عوارض آمپول سفتریاکسون برای بدن

خانه » عوارض آمپول سفتریاکسون برای بدن

عوارض آمپول سفتریاکسون برای بدن

هر دارویی در کنار اثرات درمانی مثبت، دارای عوارض جانبی و تاثیرات منفی بر بدن نیز است. آمپول سفتریاکسون (Cefteriaxone) از جمله داروهایی است که بدن فرد را در مقابل برخی عفونت های باکتریایی مقاوم می کند. اما این آمپول گاهی با عوارض جانبی مختلفی نیز همراه است. تا جایی که گاهی صحبت از ممنوعیت تزریق آن به میان آمده. در این مطلب می خواهیم عوارض آمپول سفتریاکسون را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

آمپول سفتریاکسون چه زمانی تزریق می شود؟

آمپول سفتریاکسون بنا به تجویز پزشک برای برخی افراد تزریق می شود. به طور معمول زمانی که فرد در معرض ابتلا به عفونت های باکتریایی، بخصوص در نواحی دستگاه تنفس، دستگاه دفع ادرار، استخوان ها و مفاصل، ناحیه گوارشی، سیستم عصبی و پوست قرار داشته باشد، پزشک می تواند برای او آمپول سفتریاکسون تجویز کند. این شرایط بیشتر زمانی پیش می آید که فرد در آینده نزدیک عمل جراحی داشته باشد.

در این شرایط فرد مستعد ابتلا به عفونت هایی همچون سپتی سمی (عفونت خون)، شانکروئد، سالمونِلوز، شیگِلوز، سوزاک، مننژیت (عفونت پرده مغز) و حصبه است. تزریق آمپول سفتریاکسون، که به صورت تزریق عضلانی یا ترکیب با سرم انجام می شود، تا حد زیادی به بیمار کمک می کند در حین عمل و پس از آن دچار این عفونت های باکتریایی خطرناک نشود. اگر اطلاعات بیشتر ی درباره اینکه آمپول سفتریاکسون برای چیست؟ لازم دارید، به لینک معرفی شده مراجعه کنید.

 

عوارض آمپول سفتریاکسون برای بدن

 

چه کسانی مستعد درگیری با عوارض آمپول سفتریاکسون هستند؟

ابتدا لازم به ذکر است که عوارض آمپول سفتریاکسون در بسیاری از افراد ممکن است اصلا بروز نکند، برخی افراد ممکن است عوارض خفیفی را تجربه کنند و برای برخی دیگر ممکن است با عوارض شدید همراه باشد. به طور معمول افرادی که به داروهایی همچون پنی سیلین، سفالوسپورین ها و پنی سیلامین حساسیت دارند یا کودکان مبتلا به زردی (افزایش بیلی روبین خون)، کمبود آلبومین خون، اسیدوز یا پورفری، مستعد درگیری با عوارض آمپول سفتریاکسون هستند. پزشک پیش از تجویز این آمپول از بیمار شرح حال و همچنین در صورت لزوم، آزمایش های مربوطه را دریافت و سپس اقدام به تجویز و تزریق این آمپول می کند. وظیفه بیمار نیز این است که به پزشک خود درمورد بیماری ها یا حساسایت هایی که دارد اطلاع بدهد.

عوارض آمپول سفتریاکسون

آمپول سفتریاکسون با تمام مزایا و فوایدی که جهت جلوگیری از بروز عفونت های خطرناک باکتریایی دارد، گاهی با عوارض جانبی مختلفی نیز همراه می شود. عوارض آمپول سفتریاکسون عبارتند از:

واکنش های آلژیک خفیف

یکی از ابتدایی ترین عوارض آمپول سفتریاکسون بروز واکنش های آلژیک خفیف است. در این حالت فرد ممکن است دچار کهیر، بثورات جلدی یا احساس کشیدگی در پوست شود.

واکنش آلژیک شدید (شوک آنافیلاکسی)

گاهی ممکن است فرد پس از تزریق این آمپول دچار واکنش های شدیدتر، از جمله شوک آنافیلاکتیک شود. در این حالت فرد دچار سختی در تنفس می شود و اگر به سرعت به وضعیت او رسیدگی نشود، فرد با خطر مرگ مواجه می شود. بررسی وضعیت بیمار پیش از تزریق این آمپول و اطمینان از عدم وجود حساسایت نسبت به آن تا حد زیادی می تواند مانع از بروز چنین واکنش های شدید در بیمار شود.

عوارض پوستی

برخی افراد پس از تزریق آمپول سفتریاکسون دچار برخی عوارض پوستی می شوند. ایجاد راش پوستی، ایجاد زخم در محل تزریق و خارش از جمله عوارض آمپول سفتریاکسون هستند که ممکن است در ناحیه پوست بروز کند.

عوارض گوارشی

اسهال، درد شکمی، سنگ مجرای صفراوی، سنگ کیسه صفرا، کولیت ناشی از کلستریدیوم دیفیسل، اختلال در حس چشایی، سوءهاضمه، نفخ، احساس تهوع، پانکراتیت و استفرغ از جمله عوارض آمپول سفتریاکسون در ناحیه گوارشی هستند.

عوارض کلیوی

افزایش سطح BUN یا سطح اوره نیتروژن و همچنین افزایش میزان کراتینین ادرار می تواند از عوارض آمپول سفتریاکسون در ناحیه کلیه ها باشد. همچنین این آمپول احتمال تشکیل سنگ کلیه را نیز افزایش می دهد.

عوارض کبدی

گاهی در برخی بیماران پس از تزریق آمپول سفتریاکسون سطح برخی آنزیم های کبدی همچون ترانس آمیناز و آلکالین فسفاتاز بالا می رود. افزایش میزان بیلی روبین و احتمال بروز یرقان نیز در این افراد محتمل است.

عوارض قلبی عروقی

گرگرفتگی ، تپش قلب و التهاب سیاهرگ ها از جمله عوارضی قلبی عروقی هستند که ممکن است پس از تزریق آمپول سفتریاکسون در برخی افراد بروز کند.

عوارض هماتولوژی

گاهی پس از تزریق آمپول سفتریاکسون در بعضی از افراد، ترکیب خون تغییر پیدا می کند. این تغییرات می تواند خفیف و بدون عارضه جدی یا ممکن است به صورت شدید و همراه با عوارض جدی و خطرناک باشد. از جمله عوارض این آمپول در بخش خون می توان به آگرانولوسیتوز، آنمی، افزایش سطح بازوفیل، کاهش زمان پروترومبین، اختلال در فاکتورهای هموستاتیک خون، گرانولوسیتوپنی، لنفوسیتوپنی، لنفوسیتوز، مونوسیتوز و نوتروپنی اشاره کرد.

عوارض تنفسی

ایجاد التهاب در ریه و همچنین برونکواسپاسم که گاهی با بیهوشی نیز همراه است از جمله عوارض آمپول سفتریاکسون در ناحیه تنفسی است. برخی افراد نیز ممکن است دچار خون دماغ شوند.

جمع بندی

آمپول سفتریاکسون یک داروی باکتریوسید (از بین برنده باکتری) است که با تشخیص پزشک و در شرایطی که بیمار مستعد ابتلا به عفونت های باکتریایی خطرناک باشد تزریق می شود. به طور کلی این آمپول با تاثیر بر دیواره سلولی باکتری ها، که قلب باکتری محسوب می شود، می تواند مانع از رشد و تکثیر آن ها در فرد شود. به همین دلیل پیش از انجام برخی عمل های جراحی پزشک می تواند این آمپول را برای بیمار تجویز کند. اما تزریق این آمپول در برخی افراد، بخصوص در کسانی که به داروهای مشابه حساسایت دارند و همچنین در نوزادان با شرایط خاص، با عوارضی همراه است. عوارض آمپول سفتریاکسون می تواند در بخش های مختلف بدن مثل خون، کبد و کلیه بروز پیدا کند. به همین دلیل معمولا پیش از تزریق این آمپول، پزشک از عدم وجود حساسیت در بیمار اطمینان حاصل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *