در این مقاله سعی کرده ایم مطالب را ازمبتدی تا حرفه ای و بهینه سازی وب سایت (seo) در موتور جستجو مورد بررسی قرار بدهیم و الگوریتم های گوگل را تا سال 2021 معرفی کنیم.
یادگیری سئو مبحث ساده ای نیست، چون همانگونه که انسان موجود پیچیده ای میباشد و رفتار آن قابل پیش بینی نیست، سئو نیز به عملکرد رفتار کاربران در دنیای موتورهای جستجو می پردازد. هر چند تمامی این الگوریتم ها ربات هستند، اما این ربات ها هر روز رفتار کاربران را در تمام دنیا مورد بررسی قرار می دهند. این راهنما برای توصیف کلیه جنبه های اصلی سئو، یافتن اصطلاحات وعبارات (کلمات کلیدی) که می تواند باعث ایجاد ترافیک واجد شرایط به وب سایت شما شود، را بصورت ساده بیان می کند.
دنیای بهینه سازی موتورهای جستجو بسیار پیچیده و مدام در حال تغییر و بروزرسانی است، اما شما می توانید اصول کار را به راحتی درک کنید و حتی با مقدار کمی از دانش SEO، تحول بزرگی در وب سایت خود ایجاد کنید. آموزش های رایگان SEO یا غیر رایگان های زیای در در اینترنت پیدا می کنید، اما آیا همه این مقالات صحیح هستند؟
در آموزشهای سئو معمولا هر شخصی با دانش اولیه نسبت به برداشت شخصی خود مطالبی را در وب سایت منتشر می کند. سپس سایر دوستان گرامی (دزدان دریایی) زحمت کپی کردن آن را در وب سایت خود می کشند و در نهایت این مطالب با برداشت های شخصی و گاهی اوقات برداشت های اشتباه به سرعت ترویج می یابد و خود به عنوان یک مرجع علمی غلط تبدیل می شود.
این دانشنامه ای که شما در حال خواندن آن هستید با دانش روز الگوریتم های گوگل آماده شده است، اما از کجا؟
هر الگوریتم یا سیاستی که توسط شرکت گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر معرفی می شود، توضیحاتی نسبت به آن در وب سایت رسمی آنها داده می شود. اگر شخصی با دانش مبتدی در مورد نرم افزار، بازاریابی و یا اینترنت آنرا مطالعه کند، یقینا خیلی از فاکتورهای آنرا نمی تواند استنباط کند. اما اگر شخصی با دانش برنامه نویسی، طراحی وب، تجربه در بازاریابی و ابزارهای مروبط به دنیای آن را مطالعه کند چطور؟
مبانی اصول بهینه سازی موتور جستجو
در بهینه سازی سئو، عملکرد و رفتار کاربران در حالت های مختلف مورد همچون دستگاه های ارتباطی، نرم افزارها و سیستم عامل های مختلف بررسی می شود و پس از آن ربات ها کوشش می کنند که نسبت به رفتار کاربران بهترین نتیجه جستجو را برای آنها نمایش دهند
این رفتارها فاکتورهای زیادی را مورد پردازش قرار می دهد برخی از آنها:
- جنسیت کاربران
- سن، قد و وزن آنها
- مکان زندگی آنها
- نوع علایق شخصی کاربران به موزیک ، فیلم ، رنگ ، مسافرت و …
- نیازهای زندگی کاربران از خوراک تا پوشاک و نیازهای دیگر
- خرید هایی که از دنیای اینترنت انجام می دهند هر خریدی از هر دستگاهی که باشد
خب این موارد کاملا شخصی است ، پس موتورهای جستجو از کجا متوجه می شود؟
حفظ حریم شخصی یکی از موارد مهم در دنیای اینترنت است، این اطلاعات به هیچ عنوان در اختیار شرکتی یا شخصی دیگر قرار داده نمی شود اما برای اینکه بتوانند نسبت به تمایلات شما بهترین نتیجه ی جستجو را نمایش دهند از آن استفاده می کنند
بخشی از مواردی که شما اطلاعات خود را وارد می کنید:م
- گوشی های تلفن همراه
- ایمیل ها
- انواع برنامه های اجتماعی شامل فیس بوک ، وایبر، واتس اپ ، تلگرام ، اینستاگرام، لیندین و غیره
به عنوان مثال :
در صورتی که در یوتیوب یا اینستاگرام یک تصویر یا فیلم را مشاهده می کنید، بعدها ربات های این برنامه ها سعی بر این دارند که جستجوهایی از موارد موردعلاقه شما، که بیشتر مشاهده کردید، را به شما نمایش دهند با اینکه حتی آنها را پسند یا لایک نکرده باشید یا حتی پیج و یا کانال کسی را فالو –دنبال- نکرده باشید
خب این موضوع چه ربطی به سئو دارد؟
نکته دقیقا همین جاست ، جستجوی ما باید بصورت هدفمند باشد ، مثلا اگر شما قرار است یک شال یا روسری را در وب سایت خود بفروشید،
سناریو شما برای فروش این محصول برای چه اشخاصی خواهد بود؟
جنسیت ؟ سن ؟ رنگ پوست ؟
یقینا بیشترین مخاطبین شما برای خرید این محصول از نوع جنسیت زن و سنین بین 15 الی 50 سال خواهند بود
حال چطور این مشتریان را پیدا کنید؟
دقیقا در همین جا نقش اساسی یک سئو کار حرفه ای خود را نشان می دهد
به نظر می رسد اکنون به پیچیدگی رقابت در بین وب مستران برای سئو حرفه ای وب سایت، پی برده باشید.
برای رسیدن به یک سئو خوب و حرفه ای باید هدفمند عمل کرد
راهنمای اصول SEO
در لیست زیر چند مرحله مهم ازسئو را برای شما بیان میکنم مختصی،مفید وکلیدی
همانطور که مشاهده می کنید،پایه و اساس SEO حرفه ای و خوب با اطمینان از دسترسی به خزیدن ربات ها شروع می شود و از آنجا به سمت بالا حرکت می کند.
دسترسی را برای خزنده ها باز کنید اما اگر وب سایت شما هنوز آماده نیست پیشنهاد میکنم بطور حتم از این کار صرف نظر کنید و در انتهای کار به باز کردن راه ربات یا خزنده ها فکر کنید، خزنده ها در اصل ربات های موتور جستجویی همچون گوگل ، یاهو ، بینگ هستند که شروع به جمع آوری اطلاعات از وب سایت شما می کنند.
- محتوای قانع کننده ای که به جستجوی جستجوگرها پاسخ مثبت دهد و در نتیجه ی نمایش کاربر قرار گیرد در وب سایت خود قرار دهید
- کلید واژه های بهینه سازی شده برای جذب جستجوگرها (کاربران) و موتورهای جستجو نقش مهمی دارند، همانگونه که شما در موتور جستجو عبارتی را برای جستجو وارد می کنید، این عبارت بصورت هدفمند باید در وبسایت شما قرار بگیرد. اینکه تمام این کلمات را به شدت هر چه تمام تر در وب سایت خود تکرار کنید نتیجه عکس خواهد داد پس دقت کنید چطور این کلمات در وب سایت شما وارد می شود که مبادا وارد مبحث کلاه سیاه شوید
- سرعت بارگیری یا لود وب سایت شما باید برای هر نوع سرعت اینترنت سازگاری داشته باشد برای نتیجه سرعت بهتر ، باید وب سایت شما بصورت کامل آنالیز شود ، کد ها کوتاه شود ، تصاویر بهبود پیدا کند،
- و صفحات شما برای کاربر به سرعت باز شود منظور از سرعت ، لود وب سایت شما باید طبق استاندارد های موتورهای جستجو باشد، یقینا اگر خودتان چیزی را جستجو کنید و آن صفحه با تاخیر باز شود ، شاید شما هم مثل من آن صفحه را ببنید و صفحه ی دیگری را باز کنید
- محتوای ارزشمند یکی از موارد بسیار مهم در سئو است که راه کار تعریف محتوای ارزشمند و همچنین اینکه برای موتورهای جستجو این موضوع کاملا قابل درک باشد تا محتوای شما را به عنوان یک محتوای ارزشمند در جستجو نمایش دهند
- عناوین URL مربوط به هر صفحه و تعداد کارکترهای مجاز برای تعیین نام ، البته باید توجه داشت این مورد برای فارسی زبانان مشکلاتی را در تصمیم گیری به همراه دارد
- نشانه گذاری ها در عناوین snippet/schema که کاربران، در جستجوی گوگل شما را چگونه ببینید،هر چقدر این بخش دقیق ترشفاف تر و نسبت به کار وب سایت شما هدفمندتر باشد کاربران بیشتری را جذب می کند
نحوه کار وب سایت ها
اگر بررسی های موتور جستجو بر اساس فرآیند بهینه سازی وب سایت برای جستجو باشد، SEO ها حداقل نیاز به درک اساسی از چیزی که بهینه سازی شده است دارند!
