جای تأثیر مثبت بر صفحات پرسرعت، روی کندترین صفحات تأثیر منفی می گذارد.

سازگاری با موبایل

از زمانی که گوگل در سال 2019 به نمایه سازی موبایل اول روی آورد، سازگاری با موبایل یک عامل رتبه بندی در موبایل و دسکتاپ بوده است.[12]

بخش چهارم

چگونه موتورهای جستجو نتایج را شخصی می کنند

گوگل نتایج جستجو را برای هر کاربر تنظیم می کند. آنها از اطلاعاتی مانند مکان، زبان و سابقه جستجو برای این کار استفاده می کنند. بیایید نگاهی دقیق تر به این موارد بیندازیم.

محل

Google از موقعیت مکانی شما برای شخصی سازی نتایج برای جستجوهایی با هدف محلی استفاده می کند. به همین دلیل است که همه نتایج برای «رستوران ایتالیایی» از رستوران‌های محلی یا درباره آن است. گوگل می داند که بعید است برای ناهار نیمی از جهان را بچرخانید.

زبان

گوگل می داند که نشان دادن نتایج انگلیسی به کاربران اسپانیایی فایده ای ندارد. به همین دلیل است که نسخه های بومی سازی شده محتوا (در صورت موجود بودن) را برای کاربرانی که به زبان های مختلف صحبت می کنند رتبه بندی می کند.

گوگل نسخه های مختلف صفحات را برای زبان های مختلف رتبه بندی می کند

تاریخچه جستجو

Google کارهایی را که انجام می‌دهید و مکان‌هایی را که می‌روید ذخیره می‌کند تا تجربه جستجوی شخصی‌تری را به شما ارائه دهد.[13] شما می توانید از این گزینه انصراف دهید، اما اکثر مردم احتمالا این کار را نمی کنند.

نکات مهم

موتورهای جستجو از دو بخش اصلی تشکیل شده اند: شاخص و الگوریتم.

برای ایجاد فهرست خود، صفحات شناخته شده را می خزند و پیوندها را دنبال می کنند تا صفحات جدید را پیدا کنند.

هدف الگوریتم‌های جستجو، برگرداندن بهترین و مرتبط‌ترین نتایج است.

کیفیت نتایج جستجو برای ایجاد سهم بازار مهم است.

هیچ کس همه فاکتورهای رتبه بندی گوگل برای نتایج ارگانیک را نمی داند.

فاکتورهای کلیدی رتبه بندی عبارتند از بک لینک، ارتباط و تازگی.

گوگل نتایج خود را بر اساس موقعیت مکانی، زبان و سابقه جستجوی شما شخصی سازی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *