5 گام تدوین استراتژی محتوا

خانه » 5 گام تدوین استراتژی محتوا

5 گام تدوین استراتژی محتوا

استراتژی محتوا برنامه ای است که در آن از محتوا (صوتی، تصویری و یا نوشتاری) برای دستیابی به اهداف تجاری خود استفاده می کنید. یک استراتژی محتوای موفق، مخاطبان هدف شما را در هر مرحله از قیف جذب می کند و حتی پس از خرید نیز آنها را درگیر می کند.

در اصل، یک استراتژی محتوای خوب پایه و اساس مراحل جذب و لذت شما در سفر خریدار است که از چارچوب بازاریابی درونگرا پیروی می کند. همراه با جذب مشتریان بالقوه برای برند خود، می توانید از یک استراتژی محتوا برای بهبود فروش و رضایت مشتری استفاده کنید.

قبل از تدوین استراتژی محتوا باید سوالات زیر را از خود بپرسید:

1. چه کسی محتوای شما را خواهد خواند؟

مخاطب هدف محتوای شما چه کسانی هستند؟ برای چند مخاطب محتوا تولید می کنید؟

همانطور که کسب و کار شما ممکن است بیش از یک نوع مشتری داشته باشد، استراتژی محتوای شما می تواند بیش از یک نوع کاربر را تامین کند.

استفاده از انواع محتوا و کانال‌ها به شما کمک می‌کند محتوایی را ارائه دهید که برای هر شخص طراحی شده است.

2. چه مشکلی را برای مخاطبان خود حل خواهید کرد؟

در حالت ایده آل، محصول یا خدمات شما مشکلی را حل می کند که می دانید مخاطبان شما دارند.

یک استراتژی محتوای صحیح از افراد در هر دو طرف محصول شما پشتیبانی می کند: کسانی که هنوز در حال کشف چالش های اصلی خود هستند و کسانی که قبلاً از محصول شما برای غلبه بر این چالش ها استفاده می کنند

3. چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند؟

رقبای شما احتمالاً محصولی مشابه محصول شما دارند، به این معنی که مشتریان بالقوه شما باید بدانند که چه چیزی محصول شما را بهتر می کند و یا در چه چیزی متفاوت است.

شاید دارایی اصلی شما این باشد که شرکت شما سال ها تاسیس شده است. یا شاید صدای برند منحصر به فردی دارید که شما را از رقبای خود متمایز می کند. برای اثبات اینکه چرا ارزش خرید دارید، باید ثابت کنید که چرا ارزش شنیدن دارید.

4. روی چه قالب های محتوایی تمرکز خواهید کرد؟

برای اینکه بفهمید روی چه قالب هایی تمرکز کنید، باید مخاطبان خود را در جایی که هستند ملاقات کنید.

در حالی که ممکن است وسوسه شوید که پادکست راه اندازی کنید، زیرا در چند سال اخیر بسیار رشد کرده است، یا یک کانال YouTube راه اندازی کنید، ابتدا ببینید مخاطبان شما کجا فعال تر هستند.

در غیر این صورت، ممکن است وقت خود را برای تولید محتوایی تلف کنید که یا به مخاطب شما نرسد یا توجه آنها را جلب کند.

هنگامی که بهترین فرمت ها را شناسایی کردید، شروع به ایجاد بودجه برای ارزیابی منابعی کنید که می توانید برای اجرای این استراتژی اختصاص دهید.

5. در چه کانال هایی منتشر خواهید کرد؟

همانطور که می توانید محتوا در قالب های مختلف ایجاد کنید، کانال های مختلفی نیز خواهید داشت که می توانید در آنها منتشر کنید، از وب سایت خود گرفته تا رسانه های اجتماعی.

این باز هم نشان دهنده محل زندگی مخاطبان شما خواهد بود. اگر مخاطبان شما محتوای ویدیویی طولانی را ترجیح می دهند، می توانید محتوای خود را در YouTube منتشر کنید. اگر مخاطب جوان‌تری دارید که محتوای سریع را دوست دارد، می‌توانید TikTok و Instagram را انتخاب کنید.

در ادامه این مقاله در راهنمای گام به گام در مورد استراتژی محتوای رسانه های اجتماعی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

6. چگونه تولید و انتشار محتوا را مدیریت خواهید کرد؟

فهمیدن اینکه چگونه همه محتوای خود را ایجاد و منتشر می کنید می تواند یک کار دلهره آور باشد.

قبل از اجرا، مهم است که ایجاد کنید:

  • چه کسی چه چیزی را خلق می کند.
  • جایی که در حال انتشار است
  • وقتی پخش زنده می شود.

در یک تیم کوچک، این ممکن است به اندازه کافی آسان باشد زیرا ممکن است شما تنها تصمیم گیرنده باشید. همانطور که شرکت شما رشد می کند، ممکن است لازم باشد با چندین تیم محتوا همکاری کنید تا یک فرآیند موثر را کشف کنید.

استراتژی های محتوای امروزی با مدیریت محتوا از نقطه نظر موضوع – همانطور که در ویدیوی بالا توضیح داده شد، از درهم ریختگی جلوگیری می کند. هنگام برنامه ریزی یک تقویم سرمقاله محتوا پیرامون موضوعات، به راحتی می توانید پیام شرکت خود را تجسم کنید و در طول زمان خود را به عنوان یک مرجع در بازار خود مطرح کنید.