در این بخش از فرایند خرید دامنه تا حالت کاملاً رندر شده ی یک وب سایت را بررسی می کنیم که چطور در مرورگر اجرا می شود
یکی از مؤلفه های مهم وب سایت، مسیر رندر از مرحله لود دامنه ، تغییر مسیرها و درخواست ها کاربر به سرور است که مرورگر، در فرایند این درخواست ها، کدها را تبدیل به وب سایت قابل مشاهده می کند.
دانستن این موضوع در مورد وب سایتها برای درک SEO به دلایل بسیار مهم است:
مراحل موجود در این فرآیند می تواند بر زمان بارگذاری صفحه تأثیر بگذارد ، و یکی از فاکتورهای مهم یعنی سرعت ، نه تنها برای نگه داشتن کاربران در سایت شما مهم است بلکه یکی از عوامل مهم رتبه بندی Google است.
Google منابع خاصی مانند JavaScript را در بخش دوم خزش ها بررسی می کند.
گوگل ابتدا بدون جاوا اسکریپت به صفحه نگاه می کند، سپس چند روز تا چند هفته بعد، JavaScript را در بررسی می کند، و این به معنی اسیت که مطالب مهم SEO شده شما، که با استفاده از JavaScript به صفحه اضافه می شوند ممکن است ایندکس نشوند.
تصور کنید که روند بارگیری وب سایت مانند رفت و آمد شما برای کار است. شما در خانه آماده می شوید، لوازم خود را جمع می کنید تا به محل کار بروید و سپس سریعترین مسیر را از خانه به محل کار خود انتخاب می کنید.
احمقانه خواهد بود که فقط یکی از کفش های خود را بپوشید، و مسیری طولانی تری را برای رفتن به محل کار انتخاب کنید، و در محل کار لوازم خود را رها کنید، در نهایت بلافاصله به خانه برگردید تا کفش دیگر خود را بپوشید.
با شرکت در دوره سئو می توانید با جدیدترین معیارهای روز سئو آشنا شده و به صورت حرفه ای وارد بازار کار سئو شوید.
نکاتی که در اه اندازی سایت باید به آن دقت کنید
خرید یک هاست خوب ، در مورد خرید یک هاست حتما مشاوره بگیرید، هاست ها از قیمت های بسیار پایین تا قیمت های بسیار بالا عرضه می شوند که هر کدام کارایی خود را دارند ، شما باید بدانید که نوع کار و فعالیت وب سایت شما نیازمند حداقل چه نوع امکانات نرم افزار و سخت افزاری با چه مقدار ترافیک است که در این بین هاست و یا سرور مناسب کار خود را انتخاب کنید ،
در صورتی که مشاوره نگیرید ممکن است برای یک وب سایت با برنامه نویسی سنگین یک هاست ضعیف تهیه کنید و یا برعکس برای یک وب سایت با برنامه نویسی سبک یک هاست گران قیمت که اکثر منابع آن استفاده نشود و هزینه ی مضاعف پرداخت شود
چگونه وب سایت از سرور به مرورگر متصل می شود
دامنه ای که شما خریداری کرده اید را به یکی از کارگزاران یا همان سروری که خریداری کرده اید، از طریق تنظیم DNS در کنترل پنل دامنه ی خود، متصل می کنید
درخواست کاربران که دامنه ی شما را در مرورگر خود وارد می کنند به آی پی وارد شده در تنظیمات DNS می رود. دامنه ی شما در سرور تعریف شده است و از آنجا مرورگر می تواند به سرور شما دسترسی داشته باشد
این درخواست برای یک صفحه وب، مرورگر را وادار به ایجاد درخواست جستجوی DNS برای تبدیل نام دامنه به آدرس IP خود می کند. سپس مرورگر كدی كه صفحه وب شما با آن ساخته شده است را درخواست می کند.
مانند HTML ، CSS و JavaScript و…
سرور منابع را ارسال می کند. هنگامی که سرور درخواست وب سایت را دریافت کرد ، پرونده های وب سایت را ارسال می کند تا در مرورگر جمع شوند.
مرورگر صفحه وب را مونتاژ می کند. اکنون مرورگر منابع را از سرور دریافت کرده است، اما هنوز هم باید آنرا جمع کرده و صفحه وب را ارائه دهد تا کاربر بتواند آن را در مرورگر خود مشاهده کند.
از آنجا که مرورگر تمام منابع صفحه وب را تجزیه و سازمان دهی می کند، یک مدل شیء اسنادDOM ایجاد می کند.
DOM همان چیزی است که می توانید با کلیک راست روی وب سایت در مرورگر و با دستور INSPECT “بازرسی عناصر” در صفحه وب در انواع مرورگرها مشاهده کنید این ابزار یکی از ابزارهای مهم در بررسی وب سایت های ناکارآمد است.
تجزیه و اجرای کامل کد لازم در صفحه ، یک صفحه وب را نشان می دهد ، بنابراین در این مرحله اگر مرورگر برای نشان دادن وب سایت شما به هر کد اضافی احتیاج داشته باشد ، یک درخواست اضافی به سرور شما ایجاد می کند.
در نهایت وب سایت در مرورگر ظاهر می شود. و پس از همه این مراحل، اکنون وب سایت شما از کد، به آنچه در مرورگر خود می بینید تبدیل شده است.
تاثیر زبان ها بر سئو
تاثیر زبان HTML بر سئو
HTML مخفف زبان نشانه گذاری هایپرتکست است و به عنوان ستون فقرات یک وب سایت عمل می کند. عناصری مانند عناوین ، پاراگراف ها ، لیست ها و محتوا همه در HTML تعریف شده اند. در اینجا مثالی از یک صفحه وب که با HTML نوشته شده است را می بینید
HTML برای دانستن SEO مهم است زیرا این همان چیزی است که “زیر کلاه” هر صفحه ای که ایجاد می کنید یا روی آن کار می کند وجود دارد.
در حالی که احتمالاً CMS شما نیازی به نوشتن صفحات خود در HTML ندارد
به عنوان مثال:
انتخاب این “لینک” به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به تایپ کردن “a href =” ، پیوند ایجاد کنید،
زمان انجام کار در یک صفحه وب مانند افزودن محتوا ، تغییر متن لنگر پیوندهای داخلی و غیره. Google این عناصر HTML را بارها بررسی می کند تا مشخص کند سند شما با یک پرسش و پاسخ خاص مرتبط است یا خیر.
به عبارت دیگر ، آنچه در HTML شماست نقش مهمی در نحوه قرارگیری صفحه وب شما در جستجوی ارگانیک Google دارد!
تاثیر زبان CSS بر سئو
CSS مخفف “شیوه نامه های آبشار” است ، و این همان چیزی است که باعث می شود صفحات وب شما اهم از فونت ها ، رنگ ها و طرح های خاصی را نمایش دهند.
HTML برای توصیف محتوا ایجاد شده است و نه به سبک و رنگ آمیزی کردن آن ، بنابراین وقتی CSS وارد صحنه شد ، مانند یک بازیگر تغییر دهنده نقش در بازی بود.
با استفاده از CSS ، صفحات وب می توانند بدون نیاز به رمزگذاری دستی سبک ها به HTML در هر صفحه زیبا شوند.
