با استفاده از ویدیو می توانید هر کاربری با هر سنی را به سوی سایت خود جذب کنید. محبوبیت محتوای ویدئویی در طول چند سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است. همچنین کسب و کارهای زیادی با استفاده از استراتژی های بازاریابی ویدیویی توانسه اند تولید و فروش خود را افزایش بدهند.
چرا باید در مورد سئو ویدیو بدانید
واقعیت این است که بیشتر مشتریان هنگام تصمیم گیری خرید در وب جستجو می کنند. بنابراین، اگر می خواهید از بازاریابی ویدیو استفاده کنید، فیلم های شما باید برای موتورهای جستجو بهینه سازی شوند.
امروزه مردم در حین ورزش، گردش، در اطراف محوطه دانشگاه، انجام کاری در اطراف خانه و در حین رفت و آمد روزانه خود، ویدیوهایی را با گوشی های خود می گیرند.
طبق گفته سیسکو: در سال 2021 به ازای هر ثانیه، یک میلیون دقیقه محتوای ویدیویی تولید خواهد شد. پس هر چه قدر ویدیوی بیشتری در وب سایت خود داشته باشید، احتمال دیده شدن سایت شما بالا می رود.
5 راه بهینه سازی ویدیوها
استفاده از ویدیو در سایت ها بسیار مهم و یا حتی ضرروی شده است. چرا که ویدیوها می توانند به افزایش نرخ تبدیل (CTR) کمک کنند.
جستجو برای کلمات کلیدی ویدیو
شما هم احتمالا متوجه شده اید که گوگل ویدیوهای بیشتری را در نتایج جستجو نمایش می دهد. کلمات کلیدی مسئول هدایت نتایج جستجو نمایش داده شده در دو تا از بزرگترین موتورهای جستجو یعنی گوگل و یوتیوب هستند. به همین دلیل، اگر می خواهید ویدیو شما موفقیت آمیز باشد، باید از کلمات کلیدی استفاده کنید. اما چگونه کلمات کلیدی را پیدا می کنید؟
به عنوان مثال، اگر شما در حوزه طراحی وب فعالیت دارید، می توانید با جستجو در گوگل به کلماتی همچون آموزش طراحی وب و یا راهنمایی ها و ترفندهای طراحی خواهید رسید. اکنون که کلید واژه خوبی برای شروع دارید، گام بعدی این است که حجم جستجوی آن را بررسی کنید. می توانید از ابزار Planner Keyword برای این کار استفاده کنید. کلمات کلیدی که بین از 1000 تا 10،000 جستجو ماهانه دریافت می کنند و رقابت کمتری بین آنها وجود دارد، انتخاب مناسبی برای آغاز هستند.
بهینه سازی متاها (meta)
توضیحاتی که در مورد ویدیو می توانید بنویسید، بسیار مهم هستند. YouTube به شما اجازه می دهد توضیحی 5000 کاراکتری برای ویدیو خود بنویسید. اگر از این پنج هزار کاراکتر برای SEO استفاده نکنید، یک فرصت خوب را از دست داده اید. بهترین شیوه برای بهینه سازی ویدیو، نوشتن توضیحات برای آن است.
تصویر اختصاصی برای ویدئو
تصویر شاخص جذاب و کاملا مرتبط که از سوی کاربر هم کلیک می خورد، یک نشانه برای موتور جستجو است که ویدیو شما از دیگر ویدیوهای با موضوع مرتبط بهتر است. ویدیویی که تصویر شاخص (thumbnail) ندارد، هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو گیج کننده بوده و احتمال کلیک خوردن (CTR) آن به شدت پایین است.
انتشار هر ویدیو در هر صفحه
به جای اینکه تمام ویدیوهای خود را در یک صفحه بگذارید، برای هر ویدیو یک صفحه در نظر بگیرید. چرا که گوگل ترجیح می دهد اولین ویدئویی که بر روی یک صفحه وب پیدا می کند را در نظر گرفته و علاقه ای به خواندن بقیه ندارد.
نقشه سایت ویدیویی (Video Sitemaps)
شما می توانید نقشه سایتی برای ویدئو ها ایجاد نمائید. می توانید یک فایل مجزا بعنوان سایت مپ ویدیو در نظر بگیرید یا اینکه به نقشه سایت موجود خود اطلاعات یک فیلم یا ویدیو را اضافه نمائید و هیچ تفاوتی نمی کند و مهم این است که راه گوگل به این صفحات و ویدئو ها را باز کنید. با استفاده از نقشه سایت ویدیو ک بهتر است شامل عنوان ویدیو، توضیحات و یا حتی مدت زمان پخش ویدیو باشد، به موتور جستجو اطلاع می دهید که با چه نوع محتوایی سر و کار دارد. افزودن این اطلاعات این احتمال را زیاد میکند تا فایل ویدیو شما بعنوان Rich Snippet در نظر گرفته شود.
Rich Snippet یا ریچ اسپینت ها اصطلاحی هستند برای توصیف داده ها و اطلاعات نشانه گذاری شده که برای خزنده های موتور های جستجو معانی قابل درکی را نسبت به محتوای ساده ارائه می دهند و نحوه ی نمایش خاصی را در جستجو ها به کاربر نشان می دهد.
احتمالا در جستجو های خود تفاوت هایی را بین برخی از سایت ها در نحوه نمایش در لیست نتایج جستجو دیده باشید. بعنوان مثال توسط ریچ اسنیپت ها می توان نویسنده ی یک مقاله را از مابین متن و توضیحات در یک مقاله مشخص کرد، یا همچنین امتیاز کاربران به یک محصول یا مقاله و حتی اطلاعاتی مثل قیمت یا تصویر از یک محصول را می توان برای موتور های جستجو مشخص نمود.
بیاد داشته باشید که گوگل تنها فرمت های خاصی از ویدیوها را index میکند، این پسوند ها عبارتند از:
wmv, mp4, mpeg, mpg, m4v, asf, flv, swf, avi, ra, ram
اجزای نقشه سایت ویدیو
برچسب loc نشان دهنده صفحه ای است که ویدئو را در آن میتوان پیدا کرد. اگر شانس آن را داشته باشید که این ویدئو برای ایجاد یک Rich Snippet مورد استفاده قرار گیرد، این صفحه همان آدرسی است که وقتی کاربر بر روی تصویر بند انگشتی کلیک می کند به آن هدایت می شود.
البته خط اول فایل xml که مشخص می کند این فایل از نوع xml است را فراموش نکنید و در اولین سطر بنویسید که در مثال بالا از نوشتن آن صرف نظر کردیم.
video:thumbnail برای ایجاد تصویر پیش نمایش Rich Snippet مورد استفاده قرار میگیرد
video:title و video:description که قطعا نیاز به شرح ندارند!
video:content هم به محل ذخیره شدن ویدئو در دامنه اشاره میکند.
و در نهایت، video:duration مدت زمان ویدئو است که باید به ثانیه آن را مشخص کرد.
در بخش آموزش seo هانت مطالب خوبی منتشر شده که به شما دوست عزیز پیشنهاد می کنم، مطالعه کنید
دیدگاهتان را بنویسید