چرا بازاریابان نیاز به ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا دارند؟

بازاریابی محتوا به کسب و کارها کمک می کند منابع قابل اعتماد و مقرون به صرفه ترافیک وب سایت و سرنخ های جدید را آماده و برنامه ریزی کنند

اگر بتوانید فقط یک پست وبلاگ ایجاد کنید که مقدار ثابتی از ترافیک ارگانیک دریافت می کند، یک پیوند تعبیه شده به یک کتاب الکترونیکی یا ابزار رایگان، با گذشت زمان – مدت ها پس از کلیک روی “انتشار” به تولید سرنخ برای شما ادامه می دهد.

منبع قابل اعتماد ترافیک و سرنخ ها از محتوای همیشه سبز شما به شما این انعطاف را می دهد تا با سایر تاکتیک های بازاریابی برای ایجاد درآمد، مانند محتوای حمایت شده، تبلیغات رسانه های اجتماعی و محتوای توزیع شده، آزمایش کنید.

به علاوه، محتوای شما نه تنها به جذب سرنخ کمک می کند، بلکه به مشتریان بالقوه شما آموزش می دهد و برای برند شما آگاهی ایجاد می کند.

اکنون، بیایید به بررسی جزئیات نحوه ایجاد یک برنامه بازاریابی محتوا بپردازیم.

1. هدف خود را مشخص کنید.

هدف شما از تدوین برنامه بازاریابی محتوا چیست؟ چرا می خواهید محتوا تولید کنید و یک برنامه بازاریابی محتوا ایجاد کنید؟

قبل از شروع برنامه ریزی، اهداف خود را بشناسید، در این صورت زمان آسان تری برای تعیین بهترین استراتژی خود خواهید داشت.

این الگوی برنامه ریزی هدف را برای کمک به کشف اهداف محتوای مناسب دانلود کنید.

2. تحقیقات پرسونا انجام دهید.

برای توسعه یک برنامه موفق، باید به وضوح مخاطبان هدف محتوای خود را تعریف کنید – که به عنوان پرسونای خریدار شما نیز شناخته می شود

این امر به ویژه برای کسانی که تازه کار خود را آغاز کرده اند یا تازه وارد بازاریابی شده اند بسیار مهم است. با شناخت مخاطبان هدف خود، می‌توانید محتوای مرتبط‌تر و ارزشمندتری تولید کنید که بخواهند آن‌ها را بخوانند و به آن تبدیل کنند.

اگر شما یک بازاریاب با تجربه هستید، ممکن است هدف شما تغییر کرده باشد. آیا می خواهید گروه جدیدی از افراد را هدف قرار دهید یا بازار هدف فعلی خود را گسترش دهید؟ آیا می خواهید همان مخاطبان هدف را حفظ کنید؟ بررسی مجدد پارامترهای مخاطب با انجام تحقیقات بازار در هر سال برای رشد مخاطبان شما بسیار مهم است.

3. ممیزی محتوا را اجرا کنید.

در اوایل، اکثر برندها با پست های وبلاگ شروع می کنند. اگر می‌خواهید در قالب‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید یک ممیزی محتوا برای ارزیابی محتوای برتر و کم‌بازده خود انجام دهید. سپس، از آن اطلاعات برای اطلاع دادن به مسیر بعدی استفاده کنید.

اگر مدتی است که در تجارت بوده اید، باید تلاش های بازاریابی محتوای خود و نتایج حاصل از آن را در سال گذشته مرور کنید.

بررسی کنید که در سال آینده چه کارهای متفاوتی می توانید انجام دهید و اهداف جدیدی تعیین کنید. اکنون زمان بسیار خوبی است تا اهداف تیم خود را با بقیه اهداف سازمان خود هماهنگ کنید.

در هر مرحله‌ای که هستید، ممیزی محتوا به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید چه چیزی در بین مخاطبان شما طنین‌انداز می‌شود، شکاف‌ها را در دسته‌های موضوعی خود شناسایی کنید و ایده‌های محتوای تازه را طوفان فکری کنید.

4. تعیین کنید که چه نوع محتوایی را می خواهید ایجاد کنید.

گزینه های مختلفی برای محتوایی که می توانید ایجاد کنید وجود دارد، از محتوای نوشتاری مانند کتاب های الکترونیکی و پست های وبلاگ گرفته تا محتوای صوتی مانند پادکست.

در بخش بعدی، برخی از محبوب‌ترین قالب‌های محتوا را که بازاریابان ایجاد می‌کنند، از جمله برخی ابزارها و قالب‌ها برای شروع صحبت خواهیم کرد.

5. محتوای خود را منتشر و مدیریت کنید.

برنامه بازاریابی شما باید فراتر از انواع محتوایی باشد که ایجاد می کنید، همچنین باید محتوای شما را سازماندهی کند.

با کمک یک تقویم محتوا، در مسیر درستی برای انتشار یک کتابخانه محتوای متعادل و متنوع در وب سایت خود خواهید بود. سپس، یک تقویم محتوای رسانه های اجتماعی برای تبلیغ و مدیریت محتوای خود در سایت های دیگر ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *