الگوریتم پاندا

خانه » الگوریتم پاندا
الگوریتم panda

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا که یکی از معروف ترین الگوریتم های موتور جستجوی گوگل است که به منظور کاهش گسترش محتواهای بی کیفیت و کوتاه در نتایج به وجود آمد.

هدف اعلام شده از بروزرسانی الگوریتم Google Panda، پاداش دادن به وب سایت های با کیفیت بالا و کاهش حضور وب سایت های با کیفیت پایین در نتایج موتور جستجوی ارگانیک Google است.

تا پیش از به روز رسانی الگوریتم پاندا مدیران وب سایت ها با تولید محتواهایی با حجم کم و تعداد زیاد می توانستند نتایج خوبی کسب کنند.

چگونه از الگوریتم پاندا به نفع خود استفاده کنیم؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانید که چه کارهایی از شما این منجر به پنالتی پاندا می شود.

محتوای کوتاه (Thin content)

برای این که الگوریتم panda به خاطر حجم محتوای کم صفحه سایت و نامربوط بودن آن جریمه نکند. سعی کنید صفحاتی با محتوای کوتاه در وب سایت خود ایجاد نکنید.

محتوای تکراری (Duplicate content)

سعی کنید وب سایتی داشته باشید که هیچ محتوای تکراری نداشته باشید. محتواهای تکراری در وب سایت آدرس های متفاوتی دارند اما محتوای آنها کاملا یکسان می باشد. محتوای کپی شده در بیش از یک مکان در اینترنت ظاهر می شود. محتوای تکراری به این معنی نیست که دقیقا محتوا یکی باشد در بعضی مواقع این محتواها  به عنوان مثال، یک شرکت خدماتی برای ارائه خدمات خود در شهرهای مختلف 10 صفحه ایجاد کرده است و محتوای صفحات این شهرها تنها در نام شهر تفاوت دارد. “خدمات پس از فروش یخچال در شهر اصفهان”، “خدمات پس از فروش یخچال در شهر تهران” و “خدمات پس از فروش یخچال در شهر کرمان” این یک مثال بارز در تولید محتوای تکراری است. در این مثال نویسنده با تغییر محتوای هر یک از صفحات شهرها باید این خطا را رفع کند.

از کجا بدانیم وب سایت ما محتوای تکراری دارد؟

گوگل وب مستر (Google Search Console) با ارائه گزارشات مفید این کار را برای شما انجام می دهد تا هم به شما کمک کند که وب سایت شما تحت تاثیر الگوریتم پاندا جریمه نشده و هم محتوای تکراری را ایندکس نکند.

مزرعه محتوا (Content farming)

مزرعه محتوا تعداد زیادی از صفحات با کیفیت پایین هستند که معمولا از وب سایت های دیگر جمع آوری شده‌اند. مزرعه محتوا در گذشته آسیب جدی به نتایج موتور جستجوی گوگل وارد کرد اما با وجود الگویتم پاندا دیگر امکان استفاده از مزرعه محتوا وجود ندارد.

محتوای کوتاهه تولید شده توسط کاربران

محتوای کوتاه تولید شده ای که در سایت های اراه دهنده بلاگ توسط کابران تولید می شود نیز یکی از انواع محتواهایی است که الگوریتم پاندا با آنها مبارزه می کند.

صفحات پر از تبلغات بنری

یکی دیگر از وب سایت هایی که الگوریتم پاندا آنها را جریمه می کند وب سایت هایی هستند از تبلغات بنری در صفحات خود بسیار استفاده کرده اند. یکی از روش‌های کسب درآمد از وب سایت استفاده از بنرهای تبلیغات کلیکی است که به ازای هر کلیک کاربران به حساب شما پول واریز می گردد. زیاده روی در تعداد بنرهایی تبلیغاتی در صفحات وب سایت علاوه بر جریمه گوگل تحت الگوریتم پاندا باعث کندی صفحات وب سایت شما و افزایش ضریب خروج می شود.

ضریب خروج

وب سایت های مسدود شده توسط کاربران

سایتهایی که کاربران انسانی یا مستقیماً در نتایج موتور جستجو مسدود می شوند یا با استفاده از یک برنامه افزودنی مرورگر Chrome برای انجام این کار ، حاکی از کیفیت پایین هستند.

جستجوی عدم تطابق محتوا

صفحاتی که برای دانلود یک نرم افزار و یا کوپن تخفیف به وجود آمده اند اما بعد از کلیک کاربر برای دانلود و یا گرفتن کوپن تخفیف کاربر را به یک صفحه تبلیغاتی دیگر هدایت می کنند.

چگونه متوجه شویم توسط پاندا جریمه شده ایم؟

یکی از علائم اصلی پنالتی شدن توسط پاندا، افت ناگهانی در رتبه بندی ترافیک ارگانیک وب سایت است.

پنالتی پاندا

اما همیشه افت ترافیک وب سایت نتیجه پنالتی گوگل پاندا نیست ممکن این دلایلی همچون پیشی گرفتن رقبا از شما، پنالتی گوگل به خاطر مشکلاتی که اخطار آنها را در کنسول Google گزارش شده استو یا افت فصلی به خاطر کاهش علاقه مشتری (مانند اسکی در ماه ژوئیه) یا حتی بروزرسانی کاملاً متفاوت Google مانند الگوریتم پنگوئن باشد.

رفع جریمه پاندا

در لیست الگوریتم های گوگل یکی از سخت ترین ها برای رفع پنالتی الگوریتم پاندا است. با این حال چون پاندا به کیفیت وب سایت وابسته است، اگر رویه قبلی خود را عوض کنید و کیفیت وب سایت خود را بالا ببرید کم کم اثرات جریمه الگوریتم پاندا از نتایج وب سایت شما حذف می گردد.

راه های رفع پنالتی پاندا به شرح زیر است:

  • کنار گذاشتن شیوه های تولید محتوا
  • بازنگری مطالب وب سایت برای بالابردن کیفیت، سودمندی، ارتباط و اعتبار
  • تجدید نظر در نمایش آگهی / محتوا یا وابستگی وابسته به محتوا به طوری که صفحات تحت سلطه تبلیغات یا پیوندهای وابسته نباشند
  • اطمینان از اینکه محتوای یک صفحه معین مطابقت با درخواست کاربر است.
  • حذف یا بازنگری محتوای تکراری
  • بررسی دقیق و ویرایش محتوای تولید شده توسط کاربر و اطمینان از اصلی بودن ، بدون خطا بودن و مفید بودن آن برای خوانندگان، در صورت امکان
  • با استفاده از دستور روبات noindex ، دستور nofollow برای مسدود کردن ایندکس کردن محتوای وب سایت داخلی کپی یا تقریباً تکراری یا سایر عناصر مشکل ساز

درمجموع، وب سایتهایی که به طور مداوم محتوایی با کیفیت بالا منتشر می کنند، هیچ ترسی از جریمه الگورتم پاندا ندارند. از دیدگاه عملی و تجاری، بهترین امید برای اجتناب از پاندا، ایجاد یک برند است که به عنوان یک مقام در حوزه خود شناخته شده و ایجاد یک وب سایت است که با استفاده از محتوای عالی آن، به یک منبع قابل اعتماد تبدیل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *