اگر می خواهید یک استراتژی موثر را برای بازاریابی شبکه های اجتماعی خود پیش بگیرید باید اهداف آن را مشخص کنید.
بر کسی پوشیده نیست که هدف گذاری احتمال موفقیت شما در شبکه های اجتماعی را افزایش می دهد، اما هرگز تعجب من را از دست نمی دهد که چگونه بسیاری از کسب و کارها به ایجاد اهداف رسانه های اجتماعی خود فکر نکرده اند.
هنگام کار با مشتریان برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی آنلاین، یکی از اولین سوالات من به آنها این است که “امیدوارید با رسانه های اجتماعی به چه چیزی برسید؟” خیلی وقتها میبینم که کسبوکارها بدون هیچ فکری در مورد اینکه واقعاً میخواهند در آنجا به چه چیزی دست پیدا کنند، از آخرین شبکه اجتماعی استفاده میکنند.
بدون هدف، سخت است که بدانید استراتژی شبکه های اجتماعی شما چقدر خوب عمل می کند. اهداف واضح نه تنها استراتژی شما را به جلو سوق می دهند، بلکه به عنوان معیارهای تعریف شده برای اندازه گیری پیشرفت شما نیز عمل خواهند کرد.
در زیر لیستی از برخی از اهداف رایج بازاریابی رسانه های اجتماعی را مشاهده خواهید کرد – تصمیم بگیرید که کدام یک از این اهداف با اهداف تجاری شما همسوتر هستند.
برای اینکه یک هدف به واقعیت تبدیل شود، باید مشخص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی و واقعبینانه باشد و همچنین زمانی خاص باشد – اینها اغلب اهداف SMART نامیده میشوند. اهداف SMART یکی از بادوام ترین و محبوب ترین چارچوب های هدف گذاری برای تجارت هستند.
بیایید نگاهی دقیقتر به آنچه که یک هدف را هوشمند (S.M.A.R.T) میکند بیاندازیم:
هرچه بتوانید در نوشتن یک هدف دقیق تر باشید، راحت تر خواهید دید که به چه هدفی می خواهید دست یابید. بیایید به عنوان مثال یک هدف برای افزایش فالوورهای توییتر خود در نظر بگیریم.
چگونه موفقیت خود را اندازه گیری می کنید؟ به عنوان مثال – تعداد فالوورهای موجود در توییتر خود را دو برابر کنید.
آیا هدف شما قابل دستیابی است؟ آیا می توانید به طور واقع بینانه تعداد فالوورهای توییتر خود را دو برابر کنید؟
یک هدف مرتبط با اهداف کسب و کار شما هماهنگ است. آیا این هدف از اهداف، چشم انداز یا ارزش های کسب و کار شما پشتیبانی می کند؟
به هدف خود مهلت بدهید. مثلا دوبرابر تعداد فالوورهای توییتر در سه ماه
تعیین اهداف SMART که بتوانید فعالیت رسانه های اجتماعی خود را با آنها هماهنگ کنید، تضمین خوبی برای موفقیت بازاریابی آنلاین است. هنگامی که مجموعه ای از اهداف مشخص دارید، می توانید شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) و معیارهای خود را با دقت بیشتری ردیابی کنید. مطمئن شوید که اهداف خود را به طور منظم بازبینی میکنید تا مشخص کنید آیا هنوز در مسیر هستید یا چیزی نیاز به تعدیل دارد. یک فرمول برنده اندازه گیری، تنظیم و سپس شستشو و تکرار است.