تا سال 2014 به دلیل نبود برخی الگوریتم های گوگل، وب سایت ها برای رتبه بندی بهتر شروع به ارائه مطالب و صفحات بیشتر در وب سایت می کردند
یک روش سئو کلاه سیاه که سعی در به دست آوردن رتبه بهتر در سیستم قدیمی گوگل را داشت
مخفی کردن متن و پیوند ها از طریق CSS به منظور دستکاری در رتبه بندی موتورهای جستجو که در اصل این عمل یعنی متن و لینک پنهان، نقض دستورالعمل های کیفیت Google بوده است، اما در سال 2014 با معرفی الگوریتم های مربوط به آن این این مورد از کلاه سیاه نیز توسط ربات ها بررسی می شود و اگر وب سایت شما دارای چنین مطالب و لینک های مخفی باشد یقینا از بانک گوگل حذف خواهد شد و یا در حالت خوش بینانه امتیاز وب سایت را کم خواهد کرد
تاثیر زبان JavaScript بر سئو
در روزهای آغازین اینترنت ، صفحات وب با HTML ساخته شد. هنگامی که CSS همراه شد ، محتوای صفحه وب توانست سبک خاصی بگیرد. وقتی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت وارد صحنه شد ، هم اکنون وب سایت ها نه تنها می توانند از ساختار و سبک و رنگ استفاده کنند بلکه می توانند پویا باشند.
جاوا اسکریپت فرصت های زیادی را برای ایجاد صفحه وب غیر استاتیک باز کرده است. هنگامی که شخصی سعی در دسترسی به صفحهای ارتقا یافته با این زبان برنامه نویسی داشته باشد ، آن مرورگر کاربر ، JavaScript را در برابر HTML استاتیک که سرور برمی گرداند ، اجرا می کند ، در نتیجه یک صفحه وب با نوعی تعامل ایجاد می شود.
شما مطمئناً جاوا اسکریپت را در عمل مشاهده کرده اید اما شاید آن را نمی شناسید به این دلیل است که جاوا اسکریپت می تواند تقریباً هر کاری را برای یک صفحه انجام دهد. به عنوان مثال ، می تواند یک پاپ آپ ایجاد کند ، یا می تواند از منابع شخص ثالث مانند تبلیغات برای نمایش در صفحه شما درخواستی ایجاد کند.
جاوا اسکریپت می تواند برخی مشکلات را برای SEO ایجاد کند، زیرا موتورهای جستجوگر، جاوا اسکریپت را به روش دیگری می بینند.
این به دلیل ارائه سرویس گیرنده در مقابل ارائه سرور است. بیشتر JavaScript در مرورگر مشتری اجرا می شود. از طرف دیگر با رندر سمت سرور ، پرونده ها در سرور اجرا می شوند و سرور در حالت کاملاً رندر شده آنها را به مرورگر می فرستد.
عناصر صفحه حساس SEO مانند متن ، پیوندها و برچسب هایی که در سمت کاربر جاوا اسکریپت بارگذاری می شوند ، به جای اینکه در HTML شما نشان داده شوند ، از کد صفحه شما تا زمانی که ارائه شوند نامرئی هستند. این بدان معنی است که خزنده های موتور جستجو آنچه در جاوا اسکریپت شما وجود دارد را نمی بینند – حداقل در ابتدا.
گوگل می گوید ، تا زمانی که Googlebot را از خزیدن پرونده های JavaScript خود مسدود نکنید ، آنها به طور کلی قادر به ارائه و درک صفحات وب شما هستند دقیقاً مانند یک مرورگر، به این معنی که Googlebot باید همان مواردی را مشاهده کند که کاربر مشاهده می کند
همچنین موارد دیگری وجود دارد که می توانند در حین انجام صفحات وب شما در Googlebot انجام نشوند ، که می تواند Google را از درک آنچه در JavaScript شما وجود دارد مطلع نکند
فرض کنید شما Googlebot را از منابع JavaScript مسدود کرده اید
به عنوان مثال: با robots.txt که در سرور شما موجود است
سرور شما نمی تواند همه درخواست ها را برای خزیدن محتوای شما انجام دهد و همین عدم دسترسی باعث می شود محوایی نا مشخص برای ربات گوگل به نظر برسد و این بر خلاف سیاست های گوگل است.
جاوا اسکریپت بیش از حد پیچیده است ، این زبان با بیش از 3 بیلیون محیط کاربری فعال یکی از زبان های بسیار مهم در دنیای وب است.
برای آشنایی با تمام ترفندهای سئو در دوره سئو هانت شرکت نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید