خوشه بندی موضوعی (Topic Clusters) چیست؟

خانه » خوشه بندی موضوعی (Topic Clusters) چیست؟

خوشه بندی موضوعی (Topic Clusters) چیست؟

مفهوم خوشه بندی محتوا چیز جدیدی در سئو نیست. این یک سلاح مخفی نیست که بسیاری از استراتژیست های محتوا و متخصصان سئو از آن برای بهبود رتبه بندی و ایجاد ترافیک ارگانیک بیشتر استفاده می کنند.

اگر همچنان محتوا را صرفاً بر اساس کلمات کلیدی فردی منتشر می کنید، ممکن است زمان آن رسیده که در مورد استراتژی خوشه بندی محتوا فکر کنید.

خوشه بندی محتوا چیست؟

خوشه بندی محتوا گروه‌هایی از محتواها هستند که همگی بر یک موضوع مرتبط متمرکز شده‌اند. به طور کلی، این صفحات پوشش جامعی از یک موضوع خاص ارائه می دهند. این به بازدیدکنندگان امکان می دهد هنگام بازدید از سایت شما، درخواست جستجوی خود را برآورده کنند.

اجزای اصلی یک خوشه محتوا چیست؟

معمولاً یک خوشه موضوعی از سه جزء تشکیل شده است:

محتوای ستون در مورد یک موضوع اصلی. صفحه ستون مرکز محتوای ما برای یک موضوع خاص است. این صفحه عموماً گسترده است و به چندین خوشه محتوا پیوند دارد.

صفحات “خوشه ای” که موضوعات مرتبط را با عمق بیشتری پوشش می دهند. یک صفحه خوشه ای تمایل دارد تمرکز کمتری روی یک هدف خاص کاربر داشته باشد. این به یک سوال خاص در مورد موضوع گسترده شما پاسخ می دهد و به صفحه ستون اصلی پیوند می دهد.

پیوندهای داخلی با قرارگیری استراتژیک پیوندها از صفحات خوشه به صفحات ستون سیگنالی به موتورهای جستجو هستند که صفحه ستون مهمترین در گروه است. پیوندهایی از یک ستون معتبر به محتوای خوشه ای اختیار را به بقیه خوشه منتقل می کند.

وجه مشترک این محتواها این است که همگی به یک موضوع گسترده ‌تر که به آن محتوای پایه‌ای یا محتوای ستون (Pillar Content) می‌گویند، قابل اتصال هستند. در واقع تمام محتواهای مرتبط وظیفه دارند درباره‌ی محتوای پایه‌ای اطلاعات بیشتری را در اختیار خوانندگان قرار دهند. محتوای پایه‌ای درباره‌ی یک موضوع کلی صحبت می‌کند که معمولاً درباره‌ی آن بسیار جست‌ و جو می‌شود و به اصطلاح نرخ جست‌وجوی آن کلمه‌ی کلیدی بالا است. محتواهای مرتبط دیگر اطلاعات جزئی‌تری درباره‌ی محتوای پایه‌ای را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهند. درون محتوای پایه‌ای لینک‌های متعددی به محتواهای مرتبط داده می‌شود و همین امر شبکه‌سازی را ممکن می‌کند. خوشه‌ بندی محتواها علاوه بر افزایش بازدید مجموعه محتوای شما، ظاهری نظم یافته و تمیز نیز به سایت می‌دهد و باعث می‌شود بازدیدکننده بهتر بتواند مطالب موردنظر را پیدا کند.

چگونه یک استراتژی SEO کلاستر ایجاد کنیم؟

اگر علاقه مند به استفاده از یک خوشه موضوعی هستید یا استراتژی کلاستر موضوع فعلی شما آنطور که انتظار داشتید کار نمی کند، ناامید نشوید. در اینجا راهنمای جزئیات نحوه ایجاد یک استراتژی خوشه موضوعی است.

مرحله 1. موضوع اصلی خود را تعیین کنید

با فهمیدن اینکه می‌خواهید در چه موضوعی رهبر فکری باشید، شروع کنید، سپس محتوایی پیرامون این موضوع بسازید تا به مشتریان بالقوه کمک کنید تا به شما و برندتان اعتماد کنند.

این چند دستورالعمل برای کمک به شما در تعیین موضوعات خوب است:

مربوط به برند شما آنها باید به محصول یا خدماتی که می فروشید مربوط باشند.
مربوط به مشتریان شما آنها با کلمات کلیدی که افراد جستجو می کنند مطابقت دارند.
یک نقطه درد را حل کنید آنها برای مشکلاتی که مشتریان بالقوه شما با آن مواجه می شوند راه حل ارائه می دهند.
به یک سوال به طور کامل پاسخ دهید. آنها اطلاعات مفید و جامعی را ارائه می دهند که تخصص شما را در این زمینه مشخص می کند.

مرحله 2. جستجوی کلمات کلیدی پیرامون موضوعات و هدف جستجو انجام دهید

خوشه های موضوعی در مورد ایجاد چندین قطعه محتوا با موضوعات مختلف و در عین حال حول یک موضوع اصلی هستند. برای آن، به یک کلمه کلیدی اصلی برای یک مقاله ستونی و چندین اصطلاح مرتبط برای پشتیبانی از محتوا نیاز دارید.

شما می توانید از برخی ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای انجام تحقیق در مورد خوشه موضوعی استفاده کنید. Ahrefs، SEMrush و AnswerThePublic تنها چند مورد هستند که باید در نظر گرفته شوند.

هنگام جستجوی کلمات کلیدی مناسب برای استفاده در یک کلاستر موضوعی، می توانید از رقبا نیز “جاسوسی” کنید. بنابراین، خواهید یافت که چه کلمات کلیدی را ممکن است برای رتبه بندی از دست بدهید.

مرحله 3. طرح کلی ستون و ساختار خوشه موضوعی برای موضوع اصلی

اکنون باید یک لیست سالم از کلمات کلیدی در مورد موضوعی داشته باشید که قبلاً چیزی در مورد آن نمی دانستید. برای استفاده از آنها برای ایجاد خوشه های موضوعی موثر، باید آنها را بر اساس موضوع با هم گروه بندی کنیم. این شامل:

  • شناسایی کلیدواژه اصلی
  • فهرست کردن کلمات کلیدی مرتبط با موضوعات فرعی

وقتی نوبت به انتخاب موضوعات فرعی می رسد، به تمام سوالاتی که کاربران هدف شما در مورد موضوع انتخابی شما خواهند داشت فکر کنید. تمرکز بر روی خوانندگان خود هنگام انتخاب موضوعات فرعی تضمین می کند که محتوایی مرتبط و مفید برای آنها ایجاد می کنید.

مرحله 4. محتوای فعلی خود را مرور کنید

از آنجایی که این یک موضوع اصلی برای کسب و کار شما است، باید از قبل یک صفحه وب و محتوای پشتیبانی کننده در این زمینه داشته باشید. یک ممیزی محتوا انجام دهید تا ببینید در حال حاضر چه مقدار محتوا و چه تعداد صفحه وب دارید. سپس، آن را سازماندهی کرده و با خوشه های موضوعی انتخابی خود مطابقت دهید.

مرحله 5. صفحات کلاستر خود را بنویسید

شما موضوعات فرعی را در دسته های موضوعی خود پیدا کرده اید که برای آنها محتوا ایجاد نکرده اید. اکنون زمان نوشتن محتوای کلاستر است.

نوشتن صفحات خوشه ای مشابه نوشتن یک پست وبلاگ استاندارد است با دو استثنا:

هیچ چیز را با جزئیات در صفحه کلاستر دیگری ذکر نکنید.

عمیقاً در موضوع فرعی غوطه ور شوید و به شدت روی کلمه کلیدی تمرکز کنید

مرحله 6. صفحات ستونی خود را بنویسید

توصیه می کنم صفحه ستون را در پایان بنویسید. مثل نوشتن واژه نامه یک کتاب است.

بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که تمام محتوا را بدانید.

باز هم، نوشتن یک صفحه ستونی مشابه نوشتن یک پست وبلاگ با چند تفاوت است. صفحات ستون عبارتند از:

مروری بر یک موضوع گسترده (در مورد یک جنبه از موضوع زیاد وارد جزئیات نشوید. به صفحات خوشه پیوند دهید تا موضوعات فرعی را با جزئیات توضیح دهید.)

معمولاً فرم بلند (بیش از 3000 کلمه)

مرحله 7. پیوندهای داخلی بین ستون ها و خوشه ها را اضافه کنید

اکنون، این بسیار بزرگ است و چیزی که نمی توانید فراموش کنید.

از آنجایی که تمام صفحات کلاستر خود را تنظیم می کنید، بسیار مهم است که آنها را به صفحه ستون اصلی پیوند دهید. در عین حال، باید مطمئن شوید که صفحه ستون اصلی شما نیز به تمام صفحات فرعی شما پیوند دارد. این همان چیزی است که تمام تلاش‌های گروه موضوعی شما را به هم پیوند می‌دهد و به Google می‌گوید که صفحات شما چگونه با یکدیگر مرتبط هستند.

جمع بندی: شروع به گنجاندن دسته های موضوعی در استراتژی محتوای خود کنید

مدل کلاستر موضوعی روشی فوق العاده برای سازماندهی محتوای شما و افزایش ترافیک ارگانیک است. اگر قبلاً زمان قابل توجهی را برای تولید محتوا صرف کرده‌اید، پس چرا برای سازمان‌دهی آن‌ها در مدل خوشه‌ای موضوعی فراتر نروید؟

هنگامی که شما به طور کامل یک مدل خوشه موضوعی را اتخاذ می کنید، استراتژی بازاریابی محتوای شما سازمان یافته تر، کارآمدتر و پیچیده تر می شود.

در جلسات تدریس خصوصی سئو هانت در مورد این موضوع به صورت مفصل تر بحث خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *