Ahrefs: 66.5 درصد از لینک ها به سایت ها مرده هستند. چگونه می توانیم از استراتژی های لینک سازی خود محافظت کنیم؟
داشتن لینک های مرده در وب سایت شما برای سئوی شما خوب نیست زیرا بازدیدکنندگان شما را به صفحات شکسته هدایت می کند و باعث می شود گوگل دامنه شما را با قدرت کمتری ببیند. به همین دلیل، لازم است درک کنیم که استراتژی ساخت لینک چقدر مهم است و چگونه از داشتن پیوندهای مرده جلوگیری کنیم.
احتمالاً تجربه بررسی یک وب سایت یا یک پست وبلاگ، کلیک کردن بر روی یک پیوند برای بررسی اطلاعات اضافی و دیدن یک صفحه شکسته را پشت سر گذاشته اید. آزاردهنده است، درست است؟ اما، بیشتر از آن: پیوندهای مرده برای استراتژی سئو مضر هستند.
برخی از ما ممکن است فکر کنیم که وب سایت ها لینک های خراب زیادی ندارند. اگر با آن موافق هستید، ما چند خبر (بد) برای شما داریم. طبق گفته سایتفی، حدود 1.17 میلیارد وب سایت در جهان وجود دارد که 83 درصد از آنها غیرفعال هستند
بنابراین، آیا همه پیوندهایی را که حدود دو یا چند سال پیش در پست های وبلاگ خود درج کرده اید، به خاطر دارید؟ چگونه می توانید مطمئن شوید که آنها هنوز آنجا هستند؟ اگر اینطور نباشد، نتایج ارگانیک شما تحت تأثیر قرار می گیرد.
اخیرا، Ahrefs مطالعه ای را راه اندازی کرده است که نشان می دهد چگونه 66.5 درصد از لینک ها به سایت ها در 9 سال گذشته پوسیده شده اند و دلایل اصلی این اتفاق چیست. ما در این مقاله آن را برای شما توضیح خواهیم داد و همچنین به شما آموزش می دهیم که چگونه از داشتن لینک های مرده در دامنه خود جلوگیری کنید تا آن را قوی تر کنید.
نحوه عملکرد لینک های صفحات وب
Ahrefs یک نرم افزار بسیار محبوب در بین افرادی است که با سئو کار می کنند. برخی از ابزارهای آن عبارتند از ممیزی سایت، ساخت لینک، تحقیق کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل رقبا که برای ساختن استراتژی های دیجیتال و تصمیم گیری بهتر بسیار مفید هستند.
از ژانویه 2013، Ahrefs نحوه عملکرد لینک های صفحات وب را تجزیه و تحلیل می کند و به گفته آنها، 66.5 درصد از لینک هایی که به 2.062.173 وب سایت اشاره می کنند پوسیده شده اند. علاوه بر این، 6.45٪ از آنها دارای خطاهای موقت هستند.
این برای تجربه کاربران و همچنین برای سئو بسیار بد است زیرا گوگل آن را به عنوان موضوعی می شناسد که می تواند بر موقعیت وب سایت ها در SERP تأثیر بگذارد.
چرا آن لینک ها از بین می روند؟
دلایل مختلفی برای از بین رفتن یک لینک وجود دارد. مطالعه Ahrefs 7 مورد رایج را شناسایی کرد.
- کاهش (47.7%)
- لینک حذف شد (34.2%)
- خطای خزیدن (6.45%)
- تغییر مسیر (5.99%)
- یافت نشد (4.11%)
- متعارف نیست (0.82%)
- noindex (0.73%)
یک صفحه وقتی حذف میشود از بین میرود زیرا نمیتوان آن را خزیده یا فهرست کرد. زمانی اتفاق می افتد که خود صفحه یا دامنه دیگر وجود نداشته باشد.
از طرف دیگر، پیوند حذف شده متفاوت است زیرا صفحه هنوز وجود دارد، اما دیگر به شما پیوند نمی دهد. معمولاً در حین بهروزرسانی محتوا یا فقط به این دلیل اتفاق میافتد که مسئول وبسایت تصمیم گرفت دیگر به شما پیوند ندهد.
یک خطای خزیدن زمانی اتفاق می افتد که یک موتور جستجو (مثلاً گوگل) سعی می کند به یک صفحه وب دسترسی پیدا کند و با شکست مواجه شود. اگر صفحه بعد از خزیدن جدید ظاهر شود، مشکل حل شده است. اما، اگر اینطور نباشد، صفحه ممکن است سقوط کند.
ریدایرکت 301 یک اقدام بسیار رایج در هنگام مهاجرت یک وب سایت است. با این حال، لازم است مطمئن شوید که پیوند به URL درست منتقل می شود و همچنین از تغییر مسیرهای بیش از حد اجتناب کنید. هنگامی که پیوند به درستی هدایت نشود، وضعیت آن به گم شده تغییر می کند.
وقتی پیوندی پیدا نشد، به این معنی است که صفحه حذف شده است. بنابراین، اگر تغییر مسیر انجام نشود یا محتوای جدیدی در آن لینک منتشر شود، وضعیت تغییر نخواهد کرد.
یک صفحه غیر متعارف چیزی است که لازم نیست نگران آن باشید. وقتی آن را در گزارش حسابرسی می بینید، به این معنی است که پیوند به تازگی مکان خود را تغییر داده است، مانند آنچه که وقتی از HTTP به HTTPS تغییر می کند، اتفاق می افتد.
صفحاتی که به عنوان “noindex” علامت گذاری شده اند توسط Ahrefs گم شده در نظر گرفته می شوند زیرا اگرچه وجود دارند اما در موتورهای جستجو یافت نمی شوند.
در نهایت، باید به خاطر داشته باشیم که Ahrefs از ابزارهای خود برای توسعه این مطالعه استفاده کرده است. اما، هنگامی که وب سایت خود را بررسی می کنید، نرم افزارهای خوب دیگری نیز وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید، مانند SEMRush یا Screaming Frog.
برای یادگیری شغل پول ساز سئو به لینک زیر مراجعه نمایید:
چرا استراتژی ساخت لینک برای سئو مهم است؟
هنگامی که ما پیوندهایی را در یک وب سایت یا وبلاگ قرار می دهیم، به بازدیدکنندگان این فرصت را می دهیم که آنها را بررسی کنند. علاوه بر این، به گوگل اطلاع می دهیم که صفحه ما به سایر صفحات داخلی و خارجی نیز متصل است
بنابراین، همانطور که هرگز به یک دوست توصیه بدی برای چیزی نمیدهید، همین کار را با عموم خود و گوگل که به آنها پیوندهایی به وبسایتهای بد ارائه میدهد، انجام نمیدهید، درست است؟ به همین دلیل است که پیوندهای شما باید بسیار خوب باشند تا سئوی شما از طریق اقدامات درون صفحه و خارج از صفحه کار کند.
سئو داخلی
این نوع سئو شامل تمامی لینک های داخلی سایت یا وبلاگ شما می شود. با این حال، موضوع فقط درج پیوندها نیست، بلکه انجام آن بر اساس یک استراتژی است.
خوشه موضوعی مهمترین آنهاست زیرا تعیین می کند که کدام مقاله برای استراتژی سئوی شما ضروری است، بنابراین تمام مقالات مرتبط با یک موضوع به آنها پیوند داده می شود.
به عنوان مثال: پست وبلاگ ما در مورد محتوای تعاملی بسیار استراتژیک است زیرا محتوای Rock این نوع راه حل را از طریق Ion ارائه می دهد. بنابراین، هر پست وبلاگ در مورد محتوای تعاملی اولین پیوند داخلی به مقاله اصلی را خواهد داشت که باعث افزایش قدرت دیجیتالی آن می شود.
سئوی خارجی
سئوی خارج از صفحه یک استراتژی است که به درج لینک های خارجی در وب سایت شما اختصاص داده شده است و صفحات دیگری نیز به شما لینک می دهند.
برخی افراد ممکن است فکر کنند که قرار دادن پیوندهای خارجی در محتوای شما خطرناک است زیرا بازدیدکنندگان می توانند صفحه شما را ترک کنند و دیگر برنگردند. اما فعال کردن گزینه باز کردن لینک های خارجی در یک تب جدید می تواند این مشکل را حل کند.
علاوه بر این، مهم است که به یاد داشته باشید که این نوع پیوند بیلدینگ تجربه خوبی را به خوانندگان شما ارائه می دهد و باعث می شود که گوگل ببیند صفحه شما به دامنه های خوبی متصل است.
همین اتفاق می افتد زمانی که صفحات دیگر به شما لینک می دهند. بنابراین، داشتن شرکای خوب برای تبادل لینک و ایجاد محتوای واقعا خوب و قابل اشتراک گذاری ضروری است. مثال می خواهید؟ تصور کنید چقدر عالی است که کاخ سفید به وب سایت شما پیوند داده شود.
چگونه از لینک های مرده در وب سایت خود جلوگیری کنیم؟
اکنون که اهمیت استراتژی ساخت لینک را می دانید، زمان آن رسیده است که یاد بگیرید چگونه از ظاهر شدن لینک های مرده در وب سایت خود جلوگیری کنید.
ممیزی SEO
اولین قدم اجرای ممیزی SEO است. اگر وب سایت بزرگی دارید، با حجم زیادی از محتوا، احتمالاً چند ساعت طول می کشد تا حسابرسی تکمیل شود. اما، نتایج همه چیزهایی را که باید اصلاح کنید را نشان می دهد. بهترین راه این است که هر سه ماه یک بار این کار را انجام دهید، اما می توانید هر شش ماه یک بار نیز این کار را انجام دهید
پیوندها را جایگزین یا تغییر مسیر دهید
پس از شناسایی تمام لینک های مرده که دارید، مرحله بعدی جایگزینی آنها با محتوای جدید در همان URL یا هدایت آنها به سایر صفحات مشابه است (این کاری است که مردم بیشتر انجام می دهند).
به یاد داشته باشید: هر پیوند مرده یک مشکل است و گوگل آن را دوست ندارد. بنابراین، در اسرع وقت آنها را برطرف کنید تا وب سایت شما عملکرد و رتبه بهتری داشته باشد.
پیوندهای مرده را به فرصت تبادل لینک تبدیل کنید
پیوندهای مرده فرصت خوبی برای ایجاد شرکای پیوند جدید هستند. یک روش رایج در بین کارشناسان سئو، جایگزینی یک لینک خارجی شکسته به صفحه شخص دیگری است. برای شناسایی این لینک های خراب می توانید از ابزاری مانند Semrush استفاده کنید.
سپس، می توانید با مسئول آن صفحه تماس بگیرید و چیزی شبیه به:
“سلام! من این مقاله نوشته شده توسط شما را پیدا کردم و آن را در یک پست وبلاگم در مورد همین موضوع گنجانده ام. آیا فکر میکنید ممکن است پیوند من در وبلاگتان نیز وجود داشته باشد؟»
همچنین، اگر لینکهای مرده را در دامنه شخصی پیدا کردید، میتوانید از روش دیگری برای قرار دادن پیوند خود در آن استفاده کنید
“سلام! من متوجه شده ام که مقاله شما دارای یک پیوند شکسته به بازاریابی دیجیتال است و وبلاگ من محتوای بسیار خوبی در مورد آن دارد! لطفاً با خیال راحت آن را با پیوند من جایگزین کنید.”
بعضی ها قبول می کنند، بعضی ها نمی پذیرند. اما، پس از رعایت این سه نکته، مشکلاتی که با لینک های مرده دارید حل می شود.
دیدگاهتان را بنویسید