×

سئو چیست؟

۹ام اردیبهشت 0 نویسنده: behzad

سئو (SEO) یک اصطلاحی است که حروف آن از اول کلمات Search Engine Optimization بدست آمده و نوعی از بازاریابی است که تمرکز آن رشد و نمایش بیشتر سایت در نتایج جستجو است.

سئو ترکیبی از خلاقیبت و تکنیک است که اگر به درستی انجام گیرد به ترافیک و محبوبیت بیشتر منجر خواهد شد. سئو در جنبه های مختلفی درگیر است و بعضی اوقات به لینک‌هایی که به سایت شما داده می‌شوند مرتبط است و در بعضی مواقع به قابل درک بودن وب سایت برای موتور جستجو مرتبط است. درواقع بهینه سازی سایت بهتر دیده شدن آن برای موتورهای جستجو نیست و هدف آن بهترین دیده شدن سایت برای کاربران است.

چرا وب سایت ما به سئو نیاز دارد؟

موتورهای جستجو محبوبترافیک اصلی وب سایت ها از موتورهای جستجو مانند google، bing و yahoo بدست می‌آید. بنابراین موتورهای جستجو راه حلی برای رسیدن کاربران به social media و دیگر انواع داده ها به وب سایت شما است. درواقع بهترین و تنها راه حل برای بازدید از هر آنچه که شما به کارابران اینترنت پیشنهاد می‌دهید، است. اگر موتور جستجو نتواند وب سایت شما و داده‌های داخل آن را ببیند و در داخل دیتابیس خود ذخیره نکند، شما این فرصت را از دست خواهید داد. تجربه نشان داده است که بهترین راه حل تبلیغات و کم هزینه ترین آن استفاده از سئو است. هانت با آموزش سئو قصد دارد به شما در راه کمک کند.

چرا موتور جستجو بدون سئو نمی‌تواند وب سایت ما را ببیند؟

موتور جستجو یک نرم افزار باهوش است اما به کمک نیاز دارد و دغدغه همیشگی آن بهتر crawl کردن وب سایت و نمایش بهتر نتایج برای کاربران است. البته به این نکته هم باید توجه کرد که موتور جستجو با محدودیت‌هایی نیز مواجه است. بنابراین هر موتور جستجویی مانند گوگل باید برای اینکه بهتر سایت را مشاهده کند، از ساختارهایی مانند نقشه سایت (sitemap) و یا متا (meta) در سایت کمک می‌گیرد. این فاکتورها زیاد هستند و برای شروع یک طراحی سایت حرفه ای باید آنها را رعایت نمود و صرفا زیبایی طراحی سایت برای افزایش ترافیک سایت ملاک قرار نمی‌گیرد.

برای سئو چه کاری باید انجام بدهم؟

کلا سئو و تکنیک‌های آن بسیار پیچیده هستند و معمولا افراد در سطح ابتدایی آن را به راحتی درک می‌کنند. در سئو حتی معمولات کم هم می‌تواند کمک کند. مقالات آموزشی سئو در هانت منتشر می‌شوند و می‌توانند راه حلی برای یادگیری آن باشند. ترکیبی از تمرین و مطالعه بیشتر در مورد سئو می‌تواند برای کسی که خود می‌خواهد این کار را انجام بدهد، کارساز است.

چگونه موتور جستجو با کاربران تعامل برقرار می‌کند؟

موتور یادگیرنده جستجو

موتور جستجو گوگل خود با این جمله Build for users, not for search engines به ما می‌گوید که باید چه کار انجام بدهیم چون این موتور یک موتور یاد گیرنده است و با توجه به نوع جستجویی که کاربران اینترنت انجام می‌دهند معلومات خود را بیشتر می‌کند.

کاربران اینترنت درواقع ۳ نوع search انجام می‌دهند که این سه نوع به صورت‌های زیر هستند.

  1. عکس‌العمل موتور جستجو در برابر جستجو از نوع “Do”: من می‌خواهم کاری انجام بدهم. به طور مثال می‌خواهم بلیت بخرم، می‌خواهم یک آهنگ گوش بدهم و یا سفارش طراحی سایت شرکتی را بدهم.
  2. عکس‌العمل موتور جستجو در برابر جستجو از نوع “Know”: من می‌خواهم اطلاعات کسب کنم. به طور مثال می‌خواهم در مورد سئو بیشتر بدانم و یا با نام بهترین رستوران‌های شهر لس آنجلس را بدانم.
  3. عکس‌العمل موتور جستجو در برابر جستجو از نوع “Go”: من می‌خواهم به جایی بروم. که درواقع منظور این جا خود اینترنت است و قصد مراجعه به سایت فیسبوک و یا توییتر را داریم.

وقتی کاربری با نوشتن query خود در جعبه جستجو به سایت شما می‌رسد به این معنی است که موتور جستجو که هدف آن پیدا کردن بهترین نتایج برای کاربران است، رسیده. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که برای انجام این کار گوگل کارهای زیادی انجام می‌دهد. برای اینکه بعد از جستجو کاربران گوگل و یا هر موتور جستجو دیگر وب سایت شما را به کاربران معرفی کند، باید پاسخ کاربر را به طور کامل در وب سایت خود داشته باشید.

تخته سیاه سئو
اما چر باید زمان و یا حتی هزینه ای را برای بهینه سازی وب سایت صرف کنیم؟ زمانی متوج بشویک که موتور جستجو برای این که ما را به بهترین نتایج ببرد از چه تکنولوژی هایی استفاده کرده است. فاکتورهای زیادی می‌توانند برای بهترین شدن در نتایج موثر باشند که با بدست آوردن دانش از آنها می‌توانیم به بهترین نوع بازاریابی دست یابیم. طبق آماری که از سایت statcounter.com منتشر شده است از در تاریخ Mar 2016 to Mar 2017 بیش از ۹۱٫۷۱ درصد جستجوها از طریق گوگل انجام شده است و بعد از آن bing با ۲٫۸ درصد، yahoo با ۲٫۷۵ درصد و چندین موتور جستجو دیگر قرار گرفته‌اند.

بهترین جایگاه در نتایج جستجو کدام است؟

خوب مسلما پاسخ به این سوال راحت است و جواب آن الین نتیجه است. اما گرفتن این جایگاه واقعا سخت و به تکنیک و یا حتی خلاقیت نیاز دارد. نتایج بعدی هم ترافیک دارند و صرفا یک بودن در نتایج شرط لازم و کافی برای بدست آوردن تمام ترافیک این جستجو نیست. آماری که تا به حال در مورد جستجو بدست آماده از تصویر زیر کاملا محسوس است و نتایج غیر یک هم می‌توانند در این جستجو سهمی داشته باشند.نتایج جستجو

برای یک بازاریاب بهترین راه حل برای بازاریابی محصول، دیده شدن محصول آن در بین نتایجی است که در عکس بالا به صورت رنگی هستند. در طی آماری که در سال ۲۰۱۱ گوگل منتشر کرده است می‌توان به این نتیجه رسید که ۱۸٫۲ درصد کلیک ها و یا به اصلاح CTR به رتبه یک اختصاص یافته، رتبه دوم ۱۰٫۱ درصد، رتبه سوم ۷٫۲ درصد، رتبه چهارم ۴٫۸ درصد کلیک‌ها را می‌تواند بدست آورد.

 CTR چیست؟

تعداد کلیک هایی که بر روی سایت شما در نتایج زده می‌شود. موتور جستجو گوگل برای این که به هر وب سایت برای بالا آمدن در نتایج کمک کند معیارهایی را در نظر گرفته است که یکی از آنها CTR است و هر چه وب سایت شما در نتایج کلیک بیشتری داشته باشد، امتیاز بیشتری خواهید گرفت. البته به این نکته نیز توجه نمایید که CTR تنها یکی از این معیارهاست که با آن سایت شما ارزیابی می‌شود و صرفا کیلیک بالاتر شما را در نتایج بالاتر نخواهد برد.‌

هانت با رعایت اصول سئو و به صورت کاملا حرفه ای طراحی سایت گردشگری، پزشکی، شخصی و یا فروشگاهی را می‌پذیرد.